اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای اتوبوس های خوابیده در پارکینگ/ورود 200 اتوبوس جدید تا پایان سال

تعداد زیادی از اتوبوس های شرکت واحد و همچنین بخش خصوصی نیازمند اورهال هستند. رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران از ورود 200 دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال خبر داد و تاکید کرد برای اورهال باید برنامه ریزی کرد.

ماجرای اتوبوس های خوابیده در پارکینگ/ورود 200 اتوبوس جدید تا پایان سال

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، توسعه حمل و نقل عمومی در دستورکار مدیریت جدید شهری است و مدیران تأکید دارند که باید این امر رخ دهد تا بتوانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

 تکمیل خطوط مترو به خصوص خط 6 و 7 نیازمند بودجه است 

علیرضا زاکانی شهردار تهران تأکید دارد که در کالبد شهر به ویژه در دوره قالیباف کارهای اساسی صورت گرفته، اما همچنان نیازمند حرکت اساسی هستیم. تکمیل خطوط مترو به خصوص خط 6 و 7 نیازمند بودجه است و تنها برای تجهیز واگن 60 هزار میلیارد بودجه می‌خواهیم و برای نوسازی اتوبوسرانی هم نیازمند 50 هزار میلیارد تومان هستیم.

وی به موضوع خرید 630 دستگاه واگن اشاره کرد و گفت: مشکلی در خرید 630 دستگاه قطار مترو که ال سی آن هم فراهم است ایجاد شده، که باید این خلأ برطرف شود. 

زاکانی گفت:تمهیدات جدی برای مترو، اتوبوس و مترو داریم و در تلاشیم با اورهال مترو و اتوبوس گام های اولیه را برداریم 364 واگن دچار خرابی است و دو سوم واگن ها نیاز به اورهال شدن دارد.

بسیاری از اتوبوس‌های تهران در پارکینگ هستند و نیازمند اورهال هستند و باید مدیران فکری به حال آنها کنند.

500 اتوبوس شرکت واحد نیازمند تعمیرات است/اورهال در دستور کار

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: 500 اتوبوس شرکت واحد نیازمند تعمیرات است. نقص اساسی داشته و نیازمند اورهال هستند. 

2000 اتوبوس بخش خصوصی کار نمی کند و نیازمند تعمیرات است

وی همچنین به اتوبوس‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 2 هزار اتوبوس بخش خصوصی هم نیازمند تعمیرات است که در حال حاضر کار نمی‌کنند. 

وی با تأکید بر این موضوع که به دنبال این هستیم تا ناوگان اتوبوسرانی را فعال کنیم، گفت: باید روش‌هایی درنظر بگیریم و به عنوان مثال مابه‌التفاوت برای بلیت به بخش خصوصی بدهیم و اگر تراکنش کمتر از حد حساب بود این مابه‌التفاوت پرداخت شود. 

نوسازی 300 دستگاه اتوبوس تا پایان سال

به گفته رئیس کمسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر، تا پایان سال جاری 300 دستگاه اتوبوس شرکت واحد نوسازی شده و همچنین 200 دستگاه اتوبوس جدید هم وارد خواهیم کرد. 

وی در خصوص مشکلات اتوبوسرانی در بخش خصوصی هم گفت: باید نقایص بررسی شود و شهرداری کمک‌هایی انجام دهد تا بتوانیم بخش خصوصی را دوباره فعال کنیم، چرا که بخش عمده‌ای از جابجایی‌ها توسط این بخش انجام می‌شود. 

یکی از بخش‌های مهم حمل و نقل عمومی، سیستم اتوبوسرانی است و باید برای رفع مشکلات در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این زمینه گفت: یکی از بالهای اصلی حمل و نقل عمومی در تهران سیستم اتوبوسرانی است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد. 

متأسفانه در ده سال گذشته دولت‌ها به تعهدات خود عمل نکرده اند/بارنوسازی روی دوش شهرداری ها

وی ادامه داد: بخش عمده تأمین هزینه اتوبوس در کلان‌شهرها و شهرهای کشور به عهده دولت و وزارت کشور است. متأسفانه در ده سال گذشته دولت‌ها به این تعهدات خود عمل نکرده و بار اصلی نوسازی به ویژه در تهران به عهده شهرداری بوده است. توسعه و مدیریت اتوبوسرانی حتماً در دستورکار مدیریت شهری است. 

عضو شورای شهرتهران ادامه داد: اتوبوس‌هایی که در پارکینگ هستند باید اورهال شوند و البته مذاکراتی هم برای خرید اتوبوس‌های نو انجام شده است. مشکل اصلی شهرداری در زمینه نوسازی اتوبوس، تأمین منابع مالی است. اگر در این مدت از حوزه حمل و نقل حمایت و حداقل منابع مالی آن تأمین می‌شد،‌ با تنگنای فعلی در اتوبوسرانی مواجه نبودیم. 

امانی تأکید کرد که این قول را می‌دهیم که در شورای ششم شهر تهران توان خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز می‌کنیم تا شهر تهران در این زمینه به استانداردهای لازم برسد. 

باید بیش از یک‌هزار اتوبوس توسط دولت به شهرداری ارائه شود

اعضای شورا بارها تأکید کردند که توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت آنهاست و دولت هم باید در این زمینه کمک کند. مهدی چمران رئیس شوری شهر تهران در این باره گفت: توجه به حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های ماست و علاوه بر برنامه‌های بلندمدت باید فکرهای عاجلی هم داشت و برنامه‌ریزی صورت گیرد. 

به گفته چمران، دولت نقش مهمی در موضوع حمل و نقل عمومی دارد و باید بیش از یک‌هزار اتوبوس توسط دولت به شهرداری ارائه شود. البته برای مترو هم مصوباتی وجود دارد که باید از طریق فاینانس پیگیری و به نتیجه برسد.

 در چهار سال گذشته فقط 60 دستگاه اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل شد

در چهار سال گذشته سیستم حمل و نقل عمومی توسعه نیافت و مدیران معتقد بودند که پول در این زمینه وجود نداشته است. حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این باره می‌گوید: در چهار سال گذشته فقط 60 دستگاه اتوبوس وارد سیستم حمل و نقل شده و قرار بود که خطوط 8 و 9 مترو نیز توسعه پیدا کند و سرفاصله قطارها از 3 دقیقه به 2 دقیقه برسد. نه تنها گسترشی وجود نداشت، بلکه برخی از کارها هم از دور خارج شد. 

وی ادامه داد: در سال 96 بودجه شهرداری 18 هزار و 250 میلیارد تومان بوده است این در حالی است که بودجه شهرداری در سال 1400 به 49 هزار میلیارد تومان افزایش یافت پس حتما بودجه سالهای قبل محقق شده که این مقدار افزایش بودجه صورت گرفته است و علی‌رغم تحقق بودجه اقدامی برای شهر صورت نگرفت و تأثیری هم روی زندگی شهر و شهروندان نداشته است.

آلودگی هوا، ترافیک و پسماند از جمله مشکلات کلیدی شهر تهران هستند. احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: باید رفع مشکلات در اولویت قرار گیرد. متأسفانه سیستم حمل و نقل عمومی در چهار سال گذشته به درستی توسعه پیدا نکرده و دولت هم به تعهدات خود عمل نکرده است. 

چه تعداد اتوبوس در حال حاضر در خطوط فعال هستند؟

وی ادامه داد: در حال حاضر با یک سیستم فرسوده در ناوگان ریلی و اتوبوسرانی روبه‌رو هستیم و بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها از رده خارج شده‌اند. 

وی تأکید کرد: تعدادی از واگن‌ها و اتوبوس‌ها نیاز به اورهال و بازسازی دارند. در تهران 6 هزار اتوبوس باید مشغول به خدمت‌رسانی باشد که در حال حاضر کمتر از 2 هزار اتوبوس است و ما باید شروع به جایگزینی کنیم و اتوبوس‌هایی که در پارکینگ خوابیده شده نوسازی ودوباره به سیستم برگردد. در حال حاضر میزان مسافران در مترو و اتوبوس به خاطر کرونا کم است، اما بعد از از بین رفتن کرونا دوباره میزان مسافران افزایش می‌یابد و ما باید از همین حالا برای توسعه فکری کنیم.

براساس این گزارش، بسیاری از اتوبوس‌های شهر تهران و واگن‌های مترو نیاز به اورهال و بازسازی دارند. مدیران وعده نوسازی داده‌اند، حال باید دید هزینه‌های لازم برای انجام این کار چگونه تأمین خواهد شد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول