اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

آموزش و پرورش از ماموریت خود دور شده

ماموریت (رسالت یا فلسفه وجودی ) در هرسازمانی مبنای تعین رویکرد راهبرد وبرنامه خواهد بود با تحلیل برنامه های وزارت آموزش وپرورش میتوان ادعا کرد به علت عدم تحلیل درست اسناد تحولی واجرای سطحی آن و... این وزارت از ماموریت خود دورشده است. عظیم محبی.

آموزش و پرورش از ماموریت خود دور شده

عظیم محبی

مقدمه

ماموریت (رسالت یا فلسفه وجودی) در هرسازمانی مبنای تعین رویکرد راهبرد وبرنامه خواهد بود با تحلیل برنامه های وزارت آموزش وپرورش میتوان ادعا کرد به علت عدم تحلیل درست اسناد تحولی واجرای سطحی آن و... این وزارت از ماموریت خود دورشده است.

ماموریت آموزش وپرورش را براساس مفاد اسناد تحولی می توان متناسب با هر دوره تحصیلی در سه محور کلی تقسیم کرد. زمینه سازی جهت کسب شایستگی پایه و هدایت تحصیلی وشغلی یا :

۱- مهارت های یادگیری

۲- مهارتهای زندگی (براساس هویت اسلامی .انقلابی وملی و..)

۳- مهارتهای شغلی با تاکید برروحیه کارافرینی

۴- شناسایی ، شکوفایی وهدایت استعدادها

در همه موارد با چالش هایی روبرو هستیم اما عدم انسجام فعالیت های وزارت در محور چهارم، چالش اصلی تلقی می شود.

    شناسایی ، شکوفایی و هدایت استعدادها ..از روشهای زیر انجام می شود:

  • برنامه های درسی و نظر معلم 
  • برنامه های فرهنگی (ورزشی هنری اجتماعی .علمی .هنری و...)
  • اقدامات مشاورین

به عبارت دیگر فعالیت های معلمان ، مشاوران ومربیان تربیتی در یک هارمونی مناسب باید انجام شود تا استعداد ها شناسایی ، شکوفایی وهدایت شود.

فعالیت های معلمان ، مشاوران ومربیان تربیتی در یک هارمونی مناسب باید انجام شود تا استعداد ها شناسایی ، شکوفایی وهدایت شود.

در حالت فعلی در پایه نهم براساس تست های مشاوره ای و... هدایت تحصیلی صورت می گیرد در صورتیکه باید این کار از ابتدایی با یک برنامه روشن شروع و ادامه پیدا کند. طرح شهاب با اشکالات آن در اجرا هم ظاهر متوقف شده است.

نکته کلیدی وچالش اصلی این موضوع به شاخه های متوسط دوم بر می گردد. چون در هر صورت درنهایت بچه ها در این شاخه های تحصیلی هدایت می شوند.

نکته کلیدی وچالش اصلی این موضوع به شاخه های متوسط دوم بر می گردد. چون در هر صورت درنهایت بچه ها در این شاخه های تحصیلی هدایت می شوند. اکثریت دانش آموزان به رشته تجربی می روند.

می شود این قاعده را تغییر داد تا فرایند کار در ابتدایی و راهنمایی اصلاح شود. پیشنهاد بنده:

عنوان همه مدارس هیات امنایی شود تا همه مدارس دولتی شرایط یکسانی پیداکنند .

 

 

 

  • ادغام رشته ریاضی وتجربی است.
  • تغییر نام رشته علوم انسانی به علوم اجتماعی واقتصادی (واصلاح جدول دروس ) 
  • و اصلاح شاخه فنی وکاردانش یکی دیگر از اشکالات تنوع مدارس است.

  • می شود مدارس استعدادهای درخشان را با قید استعداد ریاضی و .... مطرح کرد و شرایط کنکور آنها را نیز خاص کرد در متوسط دوم مدارس نمونه دولتی حذف کرد.   
  • عنوان همه مدارس هیات امنایی شود تا همه مدارس دولتی شرایط یکسانی پیدا کنند.

    وزارت آموزش وپرورش باید برنامه های زیر نظام برنامه درسی (که نام دقیق آن فرصت های تربیتی است) را باید یکپارچه طراحی، برنامه ریزی، اجرا وارزشیابی کند.

  • نقش فعالیتها وجشنواره های فرهنگی و.....منسجم و در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
  • کتاب کار فناوری به همان اسم حرفه وفن و ماهیت آن تعییر کند.
  • در نهایت وزارت آموزش وپرورش باید برنامه های زیر نظام برنامه درسی (که نام دقیق آن فرصت های تربیتی است) را باید یکپارچه طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی کند.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول