اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

3 سال از مطالبه رهبری درباره 100 برابر شدن تولید آثار دفاع مقدس گذشت/ فعالیت‌های یک ناشر برای تحقق این مطالبه

در حالی که 3 سال از مطالبه رهبری درباره 100 برابر شدن تولید آثار دفاع مقدس می‌گذرد، مدیر نشر 27 بعثت، فعالیت‌های این موسسه انتشاراتی را تشریح کرد.

3 سال از مطالبه رهبری درباره 100 برابر شدن تولید آثار دفاع مقدس گذشت/ فعالیت‌های یک ناشر برای تحقق این مطالبه

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مازیار حاتمی از فعالان حوزه ادبیات و نشر در کنار دیگر همکارانش در نشر ۲۷ بعثت مشغول به کار است و مدیریت این نشر را به عهده دارد. «کارنامه‌های عملیات»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «شراره‌های خورشید»، «گردان نهم» و... از جمله آثاری است که در این انتشارات تولید و عرضه شده است. در ادامه گفت‌وگویی با حاتمی انجام شده که مشروح آن را می‌خوانید:

* مهرماه ۹۷ بود که مطالبه رهبر انقلاب درباره صد برابری شدن آثار دفاع مقدس مطرح شد. طبیعتاً بخشی از این مطالبه به نشر ۲۷ بعثت و امثال آن بر‌می‌گردد. شما چه برنامه‌ای برای این مطالبه دارید؟

در آن جلسه‌ای که حضرت آقا این مسأله را مطرح فرمودند، من حضور داشتم. قبل از اینکه جلسه آغاز شود، ایشان ۲۰ نفری را خصوصی دیدند. من، آقای بابایی، آقای کلاته، آقای احمدی و دوستان دیگر هم حضور داشتیم. از همان موقع برای ما این اضطرار و دغدغه به‌وجود آمد. چی شد که حضرت آقا فرمودند ۱۰۰ برابر کار کنید؟ بعد از آن یک جلسه خدمت آقای نیلی بودیم و یک جلسه هم خدمت آقای مومنی‌شریف. جاهای مختلف رفتیم. آقای مومنی‌شریف یک شورا ترتیب دادند. در آن‌جا دیدیم که همه این دغدغه را دارند. پس از تبادل نظرها به این نتیجه رسیدیم که هدف اصلی آقا از این حرف این بوده که این تلاش‌ها کم است و می‌تواند خیلی بیشتر از این باشد. طبیعتا ما که در جبهه انقلاب کار می‌کنیم، طرف حساب صحبت ایشان هستیم. ما در نشر ۲۷ بعثت به بررسی ظرفیت‌مان پرداختیم. همه عناوین کاریمان را بررسی کردیم تا ببینیم ظرف مدت چند سال می‌توانیم به این صحبت آقا برسیم. من در جلسه هیأت مدیره‌ نشر، اعلام کردم که اگر شرایط برای ما فراهم شود، در عرض دو سال تمام کارهای لشکر ۲۷ را جمع می‌کنیم؛ به شرطی که این شرایط را برایمان مهیا کنند. 

* شرایطی که می‌گویید چیست؟

من می‌توانم بخش‌هایی را که مربوط به خودمان است، فراهم کنم. اما بخشی از کار به حمایت‌ها برمی‌گردد. مثلاً هزینه کاغذ و چاپ دست من نیست. مشکلات موجود در کشور کتاب را از سبد خانوار حذف می‌کند. این دست منِ فعال فرهنگی نیست که بگویم می‌توانم این کار را بکنم. باید یک ستاد جهادی ـ مردمی تشکیل شود تا بیاید این فرمایش رهبری را به جایی برساند. ما با خیلی‌ها صحبت کردیم؛ مثلا مرکز اسناد دفاع‌ مقدس. گفتیم که آمادگی کار داریم و می‌توانیم انجام دهیم. شما از ما حمایت کنید. با بنیاد حفظ آثار صحبت کردیم گفتیم شما برای ما، با شهرداری رایزنی کنید. اجرا و تولید و تهیه کتاب با ما. با دیگر نشرها هم صحبت می‌کنم، شما موقعیتی را فراهم کنید، فصلی یک‌بار، محله ‌به محله و خانه‌ به‌ خانه، کتاب به مردم بدهیم. یا حداقل ماهی یک‌بار، یک کتاب دفاع‌مقدس ارسال شود. من خودم دبیر این کار می‌شوم و کتاب‌ها را با یک تخفیف خیلی خوب عرضه می‌کنم. اگر تقاضا باشد ناشر کتاب تولید می‌کند و اگر ناشر کتاب تولید کند، نویسنده کتاب می‌نویسد.

*برای تحقق موضوعی که مطرح می‌کنید، حتما نیاز است تا جمعی تشکیل شود و جریانی شکل بگیرد.

بله. من به دوستان پیشنهاد دادم که یک جمع تشکیل شود و هم‌فکری کنیم. من به تنهایی سه ایده در ذهن دارم، ولی اگر چند نفر شویم، ۱۰ ایده در دست داریم و می‌توانیم اجرایی کنیم. در مناسب‌هایی که کشور با تعطیلی روبه‌روست مانند عید نوروز، به چند جا پیشنهاد دادم در پک‌های مومنانه‌شان کتاب بگذارند و برخی نهادها هم پذیرفتند.

مثلا از نشر ما ۱۰۰ میلیون کتاب گرفتند. این ۱۰۰ میلیون کتاب یعنی هزار بند کاغذ! هزار بند کاغذ، تولید یک سال ماست. ببینید اگر مجموعه‌ای‌ تشکیل شود چقدر می‌تواند کمک کننده باشد. مثلا بحث وام چقدر می‌تواند کمک کند؟ نقدینگی برای ناشر می‌تواند جهش تولید به همراه داشته باشد. ناشران متفاوتند اما برای مثال در نشر ۲۷ بعثت به فکر این نیستیم که کتاب بفروشیم یا اجاره ساختمان بدهیم؛ کتاب بفروشیم، زمین یا خانه بخریم. هر چقدر در نشر ۲۷ پول در بیاوریم، تولید می‌کنیم.

اگر پول باشد در طول سال می‌توانیم ۵۰۰ عنوان کتاب تولید کنیم. هم سوژه و هم نویسنده داریم. هیچ مشکلی هم نیست. هستند کسانی که مثل ما مشکل نقدینگی و مشکل فروش دارند. ولی با این سبک فروش می‌توان به‌راحتی کتاب را به دست مردم رساند.

ما مخالف این هستیم که کتاب را به روش دولتی بفروشیم. امروز سبد خانوار ما کوچک است. خانواده‌ها با ۴-۵ میلیون تومان نمی‌توانند زندگی‌شان را بچرخانند، سخت است که یک کتاب ۵۰ هزار تومانی بخرند. 

فقط برای تهران اگر چنین طرحی را بزنیم «هر فصل یک کتاب به خانوار» هم ناشر ما می‌تواند تولید کند و هم تمام خانواده‌ها می‌توانند کتاب بخوانند. دیگر هر نشری ۵ کتاب خوب را حتما دارد. کتاب‌های خوب را هم پیدا می‌کنیم. اگر ما با هم یکی بشویم ۱۰۰ درصد می‌توانیم کار کنیم. حاضرم برای این کار تضمین بدهم؛ به شرطی که ۵ ناشر خوب پای کار بیایند.

«ستارگان درخشان»، «دارخوین»، «نشر شهید کاظمی»، «فاتحان» و «سوره مهر» پای کار بیایند. با هم باشیم، شروع کنیم به کار کردن و بگوییم: ما تا سه سال آینده باید به اینجا برسیم. ما برای جایزه شهید همدانی با دست خالی جلو آمدیم. کار خیلی خوبی هم شد، چون همه همدل بودیم. به فکر این نبودیم که بگوییم فلانی چقدر کار کرده است. 

* پس مهم‌ترین پیشنهاد شما این است که یک قرارگاهِ ناظر بر عملیات، که مشکلات این حوزه را پیگیری کند باید وجود داشته باشد.

ارتباط‌ها می‌توانند مشکلات را حل کنند فقط باید با هم باشند. جایی که هم پوشانی به وجود بیاوریم، برنامه‌ریزی کنیم که فلان ناشر با این ظرفیت این کار را انجام دهد، فلانی با شهرداری صحبت کند، فلانی با ارشاد صحبت کند. هر کسی با استفاده از ظرفیتش پای کار می‌آید و این زمانی اتفاق می‌افتد که ما فارغ از تشریفات بشینیم و چانه طلبگی بزنیم.

در این طرح باید نماینده مجلسی که نفوذ دارد، پای کار بیاید.کسی‌که می‌تواند کار کند، کسی‌که ظرفیت دارد. من اندازه خودم دارم انجام می‌دهم. مثلا کتاب «کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷»، حدود ۱۵ سال طول کشید، سال ۹۶ «شراره‌های خورشید» منتشر شد، امسال «کوهستان در آتش» والفجر ۴ منتشر می‌شود.

از سوی دیگر در حال برنامه ریزی برای سه کارنامه عملیاتی در ۳ سال دیگر هستیم. برای مطالبه آقا به تنهایی کار به سرانجام نمی‌رسد همه باید پای کار بیایند.

* آیا بازار کتاب چنین ظرفیتی برای فروش چند برابری آثار دفاع مقدس را دارد؟

بازار کتاب امروزه یکی از بهترین بازارهاست. من از روزی که اینجا مسئول شدم به همه گفتم بازار کتاب، یک بازار خوب است، اما باید دوید. مثالی می‌زدم و می‌گفتم این پارچه‌فروش‌هایی که کوچه‌ به‌کوچه می‌روند و پارچه می‌فروشند را ببینید؛ من یک سال و نیم به همین شیوه کتاب فروختم. هرجا مراسمی بود من یک میز داشتم و کتاب می‌فروختم. با همه آن پشتوانه توانستم انتشارات را راه اندازی کنم، این کار برکت دارد. باید اعتقاد داشته باشیم دست خدا با ماست.

* خبرهایی از ورود شما به حوزه بین الملل شنیده می‌شود. این بازار چقدر برای آثار دفاع مقدس مطلوب است؟

ما هنوز نگاه کاملی به بازار بین‌الملل نداریم. در نمایشگاه بیروت شرکت کردیم زیرا معتقدم تا از نزدیک حاضر نباشیم و تجربه نکنیم نمی‌توانیم کار خوبی انجام دهیم. در بیروت حضور داشتیم و قراردادی هم منعقد کردیم تا کتاب‌هایی ترجمه شوند. در این قرارداد هزینه چاپ با ما و هزینه ترجمه با آن‌ها بود تا در فروش شریک باشیم.

کتاب «خط فکه» و کتاب «خداحافظ سالار» در سال ۹۷ کارش انجام شد. «در هیاهوی سکوت» هم ترجمه‌ شده و زیر چاپ است. انتشارات دارالموده از ما کتاب می‌خرد. از سوی دیگر «دارالولاء» مشتاق است تا از ما کتاب بگیرد. به شرط شناخت بازار بین‌المللی حتما می‌توان از ظرفیت‌های آن هم استفاده کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول