اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

حکمرانان افغانستان به امنیت مرزی و توسعه روابط برادرانه با ایران توجه کنند

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: حکمرانان افغانستان باید نسبت به مباحث مشترکی نظیر زبان، مذهب، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا، اقتصادی و مرزها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حکمرانان افغانستان به امنیت مرزی و توسعه روابط برادرانه با ایران توجه کنند

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره خواسته‌های جمهوری اسلامی از دولت آتی افغانستان اظهار داشت:  تحولات افغانستان برای ما به عنوان کشور همسایه و از سوی دیگر با توجه به اینکه عمق تمدنی ایران محسوب می‌شود بسیار مهم است.

وی افزود: دو ملت ایران و افغانستان تاریخ مشترک داشته و ما بیشتر از اینکه همسایه و همجوار هم باشیم طبق مقام معظم رهبری خویشاوند محسوب می‌شویم. 

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک تحولات افغانستان را بررسی می‌کند و تلاش می‌کند هر آنچه خیر و صلاح است برای مردم افغانستان و ایران انجام شود.

گلرو گفت: تحول مثبتی که اخیراً در افغانستان مبنی بر خروج نظامیان آمریکا از این کشور و پایان اشغالگری آنها رخ داد نکته بارز چند وقت اخیر در منطقه بود و هر آنچه منطقه از حضور نظامیان آمریکایی خالی شود برای ملت‌های منطقه دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ همه کشورهای منطقه و حتی آنهایی که با آمریکا رابطه دارند باید بدانند که خروج آمریکا و نظامیان این کشور از منطقه به نفع همگان است. 

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: معیار اصلی قضاوت رأی یک ملت است و در مورد موضوع افغانستان هم نظر رأی و خواسته مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است ضمن اینکه همانطور که رئیس جمهور هم اشاره کردند آنچه مردم افغانستان بپذیرند و در یک فرایند دموکراتیک آن را بخواهند مورد اعتماد و حمایت جمهوری اسلامی است.

گلرو گفت:‌ کشور جمهوری اسلامی ایران انتظاراتی که از دولت افغانستان دارد با توجه به تنیدگی مسائل مختلف و موضوعات متعدد آن است که نسبت به مباحث مشترک زبان، مذهب، فرهنگی، سیاسی و روابط دوجانبه و مسائل امنیتی و گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا و از منظر اقتصادی و مرزها توجه ویژه‌ای داشته باشد ما از دولت افغانستان انتظار داریم که توجه جدی به این موضوعات و مسائل داشته باشد و افرادی که در کابل در حال حکمرانی هستند می‌بایست به امنیت مرزی و توسعه روابط برادرانه به جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای داشته باشد. البته امیدوارم هرچه سریع‌تر توسعه حوزه‌های مختلف در روابط دو کشور را تجربه کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول