اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

اظهارات جنجالی یک داور؛ از کتک خوردن در فدراسیون تا نقش طباطبایی و شاهین‌طبع در نابودی داوری بسکتبال

داور بین المللی بسکتبال از نقش مسئولان فدراسیون و سرمربی سابق تیم ملی در تضعیف داوری این رشته صحبت کرد.

اظهارات جنجالی یک داور؛ از کتک خوردن در فدراسیون تا نقش طباطبایی و شاهین‌طبع در نابودی داوری بسکتبال

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، داوری‌های بسکتبال در چند سال گذشته شاهد حواشی زیادی بوده است. از حقوق‌های معوقه گرفته تا نداشتن داور در مسابقات بین المللی باعث شده داوری‌ها به دلیل سوء مدیریت شرایط خوبی نداشته باشد.

این بحث‌ها به کنار، اما اتفاقی که چند ماه قبل افتاد، اوج حواشی بود و کار به درگیری فیزیکی در اتاق کمیته داوران کشیده شد. در این ماجرا ورژ آبکاریان رئیس سابق کمیته داوران با صادق قنبری یکی از داوران درگیری فیزیکی پیدا کرد و همین باعث شد کار به کمیته انضباطی و دادسرا کشیده شود. آن زمان عنوان شد وی قندانی را به سمت قنبری پرتاب کرده و او را مورد کتک کاری قرار داده؛ اتفاقی که اصلا در شان رشته دانشگاهی مانند بسکتبال نبود.

قنبری می‌گوید وضعیت داوری در فدراسیون فعلی با سوء مدیریت‌ها به قهقرا رفته و مسئولان باعث شده‌اند شان و جایگاه به پایین ترین سطح ممکن بیاید.

* داوری بسکتبال به قهقرا رفته است

* کسی که هنرش دادن مک دونالد است، برای داوری تصمیم می‌گیرد

* رئیس سابق کمیته داوران باعث محرومیت دو ساله داوران شد

* کسی که مرا در فدراسیون کتک زده بود، پست جدید گرفت

* اولین نفری که داوری بسکتبال را کشت، شاهین طبع بود

* فدراسیون حرمت داوران را حفظ نمی‌کند

* رئیس فدراسیون عشق سفر است

* فدراسیون در قضیه بازیکن آمریکا 100 درصد اشتباه کرده است

 

مشروح گفت‌وگوی صادق قنبری با فارس را در زیر می‌خوانید:

فارس: آقای قنبری! ظاهرا داوران بسکتبال دل خوشی از وضعیت فعلی ندارند.

داوری بسکتبال ما هیچ وقت تا این حد در شرایط بدی قرار نداشته است. خیلی وضعیت خراب است و همه چیز به حال خود رها شده و به قهقرا رفته است.

فارس: دلیلش چیست؟

دلیل اول و آخر آن خود رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون است.

فارس: چرا؟

وقتی یک نفر را که اصلا این کاره نیست و مطمئن هستید که نمی‌تواند کار کند را به عنوان مسئول داوران انتخاب می‌کنید، نتیجه اش این می‌شود که حریم و حرمت داوران حفظ نمی‌شود. سرمربی تیم ملی وقتی در مورد لیست داوران اظهار نظر می‌کند، دیگر از این داوری چه می‌خواهد بماند؟ کجا دیده بودید مدیر تیم‌های ملی که خودش سراسر حاشیه بوده و تنها هنرش دادن مک دونالد به ملی پوشان است، در مورد چیدمان نظر بدهد.

فارس: آنها بارها گفته‌اند ما در کار داوران دخالت نمی‌کنیم؟

اصلا اینطور نیست. ما که در جریان هستیم و همه چیز را دیده ایم. چه چیزی را می‌خواهند کتمان کنند؟

فارس: نقش ورژ آبکاریان، مسئول سابق داوران در این وضعیت چیست؟

او کسی بود که با کارهایش باعث شد داوری ایران دو سال از حضور در میادین بین المللی محروم شود.

فارس: چطور؟

فدراسیون مرا از قضاوت کنار گذاشت و من هم شکایت کردم. بعد از آن فدراسیون جهانی از فدراسیون توضیح خواست که مورد قبول آنها نبود و فیبا در 9 بند فدراسیون را مقصر دانست. همین باعث شد ایران یک سال و 8 ماه در میادین بین المللی داور نداشته باشد. آخر هم شرطشان این بود که باید به قضاوت بازگردم. خودشان با توجه به اینکه اعتماد نداشتند، یک نماینده به ایران فرستادند تا از داوران آزمون آمادگی جسمانی بگیرند و من هم شرکت کردم.

فارس: بدهی فدراسیون به داوران چه مبلغی است؟

اصلا مشخص نیست و همه طلبکار هستند و خیلی به ندرت داده می‌شود.

فارس: ماجرای درگیری فیزیکی آبکاریان با شما به کجا رسید؟

در لیگ فصل گذشته داور بازی حساس پلی آف بودم. قبل از مسابقه آبکاریان به من حمله و فحاشی کرد و من هم به کمیته انضباطی شکایت کردم. بعد از دو ماه دوندگی تلفنی به من اعلام کردند که او را 6 ماه محروم کرده‌ اند، اما بعدا کمیته تجدید نظر به 3 و در نهایت به یک ماه رسید. نکته جالب توجه اینکه یک پست هم به او دادند. متاسفم برای کسی که در فدراسیون فحاشی کرد و هیچ کاری با او نکردند.

فارس: اقدام شما بعد از این اتفاقات چه بود؟

من هم به دادسرا شکایت کردم و او را تبرئه کردند. بعد از آن اعتراض کردم و دادگاه وقت جدید تعیین خواهد کرد.

فارس: یک بازی را قضاوت کردی و دیگر خبری از شما نبود.

بعد از کمیته انضباطی، یک بازی به من دادند، اما وقتی فهمیدند شکایتم را بیرون از فدراسیون انجام داده‌ام، دیگر قضاوتی ندادند.

فارس: در فصل آینده حضور خواهی داشت؟

نمی‌دانم فدراسیون باید تصمیم بگیرد. البته در بحث بین المللی هستم و فدراسیون نمی‌تواند کاری انجام دهد. امیدوارم هرکسی در آینده رئیس فدراسیون می‌شود، این بساط را جمع کند. طباطبایی هم در این چند ماه فرصت دارد که هر سفری دوست دارد برود، چون ظاهرا او خیلی عشق سفر است!

فارس: مربیان چقدر در وضعیت داوری تاثیرگذار بوده‌اند؟

داوری ما از زمانی شروع به مُردن کرد که برخی از این سرمربیان مطرح شروع به ارسال فیلم‌های بازی به داوران کردند. داوران به راحتی در سالن داد و بیداد می‌کنند، اما کسی نیست با آنها برخورد کند. زمان نوربخش و مشحون هیچ وقت این اتفاقات نمی‌افتاد. زمان آنها اگر داور اشتباه می‌کرد برخورد می‌کردند، اما آبرو حفظ می‌شد. نوربخش به خاطر یک اشتباه دو ماه با من حرف نزد و کسی متوجه نشد، اما حالا در مرحله پلی آف داور را در فدراسیون کتک می زنند و انتظار دارند حرمت داور نگه داشته شود.

فارس: معتقدید همه چیز به فدراسیون باز می‌گردد؟

بحث من مربیان نیست بلکه کسی است که در راس قرار دارد و ضعیف عمل می‌کند و نمی‌تواند شرایط را مدیریت کند. چرا باید رئیس فلان هیات را به جای داور به مسابقات ویلیام جونز بفرستید؟ چون رای می‌خواهید. فیبای آسیا داوران بین المللی را انتخاب می‌کند اما از ایران به آنها می‌گویند که اینها مورد تایید ما نیستند، این چه کاری است که می‌کنید؟ همین باعث می‌شود که هیچ داوری از ایران به مسابقات بین المللی دعوت نمی‌شود.

فارس: قبل از صحبت‌های شما علیه فدراسیون محمد جمشیدی و یخچالی هم علیه سرمربی تیم ملی حرف زده‌اند؟ این مسائل از کجا نشات می‌گیرد؟

همه اینها که حرف می‌زنند و افشاگری می‌کنند، اذیت شده‌اند. کاری به مسائلشان در تیم ملی ندارم، اما همین شاهین طبع اولین کسی بود که داوری ایران را نابود کرد. سال 96 گفت که مشحون روی داوران تاثیر گذاشته اما هیچ سندی رو نشد. واقعا متاسفم برای تیم ملی که مصطفی هاشمی سرمربی آن می‌شود. اگر یک خطای تراولینگ را از اول تا آخر بتواند بگوید، من داوری را کنار می‌گذارم. 

فارس: جدا از مسائل داوری به عنوان فردی که در کمیته بین الملل فدراسیون هم حضور داشتی، وضعیت حضور غیرقانونی سامرز بازیکن آمریکایی مهرام چطور بود؟ فدراسیون تخلف کرده است؟

چند سال کارم همین بوده و با اطمینان می‌گویم که فدراسیون 100 درصد اشتباه کرده و فیبا هم برخورد کرده است. این قضیه پورتوریکو از کجا درآمده؟ فدراسیون بسکتبال یا به ژاپن نامه زده یا نزده است. من با ژاپنی‌ها کار کرده‌ام و غیر ممکن است جواب ندهند. از سوی دیگر فدراسیون جهانی یک برنامه ای به نام «مَپ» دارد که کار کردن با آن خیلی راحت است.

فارس: کارت بازی را چه کسی صادر می‌کند؟

کارت های بازی از سوی فدراسیون ها صادر می‌شود و فیبا فقط ناظر است. اینکه فدراسیون می‌گوید فیبا صادر کرده، دروغ است. اگر نامه‌ای زده‌اید، چرا منتشر نمی‌کنید؟ اگر می‌گویید سوء تفاهم بوده، چرا منوچهر قانع که در کمیته مسابقات حضور داشت را اخراج کرده اید؟ همه چیز خیلی شفاف است و نمی‌دانم چرا فدراسیون اشتباه خود را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول