اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایزدی: توپ مذاکره در زمین آمریکا است/ آمریکایی‌ها متن فعلی برجام را برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نمی‌دانند

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه درحال حاضر توپ در زمین آمریکایی‌هاست، چون دولت رئیسی علاقه‌مند به رسیدن به توافق است گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند چون متن فعلی برجام را برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نمی‌دانند.

ایزدی: توپ مذاکره در زمین آمریکا است/ آمریکایی‌ها متن فعلی برجام را برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نمی‌دانند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رئیسی علاقه‌مند است که مذاکرات به نتیجه برسد

- رئیسی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری قول‌های زیادی داد. وزرای پیشنهادی کابینه هم در مجلس و ایامی که مشغول گرفتن رای اعتماد بودند، قول‌های زیادی دادند.

- برای اینکه این قول‌ها محقق شود، به پول نیاز است. از این جهت، رئیسی علاقه‌مند است که مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود.

آمریکایی‌ها متن فعلی برجام را برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نمی‌دانند

- مشکل این است که مقامات آمریکایی علاقه‌ای به بازگشت به برجام ندارند. آمریکایی‌ها می‌گویند ما توافقی قوی‌تر و طولانی‌مدت‌تر می‌خواهیم.

- زیاده‌خواهی دیگر آنان هم این است که می‌خواهند در متن مذاکرات، جمله‌ای را بگنجانند که ایران، متعهد شود در حوزه‌های دیگر هم وارد مذاکره شود. به این معنا که به آنان امتیاز بدهد. مشکلی که وجود دارد همین است.

- چرا این ۶ دوره مذاکره‌ای که برگزار شد، به نتیجه نرسید؟ به این دلیل که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن برجام برگردند. آن‌ها متن فعلی برجام را برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نمی‌دانند.

توپ مذاکره در زمین آمریکا است

- درحال حاضر توپ در زمین آمریکایی‌هاست، چون دولت رئیسی علاقه‌مند به رسیدن به توافق است. ایران هم از قبل اعلام کرده است چنانچه آمریکایی‌ها به برجام برگردند ما هم برمی‌گردیم، یعنی تکلیف ایران مشخص است.

- چیزی که مشخص نیست این است که آیا آمریکایی‌ها حاضرند زیاده‌خواهی‌هایشان را رها کنند یا خیر!

سعودی‌ها عربستان و منطقه را دودستی تقدیم طرف غربی کرده‌اند

- سعودی‌ها، کشور خودشان و منطقه را دو دستی تقدیم طرف غربی کرده‌اند. از جنگ جهانی دوم به این طرف، این سیاست سعودی بوده که منطقه را به طرف غربی بسپارد که البته خیلی وقت‌ها هم موفق نشده است. 

- در رابطه با اصلاح روابط ایران با عربستان هم توپ در زمین سعودی است. اگر بخواهد می‌تواند آن سیاست‌های غلط قبلی و جنگ بی‌حاصل در یمن را متوقف و اصلاح کند.

آمریکایی‌ها از اصلاح روابط بین ایران و سعودی خوش‌شان نخواهد آمد

- ایران هیچ‌وقت دنبال رقابت و دشمنی با سعودی نبوده و اگر طرف سعودی این مساله را حل کند و سیاست‌خارجی‌اش را اصلاح کند، ایران استقبال خواهد کرد.

- البته آمریکایی‌ها از اصلاح روابط بین ایران و سعودی خوش‌شان نخواهد آمد. زمانی که سردار سلیمانی شهید شد، تحلیلی در نیویورک‌تایمز منتشر شد که سردار سلیمانی مشغول مذاکره با سعودی‌ها و توافق با آنها بود. آمریکایی‌ها خوف این را داشتند که این مذاکرات به نتیجه‌ای برسد. او را شهید کردند که روابط ایران و سعودی اصلاح نشود. 

- از این جهت، این داستان، ربطی به پرونده هسته‌ای ندارد. اینکه سعودی‌ها کی سر عقل می‌آیند، سوالی است که خودشان باید جواب بدهند. پرونده هسته‌ای هم داستان خودش را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول