اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

اجلاس بغداد از دید شخصیت‌های سیاسی عراق؛ کنفرانسی تبلیغاتی برای اموری سطحی؟

به اعتقاد برخی تحلیلگران و شخصیت‌های سیاسی عراق، اجلاس اخیر بغدادچیزی جز تلاش برای نشان دادن تصویری خوب از نخست‌وزیر عراق و جلب حمایت برای او نبود و حتی به اندازه یک کنفرانس مقدماتی، دستاورد مطلوبی نداشت.

اجلاس بغداد از دید شخصیت‌های سیاسی عراق؛ کنفرانسی تبلیغاتی برای اموری سطحی؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از اجلاس یک‌روزه بغداد که شنبه پیش ( ۲۸ آگوست) برگزار شد، در ابتدا به عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شد، اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد. امری که با انتقاد بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در داخل عراق همراه شد.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق پیش از برگزاری اجلاس مذکور علت دعوت نشدن سوریه را اختلاف میان کشورها توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

نماینده عراقی: هدف از اجلاس بغداد نشان دادن تصویری خوب از الکاظمی بود

«حسن سالم» عضو فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق، امروز (چهارشنبه - ۱ سپتامبر)، با انتقاد از برگزاری اجلاس بغداد تحت عنوان «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» گفت که این اجلاس بی‌فایده بود و هدف از آن، نشان دادن چهره خوب از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر بود.

 

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: «اجلاس بغداد با کنفرانس‌هایی که پیش از این برگزار شده بود از نظر پرداخت هزینه‌های هنگفت به منظور نشان دادن تصویری خوب از نخست وزیر تفاوتی ندارد. دعوت از رئیس‌جمهور فرانسه برای شرکت در این کنفرانس برای ما عجیب بود. هرچند که این کنفرانس بی‌فایده بود و چیزی فراتر از یک تبلیغ ساختگی برای نخست وزیر نبود».

عصائب اهل الحق: اجلاس بغداد بی‌فایده بود

«محمود الربیعی» عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز دو روز پیش گفت که برگزاری اجلاس بغداد به دلیل عمر باقی‌مانده دولت کنونی بیهوده بود.

 

وی تصریح کرد: «عمر باقی مانده از دولت کنونی به آن اجازه منعقد کردن توافق‌نامه‌هایی که دولت آتی مجبور به اجرای آن نیست را نمی‌دهد. ممکن است، دولت بعدی، دارای اهدافی بزرگ‌تر با برنامه‌های مدون و آماده دیگری باشد».

الربیعی تصریح کرد: «ملاحظات زیادی در باره کنفرانس بغداد وجود دارد که غیبت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و تبدیل این کنفرانس از اجلاسی برای کشورهای همسایه عراق به یک کنفرانس منطقه‌ای از جمله آن‌هاست».

این عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق از دولت خواست تا درباره غیبت و عدم دعوت از سوریه برای شرکت در این اجلاس شفاف‌سازی کند زیرا قرار بود یک اجلاس برای کشورهای همسایه باشد نه فرانسه!

کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد، شنبه گذشته با حضور سران و وزرای خارجه نه کشور، شامل فرانسه، ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات، قطر، کویت، اردن، ترکیه برگزار شد. 

نماینده عراقی: اجلاس بغداد مقدمه اجلاسی بزرگتر در پاریس بود

«ندی شاکر جودت» دیگر نماینده پارلمان عراق می‌گوید که اجلاس اخیر بغداد، گام نخست برای برگزاری کنفرانسی بزرگتر با حضور کشورهای بیشتر در پاریس بود.

 

وی تصریح کرد که این اجلاس به اندازه یک کنفرانس مقدماتی برای اجلاس پاریس نیز دستاورد مطلوبی به همراه نداشت. اغلب ناظران سیاسی معتقدند که این اجلاس به نوعی حمایت از الکاظمی بود و دلیل حضور سران کشورهایی مانند فرانسه، اردن، مصر و قطر به عنوان مهمترین حامیان الکاظمی نیز به همین دلیل بود در حالی که سطح مشارکت سایر کشورها به این میزان نبود.

این نماینده عراقی گفت: «سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه در این اجلاس نشان داد که کنفرانس بغداد، گام نخست برای برگزاری کنفرانسی بزرگتر در پاریس با مشارکت کشورهای دیگر است».

اجلاس بغداد به جای بررسی پرونده‌های سرنوشت‌ساز به اموری سطحی پرداخت

«صباح الطائی» تحلیلگر سیاسی عراق می‌گوید که در اجلاس بغداد قضایای اصلی و سرنوشت‌ساز منطقه  طرح نشد همچنین با وجود شرکت وزیر خارجه ترکیه در این اجلاس، به تجاوزهای مستمر این کشور به خاک عراق اشاره‌ای نشد.

وی تصریح کرد: «در اجلاس بغداد اموری سطحی طرح شد وهیچ قضیه سرنوشت‌ساز و مهمی نظیر تجاوزهای ترکیه علیه عراق طرح نشد. بهترین دلیل اهمیت این موضوع، لغو برنامه بازدید «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از سنجار از بیم حملات مستمر ترکیه به این منطقه بود».

این تحلیلگر عراقی گفت: در کنفرانسی که در بغداد برگزار شد، قضایای سرنوشت‌سازی چون فلسطین و سوریه طرح نشد و با وجود حضور نمایندگان عربستان و امارات در این اجلاس، هیچ حرفی درباره پرونده یمن زده نشد.

وی توضیح داد: «تلاش‌های دولت برای همکاری با کشورهای منطقه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی نیز نتایج قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت زیرا این کشورها در این زمینه‌ها قوی نیستند. لذا بغداد به جای تکیه کردن بر کشورهای که وابسته به سایر کشورها هستند، بهتر بود که با چین بر اساس توافق‌نامه امضا شده، همکاری می‌کرد».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس از جانب ایران شرکت کرد. وی پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد تصریح کرد که تهران از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه همراه باشد، استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول