اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چین: خروج آمریکا از افغانستان نشان می‌دهد مداخلات نظامی محکوم به شکست است

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به پایان تجاوز نظامی ۲۰ ساله آمریکا به افغانستان، گفت این خروج نشان می‌دهد که مداخله نظامی خودسرانه در سایر کشورها و سیاست تحمیل ارزش‌ها و نظام اجتماعی خود به آن‌ها منجر به شکست می‌شود.

چین: خروج آمریکا از افغانستان نشان می‌دهد مداخلات نظامی محکوم به شکست است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به پایان تجاوز نظامی ۲۰ ساله آمریکا به افغانستان، گفت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نشان می‌دهد که مداخلات نظامی محکوم به شکست است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «وانگ ونبین» دیپلمات چینی در کنفرانس خبری وزارت خارجه این کشور گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نشان می‌دهد که مداخله نظامی خودسرانه در سایر کشورها و همچنین سیاست تحمیل ارزش‌ها و نظام اجتماعی خود به سایر کشورها منجر به شکست می‌شود. 

وی روز گذشته هم از جامعه بین‌المللی خواست به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد.

طولانی‌ترین جنگ آمریکا، جنگ و اشغالگری دو دهه‌ای در دوران چهار رئیس‌جمهور این کشور که به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، در نهایت بعد از صرف هزینه‌ای سرسام‌آور و از دست رفتن ده‌ها هزار جان، شب گذشته و با پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل به پایان رسید.

آمار رسمی دولت آمریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر دو تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در روز به مدت دو دهه در این جنگ است.

طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول