اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سخت و آسان پرورشِ نجیبِ پر هزینه

پرورش اسب در کشورهای پیشرفته به‌عنوان یک شغل پردرآمد است اما در کشور ما هنوز توجه چندانی به این شغل پردرآمد نشده است و تنها ۱۴ استان کشور طرح پرورش اسب را شروع کرده‌اند.

سخت و آسان پرورشِ نجیبِ پر هزینه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، زاهدشهر یکی از شهرهای استان فارس و مرکز بخش شیبکوه از توابع شهرستان فسا است، فاصله این شهر با مرکز شهرستان ۲۵ کیلومتر و با شیراز ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد این شهر مسیر ارتباطی فسا به جهرم می‌باشد.

۵ کیلومتری زاهدشهر، روستایی است به اسم میانشهر، با ۵۰۰۰ جمعیت کشاورز و دامدار که در همه خانواده ها، یک یا چند نفر تحصیلات دانشگاهی را گذرانده اند.

در دل این روستای باصفا، مادری زندگی میکند که ۱۰ فرزند بزرگ کرده، همگی تحصیل کرده و موفق.

مرضیه و علی شیروانی دو فرزند آخر این خانواده هستند که هنوز تشکیل خانواده نداده اند و دوش به دوش هم با علاقه و پشتکار، دست به کار بزرگی زده اند!
پرورش نجیبِ پر هزینه!

آنها از تمام پتانسیل های شهرستان بهره برده و در عین سختی، از مشقت کار نهراسیده و با کمک گرفتن از وام خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی (ره)، توانسته اند به یک کار بسیار بزرگ دست بزنند.

همه میدانند که، اسب‌ها حیوانات پردرآمد و گرانی هستند. علاقه و وابستگی انسان‌ها به اسب از کودکی در آن‌ها بوده است. پسربچه‌ها دربازی‌های خود، نبردهایشان را با اسب انجام می‌دهند و برای دختربچه‌ها هم همیشه از شاهزاده‌ی سوار بر اسب سفید گفته‌اند.

در دین ما هم به اهمیت سوارکاری و لزوم آموزش آن به فرزندان تاکید شده، موجوداتی که برای پرورش آن‌ها به تلاش و صبر و هزینه زیادی احتیاج است. 
پرورش اسب در کشورهای پیشرفته به‌عنوان یک شغل پردرآمد است. در کشور ما هنوز توجه چندانی به این شغل پردرآمد نشده است و تنها ۱۴ استان کشور طرح پرورش اسب را شروع کرده‌اند.

اما اینکه این خواهر و برادر، بعد از تحصیلات کارشناسی ارشد رشته ادبیات، تصمیم گرفته اند در این راه قدم بردارند و اکنون نه تنها در شهر و استان خود، که در استان های یزد و کرمان هم به پرورش دهندگان کره اسب های اصیلِ کرد و دره شوری، معروف شده اند، جای بسی شگفتی دارد! 

از ویژگی های مردم این منطقه، میتوان به مهمان نوازی و سخت کوش بودن مردان و زنان اشاره کرد، اما سخت کوشی واقعی را در وجود این خانواده دیدم.
پای صحبت های آنها نشستم که با ذوق و علاقه از کار پر مشغله و سخت خود سخن گفتند.

 

علی شیروانی میگوید: این صنعت در کشورهایی ازجمله اسپانیا چنان پرورش‌یافته که به یکی از رشته‌های دانشگاهی این کشور تبدیل‌شده است. همچنین مربیگری و سوارکاری اسب به همین واسطه بسیار پردرآمد و باارزش شده است. اگر فردی بدون علاقه وارد این شغل بسیار سخت شود هرگز موفق نخواهد بود و نباید بدون انگیزه و علاقه کافی وارد این حوزه شد.

بانوی کارآفرین، مرضیه شیروانی از دلایل انتخاب پرورش اسب گفت: اسب‌ها در جهان برای حمل‌ونقل، شخم زدن زمین‌های کشاورزی و کار در مزارع، باربری و حمل محصولات، شرکت در مسابقات اسب‌دوانی، کورس، صحرانوردی، مسافرت‌های طولانی و کارهای تفریحی و درمانی و سوارکاری و استفاده از محصولات اسب مانند: شیر، گوشت، مو، پوست، پرورش داده میشوند، اما هدف من از پرورش اسب اول به علاقه شخصی برمیگردد و بعد هم فقط تولید و پرورش اسب های اصیل کرد و دره شوری.

البته در یک دوره برای مسابقات سوارکاری هم تلاش کردیم، اما ریسک بسیار بالایی داشت و احتمال ضربه به اسب زیاد بود و از آن صرف نظر کردیم.

از خواهر و برادر خواستم که چگونگی شروع کسب و کار خود را برام تعریف کنند و آنها با مهربانی گفتند: بعد از اتمام تحصیلات، به دنبال شغل مناسب بودیم، اول به گاوداری پرداختیم اما با روحیه ما سازگار نبود.

ما هر دو عاشق اسب بودیم و با دیدن یک اسب، واقعا به وجد می آمدیم، این بود که تصمیم گرفتیم با تمام سختی های کار، همه انرژی و وقتمون رو روی این کار بذاریم.

مادرم یک تکه زمین کوچک، کنار خانه داشت که ما با صرف هزینه کمی، سایه بان و محل زندگی برای یک اسب را فراهم کردیم.

سال ۹۵، یک وام کارآفرینی، به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، از کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه گرفتیم و با یک کره اسب شروع کردیم و الان یک مزرعه متوسط در حومه شهر داریم با تعداد ۸ اسب وبرای ۴ نفر هم مستقیم ایجاد شغل کرده ایم.

وی ادامه داد: اسب یک حیوان حساس است و بهداشت محل زندگی و نوع خوراک و مکمل های غذایی، باید با کیفیت بسیار خوب تهیه شود و بسیار پر هزینه است و با توجه به تورمی که ایجاد شده، روز به روز هم تهیه آنها سخت تر می شود.

کم کم تعداد اسب ها را بیشتر کردیم، البته تعدادی اسب هم که متعلق به ما نیست را به صورت پانسیون نگهداری میکنیم تا کمک مالی خوبی برایمان باشد.

شیروانی افزود: روش تولید اسب به این صورت است که از یک اسب مادر با کشش با یک اسب پدر اصیل و شناسنامه دار، البته با هزینه ای حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون، کره اسب های بسیار خوب و با کیفیتی تولید می کنیم که گاهی حتی وقتی به دنیا نیامده، فروخته میشود.

امکانات پزشکی و دارویی اسب ها هم خیلی پر هزینه هستند.

مرضیه شیروانی از مشکلات خود گفت: الان مزرعه ما در حومه شهر است، اما از نظر بهداشتی باید آنرا به خارج از شهر منتقل کنیم که فعلا با وضعیت مالی ما، قابل انجام نیست.

مشکل دیگری که با آن درگیر هستیم، قیمت بالای نهاده های دامی است، در یکسال گذشته قیمت یک کیلوگرم جو از ۲۰۰۰ به ۷۰۰۰تومان و قیمت یک کیلوگرم کاه از ۱۰۰۰ به ۵۰۰۰ تومان افزایش یافته.

جوان کارآفرین همچنین افزود: از جهاد کشاورزی منطقه انتظار حمایت بیشتری داریم، هم حمایت های آموزشی که تاکنون وجود نداشته و هم در بحث نهاده ها و خوراک دام.

کاش به کار ما هم به اندازه گاوداری ها، اهمیت میدادند!

توصیه این خواهر و برادر به جوانان جویای کار این بود که: لطفا فقط اگر علاقه دارید به سمت این کسب و کار بیایید، چون سختی های این کار فقط با علاقه زیاد قابل تحمل است.

ولی اگر با عشق و علاقه وارد شوید، بعد از مدتی درآمد خوبی عاید شما خواهد شد.

علی شیروانی افزود: پرورش اسب علاوه بر درآمد خوبی که دارد برای شروع به کار ابتدا یک سرمایه، زحمت و هزینه‌ی نسبتا زیادی احتیاج دارد. 

به‌علاوه‌ی اینکه باید یک زمین به مساحت تقریبی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری داشته باشید که باید کف زمین را از خاک‌های نرم و یا ماسه پرکنید تا اسب‌ها هنگام زمین خوردن آسیب نبینند. این محل باید خشک و نفوذناپذیر باشد. 

در این زمین باید یک انبار تقریباً ۲۰۰ متری برای نگهداری علوفه و آذوقه‌ی اسب‌ها درست کنید. 

بااینکه اسب‌ها می‌توانند در طبیعت زندگی کنند اما در مواقع باد و باران و هوای سرد به سرپناهی نیازمندند. این سرپناه می‌تواند یک جای سرپوشیدهٔ معمولی یا یک اسطبل پیشرفته باشد. برای پرورش اسب و قرار گرفتن اسب‌های زیاد در مزرعه وجود اسطبل‌های جداگانه ضروری است.

وجود یک چشمه آب تمیز یا استخر آب برای اسب‌ها الزامی است. تا هم برای استحمام و هم برای نوشیدن از آن استفاده کنند اما باید هرروز از تمیز بودن آب آن مطمئن شد.

مرضیه شیروانی در ادامه صحبت، از سیستم آموزشی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در هیج جای سیستم آموزشی ما، علاقه و رغبت بچه ها مورد سنجش قرار نمیگیرد و همین موضوع باعث میشود که بعضی از افراد هیچوقت علاقه خود را پیدا نکنند و بعضی هم بعد از تلف کردن مدت زیادی از عمر خود را در رشته ای که به آن علاقه ای ندارند، تلف کنند و بعد علاقه خود را پیدا کنند، مثل من که بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد، به علاقه شخصی خودم پی بردم و وارد این شغل شدم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول