اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ماجرای ادامه‌دار تشنگی غیزانیه فارس و وعده‌های بر زمین مانده مسئولان/ نمایندگانی که پاسخ نمی‌دهند

گرمای طاقت فرسای هوا بیداد می‌کند، اینجا جنوب فارس است، گرم‌ترین نقطه از استان فارس که مردمش آب مناسبی برای خوردن ندارند و سال‌هاست از درد سنگ کلیه و مشکلات گوارشی دادشان بلند است، اما گویا گوشی برای شنیدن وجود ندارد.

ماجرای ادامه‌دار تشنگی غیزانیه فارس و وعده‌های بر زمین مانده مسئولان/ نمایندگانی که پاسخ نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نه تنها علی بلکه خانواده‌های بسیاری در شهر بیرم از توابع لارستان روزگار می‌گذرانند که آبی برای آشامیدن ندارند.

درگیری با انواع مشکلات گوارشی تنها یکی از معضلاتی است که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کیفیت پایین آب بیرم و فشار اندکی که دارد، شاید برای شست و شو هم مناسب نباشد.

پیگیری وعده و وعیدهای مسئولان نشان می‌دهد یکی کار را به دیگری محول می‌کند و یکی دم از عدم تخصیص بودجه می‌زند، یکی از مطالعات به سرانجام نرسیده سخن می‌گوید و یکی دیگر از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند.

اینجا حکایت چیزی دیگری است، ماجرای مردمی ساده است که سال‌ها آب بی‌کیفیت نوشیده‌اند و فریادشان راه به جایی نبرده است.

رکاب زنان به مرکز استان آمدند تا پیام‌آور درد دل مردمانی باشند که در نقطه ای دور در استان فارس مطالبه‌ای به حق دارند تا شاید فریاد بی صدایشان شنیده شود.

بیش از یک سال است که خبرگزاری فارس طی گزارش‌های متعدد ماجرای بی‌آبی بیرم را از مسئولان مختلف مطالبه کرده و البته مورد هجمه نیز واقع شده است اما پیشرفت این پروژه گویا حرکتی لاک‌پشت‌گونه دارد و با تاخیر پیش می‌رود.

مسوولان اما از سختی کار سخن می‌گویند از اینکه اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند زمانی چند ساله است تا بتواند به درستی اجرا شود و برای ۵۰ سال آینده موثر واقع گردد.

نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز آب بیرم را با خود به مجلس برد تا نشان دهد کیفیت نامطلوب آب این منطقه تا حدی است که ابرسانی به این منطقه نباید مشمول زمان شود.

حسین حسین‌زاده گرچه تلاش زیادی برای اجرایی شدن این پروژه و تخصیص اعتبار کرد اما در این راستا تماس‌های خبرنگار فارس را برای پاسخگویی نسبت به شرایط فعلی پروژه پاسخ نگفت و تماس‌های خبرنگار فارس با وی به گفتگو منتج نشد.

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی‌بر اجرای دو پروژه بزرگ فولادی در شهرستان جهرم نیز به گوش می‌رسد، پروژه‌هایی که گویا نیاز به آب زیادی دارند و در بحران کم‌آبی فعلی آسیب زیادی را به مناطق اطراف به جهت مصرف زیاد آب وارد می‌کنند و همین امر موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را در مناطق جنوبی به همراه داشته است، تماس ما با نماینده جهرم نیز بی نتیجه ماند و نمایندگانی که در روزهای اول و زمان انتخابات دم از پاسخگویی می‌زنند به بهانه‌ مشغله زیاد و تعدد جلسات تماس خبرنگاران را که مطالبه مردم است پاسخ نمی‌گویند‌.

پیگیری اهالی مناطق جنوبی حکایت از تخصیص بودجه‌ای در سال ۱۴۰۰ برای آبرسانی به این منطقه داشت اما گویا این بودجه صرف انجام مطالعات شده و اکنون برای عملیاتی شدن این پروژه نیاز به تخصیص اعتبار دیگری است.

چندی پیش ماجرای طولانی شدن آب بیرم را در گفتگویی از استاندار فارس مطالبه کردیم.

عنایت‌اله رحیمی درباره آبرسانی به بیرم فارس به عنوان پروژه ای که سالهاست مورد درخواست مردم آن منطقه است توضیح داد: اساس هر کاری مطالعه است چنانچه در مورد بیرم نیز مطالعات تا حد زیادی انجام شده است و امید است در اعتبارات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای ان بودجه‌ای در نظر گرفته شود و به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آن منطقه کف شکنی صورت گرفته و گالری چاه حفر شده است، گفت: در ان منطقه آب شیرین کن نیز وجود دارد و نیاز فعلی مردم را پاسخ می‌دهد تا بتوانیم از محل انتقال اب از دریا و نیز از محل سد سلمان فارسی به عنوان بزرگ‌ترین سد، آب ان منطقه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد مصرف آب در استان کشاورزی، ۶ درصد شرب و ۲ درصد مربوط به صنعت است، افزود: انتقال چند میلیون متر مکعب آب جهت شرب واقعا در مقابل مصارف کشاورزی ناچیز است و قطعا برای مردم آن منطقه تامین خواهد شد.

 

اما به گفته رئیس گروه طرح‌های ابرسانی شهری آب منطقه‌ای آبرسانی به روستاهای بخش بیرم، علامرودشت، چاهورز، عمادشهر و ... درگیر اخذ بودجه بر اساس ماده ۲۳ است‌.

محمود نوروزی در گفتگو با فارس اظهار داشت: مطالعات آبرسانی به این پروژه به پایان رسیده است و اکنون در پی دریافت موافقت‌نامه جهت اخذ بودجه از سازمان برنامه و بودجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه پنج سال است بر روی این طرح مطالعات انجام می‌شود، گفت: طرح جامع پروژه‌های آبرسانی طرحی است که برای ۴۰، ۵۰ سال آینده انجام می‌شود و هزینه‌های سنگینی دارد لذا مطالعات آن دقیق و بسیار زمان‌بر است و علت طولانی شدن پروژه همین امر می‌باشد.

نوروزی هزینه به روز اجرای این پروژه را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به دلیل نوسانات زیاد قیمت تا کنون سه بار هزینه طرح را به روز کرده‌ایم و ممکن است در آینده نیز مجبور به افزایش قیمت شویم.

وی افزود: هزینه تامین طرح را از دو مسیر دولتی و مشارکت‌های مردمی دنبال می‌کنیم تا طرح زودتر به نتیجه برسد.

رئیس گروه طرح‌های آبرسانی شهری آب‌منطقه‌ای فارس افزود: گروهی جهت ایجاد رقابت میان مردم و جمع اوری کمک های خیرین تشکیل شده است تا کار سریع‌تر پیش رود و بتوانیم آب را هر چه سریع‌تر از محل سد سلمان به این نقاط منتقل و مشکل مردم را برطرف کنیم.

وی زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه را زمان تخصیص بودجه اعلام کرد و گفت: هر زمان بودجه تخصیص یابد، همان روز کار را شروع خواهیم کرد.

او انتقال آب از دریا برای این منطقه را دارای بار هزینه ای سنگینی دانست و گفت: راه تامین آب این منطقه انتقال از سد سلمان است و انتقال آب از دریا به دلیل گران شدن میسر و به صرفه نیست.

به گزارش فارس، مردم این منطقه سال‌های طولانی است با مشکل نبود آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند و اختصاص آب شیرین‌کن و تانکرهای حمل آب نیز در گرمای تابستان پاسخگوی نیازهای مردم آن منطقه نیست.

انتهای پیام/ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول