اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان: پایبند به اصول روابط دوستانه با افغانستان هستیم

رئیس جمهور ازبکستان درمراسم تجلیل از سی امین سالگرد استقلال این کشور گفت: تاشکند پایبند به اصول روابط دوستانه و حسن همجواری با افغانستان است.

ازبکستان: پایبند به اصول روابط دوستانه با افغانستان هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در مراسم تجلیل از سی اُمین سالگرد استقلال این کشور در باغ جدید «ازبکستان جدید» شهر «تاشکند» با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: ازبکستان پایبند به اصول روابط دوستانه و حسن همجواری با افغانستان است.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: معتقدیم که انتقال حکومت در افغانستان با در نظر گرفتن مقررات شناخته شده حقوق بین المللی، از طریق صلح بر اساس اجماع ملی حایز اهمیت است.  

میرضیایف در این مراسم بر اهمیت اقدامات انجام شده در تحکیم صلح و آرامش در کشور، توسعه همکاری‌های بین المللی تاکید کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه سیاست خارجی شفاف و عمل گرایی طی سال‌های اخیر اعتبار و نقش ازبکستان در منطقه و جهان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. در جامعه جهانی گرایش برای تحکیم اعتماد و همکاری با کشورمان تشدید شده است.   

رئیس دولت خاطرنشان کرد: پیش از هر نکته‌ای روابط دوستانه و حسن همجواری با کشورهای منطقه برقرار شده است. در سیاست شناسی جهانی مفهومی مانند «روح آسیای مرکزی» به وجود آمده است. در عرصه بین المللی ابتکارات جدید از نام «منطقه» استفاده می‌شود.

وی یادآوری کرد: زندگی آزاد در جامعه با عدالت طی صدها سال آرمان مردم ما بوده است. مردم ما در راه دستیابی به این اهداف مقدس ضمن پشت سر گذاشتن آزمایشات سختی در راه خود به طور فداکارانه مبارزه کردند.  

میرضیایف گفت: در سال‌های استقلال برای ساخت دولت و جامعه جدید اقدامات بزرگی انجام شده است. نظام دولتی، قوه مقننه، مجریه و قضاییه شکل گرفت. ازبکستان در بین جامعه جهانی جایگاه شایسته خود را کسب کرده است.

رئیس جمهور ازبکستان ادامه داد: امروز برای تامین حقوق و منافع قانونی بشر، آزادی بیان و دین یعنی اصول اصلی دموکراسی توجه خاص می‌شود. استراتژی ملی در حقوق بشر به تصویب رسیده است. پدیده‌های منفی مانند کار اجباری و کودکان که سال‌های طولانی برای ما یک چالش بزرگی بوده، ریشه کن شده است.  

میرضیایف اظهار داشت: ازبکستان نخستین بار در تاریخ خود به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

وی بیان کرد: 5 سال اخیر یک دورانی پر از آزمایشات سختی بود. از جمله پاندمی کروناویروس و بحران اقتصادی ناشی از آن که در سال 2020 میلادی آغاز شد. برای ازبکستان به عنوان بخش جدانشدنی جهان مشکلات جدی وجود آمد.  

میرضیایف افزود: با عنایت خداوند متعال، در نتیجه همبستگی و فداکاری مردم بر این آزمایشات سخت فایق آمدیم. اصلاحات گسترده در دست انجام در کشور آغازگر مرحله جدید توسعه، عهد جدید ازبکستان شد.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: شاخص‌های اقتصادی اصلی نشانگر آن است. در سال‌های 2017 و 2020 میلادی نرخ رشد اقتصادی در کشور در سطح 18.3 درصد قرار گرفت. حجم درآمد ناخالص ملی به 60 میلیارد دلار رسیده است. مبادلات بازرگانی خارجی از 24 میلیارد دلار در سال 2016 میلادی تا 36 میلیارد دلار در سال 2020 میلادی افزایش یافته است.    

رئیس جمهور ازبکستان در پایان برای سفرای کشورهای خارجی حاضر در این مراسم، نمایندگان سازمان‌های بین المللی، همکاران خارجی بهترین آرزوها را کرد.

امسال در ازبکستان به مناسبت سی امین سالگرد استقلال 5 روز تعطیل اعلام شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول