اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: نقش اداره روحانیت قرقیزستان در حفظ صلح بین ادیان بسیار مهم است

رئیس جمهور در دیدار مفتی اعظم قرقیزستان از نقش اداره روحانیت جهت حفظ صلح بین ادیان و اقوام را مهم خواند.

جباراف: نقش اداره روحانیت قرقیزستان در حفظ صلح بین ادیان بسیار مهم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «ضمیر کاری راکیف» مفتی اعظم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار فعالیت‌های فعلی اداره روحانیت مسلمانان قرقیزستان، مسائل مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای نوظهور و تقویت وحدت مردم این کشور مورد بحث قرار گرفت.

جباراف خاطرنشان کرد: قرقیزستان کشوری سکولار و چند ملیتی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اسلام خواهان مدارا و سخاوت نسبت به سایر ادیان است. در این راستا به نقش مهم اداره معنوی مسلمانان قرقیزستان در ایجاد اتحاد و یکپارچه قومیت‌ها باید اشاره کرد.

وی گفت که باید تلاش برای حفظ و تقویت وحدت و تنوع فرهنگ‌های مردم کشور و تحکیم جامعه تشدید شود. 

جباراف تأکید کرد که برای جلوگیری از تهدیدات احتمالی، لازم است کیفیت آموزش دینی و آموزش کادر دانشگاهی ارتقا یابد. در حال حاضر، این موضوع مهم است و حل آن مستلزم اتخاذ اقدامات جامع است.

وی بیان کرد برای این منظور تقویت پایگاه دانشگاه اسلامی قرقیزستان ضروری است. علاوه بر این، امسال با حمایت صندوق خیریه امارات متحده عربی به نام «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» پروژه‌ای برای ساخت یک آکادمی اسلامی در «توکماک» اجرا می‌شود.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: برای جلوگیری از تفسیر نادرست مذهب، لازم است امنیت ایدئولوژیکی تقویت شود. بنابراین، ما باید به مذهب حنفی اولیه که نیاکان ما به آن اعتقاد دارند، پایبند باشیم که متناسب با مبانی فرهنگی جامعه ما است.

جباراف ادامه داد: در این راستا اولین فرمان من با هدف توسعه معنوی و اخلاقی تربیت فردی و جسمانی است. در حال حاضر، بر اساس این سند یک مفهوم جامع تدوین شده است.

رئیس جمهور بار دیگر بر نقش مهم اداره روحانیت در حفظ صلح بین ادیان و قومیت‌ها در کشور تأکید کرد.

به نوبه خود مفتی «ضمیر کاری راکیف» از پیشنهاد جباراف در مورد لزوم بهبود ارتقا سطح کیفی آموزش دینی حمایت کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که مبلغان ناآگاه می‌توانند مردم عادی را با ایده‌های تحریف شده خود جذب کنند و این امر روند بسیار خطرناک و اشتباه است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 100 موسسه آموزشی مذهبی در این کشور فعالیت می‌کنند.

راکیف بر اهمیت ساختن آکادمی اسلامی تأکید کرد که به عنوان عنصری اساسی برای روشنگری معنوی عمل می‌کند و در مقابله با افراط گرایی، حفظ صلح و هماهنگی بین ادیان و جلوگیری از نفرت قومی و مذهبی نقش مهمی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول