اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

حل مسأله خاموشی زمستان در گرو تصمیم دولت/ صفر تا صد پروژه افزایش کیفیت میعانات گازی

در شرایطی که ظرفیت واحد افزایش کیفیت میعانات گازی با حذف مرکاپتان به طور کامل در مدار قرار گیرد، زمینه پوشش 2 هزار مگاوات از 5 هزار مگاوات کسری موجود برق به دلیل کمبود سوخت در زمستان پیش‌ رو مهیا می‌شود.

حل مسأله خاموشی زمستان در گرو تصمیم دولت/ صفر تا صد پروژه افزایش کیفیت میعانات گازی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضرر و زیان وارد شده به مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی صنعت برق ناشی از خاموشی در مقاطعی از سال یکی از دلایل نارضایتی فضای عمومی کشور از شرایط اقتصادی را رقم زده است.

بارزترین نمونه آثار سو قطعی برق در افزایش قیمت قابل توجه سیمان آشکار شده است. جایی‌که قطعی برق زمینه کاهش قابل توجه عرضه این کالای استراتژیک را به وجود آورد و همین مسئله بازار این حوزه را دچار تکانه‌های شدید کرد.

در همین راستا، سید مهدی هدایت، مدیرعامل شهر جدید پردیس با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت سیمان گفت:« توقف پروژه‌های ساخت و ساز کشور به دلیل بازار پر تلاطم سیمان زمینه بیکاری بخش اعظمی از نیروی کار کشور را به وجود آورده و این مسئله خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.»

آشفتگی به وجود آمده در صنعت سیمان تنها بخش کوچکی از خسارات عظیمی است که ناترازی تولید و مصرف برق به وجود می‌آورد.

نکته بسیار منفی ماجرا در بحث خاموشی زمانی مطرح می‌شود که بدانیم، این پدیده شوم قرار نیست به این زودی‌ها پایان یابد و احتمالا در زمستان پیش رو  باز هم شاهد قطعی برق به دلیل کمبود سوخت هستیم.

*ناترازی 5 هزار مگاواتی تولید برق در فصل زمستان

به گزارش فارس، زمستان سال گذشته در شرایطی که ظرفیت عملیاتی نصب شده نیروگاه‌های کشور از 54 هزار مگاوات فراتر می‌رود، زمینه تامین اوج بار 41 هزار مگاواتی برای صنایع کشور مهیا نشده و بر اساس مستندات در آن مقطع زمانی تولید صنعت برق تنها 36 هزار مگاوات برآورد می‌شود.

علت ناتوانی صنعت برق به منظور تولید برق با حداکثر ظرفیت عملیاتی محدودیت در تامین سوخت عنوان می‌شود. پدیده‌ای که در زمستان پیش رو بار دیگر می‌تواند زمینه خاموشی و محدودیت مصرف را مهیا کند.

پروژه مرکاپتان‌زدایی میعانات پارس جنوبی

*میعانات گازی راه حل چالش قطعی برق فصل سرد

به گزارش فارس، یکی از راه‌حل‌های کوتاه مدت عنوان شده پیرامون حل مسئله قطعی برق زمستان، استفاده از میعانات گازی به عنوان سوخت نیروگاهی جایگزین گاز ظبیعی و گازوئیل و مازوت است تا از این طریق بخشی از کمبود سوخت نیروگاه‌های کشور پوشش داده شود.

استفاده از میعانات گازی توسط بخش خصوصی کشور سابقه دارد و سال گذشته یکی از نیروگاه‌های جنوب کشور استفاده از میعانات گازی را در دستور کار خود قرار داد.

با وجود اینکه میزان سولفور موجود در میعانات گازی از گازوئیل و مازوت کمتر است و همین مسئله زمینه کاهش آلایندگی را فراهم می‌کند اما مرکاپتان موجود در میعانات زمینه انتشار بوی نامطبوع در محیط نیروگاه را فراهم کرد و عملا استفاده از میعانات دارای مرکاتان در نیروگاه‌ها را منتفی کرد.

*جزئیات پروژه مرکاپتان زدایی میعانات گازی

با توجه به موجود بودن تکنولوژی حذف مرکاپتان از میعانات گازی به نظر می‌رسد، می‌توان زمینه مرکاپتان زدایی از میعانات گازی را فراهم کرده و سبد سوخت نیروگاهی کشور را متنوع کرد.

در همین راستا، وزارت نفت به منظور حذف مرکاپتان از میعانات گازی اقدام به تاسیس یک واحد مرکاپتان زدایی واقع در زدایی پالایشگاه دوم (فاز دوم و سوم) مجتمع گازی پارس جنوبی نمود.

بر اساس جزئیات موجود، واحد مرکاپتان زدایی (DMC) فازهای 2 و 3 پارس جنوبی نخستین واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی منطقه پارس جنوبی به شمار می‌رود  که از سال 1396 از سوی شرکت ملی نفت ایران و با نظارت شرکت نفت و گاز پارس به کنسرسیوم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و پژوهشگاه صنعت نفت به صورت EPCC (Engineering- Procurement- Construction-Commissioning(  واگذار شد.

با بهره برداری از این طرح امکان شیرین سازی روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی فراهم می‌گردد.

در طی این فرآیند میزان مرکاپتان موجود در میعانات گازی از 2400ppm  به 55ppm  و میزان گوگرد به کمتر از 1600ppm  خواهد رسید.

انجام این پروژه علاوه بر کاهش اثرات خوردگی ترکیبات موجود در میعانات گازی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ارتقا و بهبود کیفیت محصولات نهایی و رسیدن به استانداردهای بین المللی باعث کاهش مشکلات فروش و بالا رفتن قیمت محصولات خواهد شد.

در همین ارتباط، میزان پیشرفت این پروژه تا تاریخ 22 مرداد ماه سال 1400 معادل 93 درصد بیان شده و پیش‌بینی می‌شود،  طبق وعده کارفرما و پیمانکار پروژه، این واحد اواخر شهریورماه سال جاری پس از اتمام عملیات تعمیر پالایشگاه فاز 2 و 3 به بهره برداری خواهد رسید.


عمده فعالیت های انجام شده در پروژه مرکاپتان زدایی

*2 هزار مگاوات از ناترازی برق در فصل زمستان با میعانات گازی حل شدنی است

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات مستند از فعالیت نیروگاه جنوبی کشور در استفاده از میعانات گازی، فعال سازی یک واحد تولید برق 160 مگاواتی به 6 هزار بشکه میعانات گازی در روز نیاز دارد.

بر همین اساس با توجه به ظرفیت 80 هزار بشکه‌ای شیرین‌سازی میعانات گازی در کشور، امکان تامین سوخت برای 13 واحد نیروگاهی 160 مگاواتی وجود دارد.

به عبارت دیگر در شرایطی که ظرفیت واحد مرکاپتان‌زدایی مذکور به طور کامل در مدار قرار گیرد زمینه پوشش 2 هزار مگاوات از 5 هزار مگاوات کسری موجود برق به دلیل کمبود سوخت در زمستان پیش‌رو مهیا می‌شود.

با توجه به زمان‌بر بودن پروژه متناسب سازی واحد نیروگاهی با استفاده از میعانات گازی و لزوم ساخت مخازن ذخیره‌سازی و همچنین زمان کوتاه تا رسیدن اوج بار فصل زمستان متولیان حوزه انرژی در وزارت نیرو و وزارت نفت زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در این حوزه ندارند و باید در اسرع وقت شرایط را برای استفاده میعانات مهیا کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول