اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

واکنش وزیر ارشاد به نامه سرگشاده «علی نصیریان»/ سرنوشت معاونین چه می‌شود؟

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم درباره انتصابات جدید و تغییر مدیران و معاونین وزارت ارشاد توضیحاتی داد.

واکنش وزیر ارشاد به نامه سرگشاده «علی نصیریان»/ سرنوشت معاونین چه می‌شود؟

‌به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره دغدغه این روزهای اصحاب فرهنگ و هنر گفت: بدون شک تلاش خواهیم کرد که دغدغه اصحاب فرهنگ و هنر کشور را تا آنجا که امکان دارد، کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه رشد فضایل هنری مردم در مناطق مختلف کشور وظیفه مهم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید تلاش کنیم تا عدالت هنری در کشور توسعه یابد، خاطرنشان کرد: این حوزه پاک و مقدس باید با عدالت هنری اعتماد همه مردم را جلب کند، زیرا گستره فرهنگ و هنر ایرانی بسیار بزرگ و مقدس است.

اسماعیلی افزود: در حوزه تمدنی از گذشته همواره شاهد اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی بوده ایم و حتی تقدس فرهنگ و هنر ایرانی در مقابله با سایر فرهنگ ها توانسته بسیاری از شاخص های تمدنی خود را در این تمدن ها وارد کند.

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما در حوزه فرهنگ و هنر ابتذال داریم؟ گفت: حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما مقدس است و سینما و تئاتر از غرب به کشور ما وارد شده و فرهنگ و هنر عمقی گسترده در تاریخ دارد.

*ارشاد شاهد تغییرات خواهد بود؟

اسماعیلی درباره اینکه آیا در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار است تغییری ایجاد شود؟ گفت: ما با دو مسئله متناقض روبرو هستیم و اصحاب فرهنگ و هنر می خواهند چیزی از این وزارت کم نشود و می‌گویند شما مستاجرید و حرفشان درست است. البته چابک سازی به معنای حذف حوزه‌های قلمرویی نیست.  

وی افزود: امروز فناوری های نوین وارد عرصه شدند و مجموعه ای هوشمند است که با خلاقیت از زمان خودش عقب نیفتد‌. اگر من در این مورد تغییراتی ندهم حوزه فرهنگ و هنر عقب می افتد. چابک سازی به معنای تغییرات فناوری جدید است. تلاش می‌کنیم کارهایمان با گذشته هم افزا باشد تا چابک سازی در جای خوبی قرار بگیرد.

اسماعیلی افزود: الان در ساختارها بحث‌ تعطیلی داریم و در استان ها هم برخی به بن بست رسیده اند. در شهرستان ها حوزه فرهنگ و هنر کمرنگ است. البته بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر امروز به خوبی جلو رفته است و حوزه فرهنگ و هنر جزو بهترین مجموعه ها است که ان  شاء الله بتوانیم با کمترین هزینه عدالت را در این حوزه اجرا کنیم.

وی در ادامه درباره درخواست یکی از اهالی هنر در خصوص برگزاری جشنواره ها و هزینه بر بودن آنها و تعطیلی آنها در ایام کرونا و صرف هزینه‌های جشنواره برای هنرمندان نیز گفت: جشنواره محلی است برای بروز خلاقیت ها و من با تعطیلی جشنواره ها مخالفم. زمانی ممکن است حس کنیم جشنواره ای با موضوعی که دارد مناسب نیست. باید هزینه ها را تقلیل داد و به هنرمندان رسیدگی کرد، ما دغده اصحاب هنر را کاهش خواهیم داد. همچنین حتما کیفیت جشنواره ها را بالا برده و جشنواره های هدفمندی ایجاد خواهیم کرد.

* کاهش قیمت کاغذ در دولت جدید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش قیمت کاغذ در دولت جدید نیز گفت: ما باید به سمت ملی سازی حوزه نشر برویم. بیش از ۹۰ درصد اقلام اصلی در حوزه نشر وارداتی است. ما می‌توانیم جلوی تورمش را بگیریم اما اگر ملی سازی با کمک وزارت صمت صورت بگیرد به ثبات می‌رسیم. همین الان پیش بینی می‌کنیم با این دست فرمان در چند ماه آینده ممکن است دچار مشکل شویم اما جلسه‌هایی با حضور اتحادیه و صنف برگزار می‌کنیم تا جلوی آن را بگیریم.

* از انتصابات جدید وزارت ارشاد چه خبر؟

وی درباره انتصابات در دوره جدید و تغییر مدیران و معاونین اظهار داشت: برخی همکاران مامور بوده و ماموریتشان اکنون به پایان رسیده و اصرار بر بازگشت دارند، اما تلاش می‌کنم اول آن دوستان آسیب نبینند، از جهتی خواهش کردم تا لحظه آخر در مسئولیت به کار ادامه دهند و حتی پس از منفک شدن پایشان به حوزه‌ها گیر باشد.

اسماعیلی در بخش دیگر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برخی مدیران هم تغییر نکنند، ابراز داشت: بله، ممکن است تغییر نکنند، اما از برخی مدیران حاضر درخواست کردم به بنده مشاوره بدهند و افرادی را بررسی کنند زیرا جریان، گفتگو محور و دوستانه است. 

* وزیری که به همراه خانواده موسیقی می‌شنود

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم درباره این پرسش که موسیقی گوش می‌دهید؟ گفت: بله، موسیقی امروز جزئی از زندگی ماست و اغلب در ماشین هم گوش می‌دهم، موسیقی نوستالژیک گوش می‌دهم، هرچند هنرمندان جوان موسیقی خوب می‌خوانند و از هنر آنها هم به همراه خانواده استفاده می‌کنم.

* به فیلم اعتیاد دارم/ آخرین فیلمی که وزیر دولت سیزدهم دید چه بود؟

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه آخرین فیلمی که دیده‌اید چه بود؟ هم توضیح داد: بسیار فیلم می‌بینم و به نوعی به آن اعتیاد دارم، این مساله حتی گاهی موجب اعتراض خانواده می‌شود، همواره حضور خانوادگی در سینما داشتیم هرچند این سالهای اخیر کمتر شده اما از طریق «اپ‌ها» فیلم‌ها را می‌بینیم. اما آخرین فیلمی که دیدم کار آقای «مجیدی» به نام «خورشید» بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه انیمیشن صنعتی است که در ایران رشد یافته، عنوان داشت: یکی از برنامه‌های قطعی بنده این است که انیمیشن یا پویانمایی مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شود.

* آخرین کتابم را به ناشر سپردم

وی درباره این سوال که درباره کتاب چه نظری دارید، گفت: آخرین کتابم را هفته گذشته به انتشارات دانشگاه تهران برای نشر سپردم، کتاب خوبی است، قصد داشتم پیش از مسئولیتم آن را به ناشر بدهم اما با تعجیل آن را سپردم، به حوزه شعر هم علاقه‌مندم و عمویم از بزرگان این حوزه است.

* پاسخ وزیر دولت رئیسی به یک بازیگر

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره نامه سرگشاده علی نصیریان از بازیگران پیشکسوت سینما،تئاتر و تلویزیون کشورمان هم عنوان کرد: پس از این نامه با ایشان که از بزرگان سینما هستند تماس گرفتم، اظهار محبت کردند، ایشان جزء افرادی بودند که آخرین نسل‌ از آنها باقی است، تحت تاثیر بیاناتشان قرار گرفتم، ایشان نصایحی داشتند و من هم همانند یک شاگرد دعای خیر برایشان کردم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول