اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بردی محمداف:صادرات برق از ترکمنستان به افغانستان ادامه دارد

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: بر اساس قراردادهای موجود، صادرات برق به افغانستان ادامه دارد و برق صادراتی در چندین جهت به کشور همسایه ارائه می‌شود.

بردی محمداف:صادرات برق از ترکمنستان به افغانستان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان و «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

بردی محمد اف با تأکید بر تمرکز جدی ترکمنستان بر گسترش بیشتر همکاری با اتحادیه اروپا ، خاطرنشان کرد: همکاری‌های دوجانبه با طرف اروپایی به طور موثر در چارچوب مکانیسم‌های موجود به ویژه در قالب «آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا»، کمیته مشترک «اتحادیه اروپا- ترکمنستان»، گفت و گوی بین پارلمانی، گفت و گوی حقوق بشر و جلسات مشورتی بین وزارتخانه‌های خارجه همچنان ادامه دارد.

در این گفت و گو تاکید شد ترکمنستان تنها با روش‌های مسالمت آمیز، سیاسی و دیپلماتیک طرفدار حل و فصل وضعیت در افغانستان است.

بردی محمد اف بیان کرد: بر اساس قراردادهای موجود، صادرات برق از ترکمنستان به افغانستان ادامه دارد و برق صادراتی در چندین جهت به دولت همسایه ارائه می‌شود تا تقریباً  تمام استان‌های شمالی، مناطق غربی و شمال غربی کشور برق رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد عملکرد  بازرسی‌ها در مرز ترکمنستان و افغانستان تضمین شده است. تماس‌های منظم در مورد حصول اطمینان از حفاظت از مرزهای دولتی، مسائل بهداشتی  و سایر انواع کنترل و نظارت انجام شده در حین جابجایی کالا از مرز انجام می‌شود.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به تأثیر تحولات افغانستان بر وضعیت آسیای مرکزی تأکید کرد: کشورش در منطقه ژئوپلتیکی قرار دارد. در عین حال، وضعیت بی طرفی به کشور ما اجازه داد در طول سال‌های استقلال خود، خط مشی ایجاد شرایط برای گفت و گوی سیاسی پایدار در منطقه و ایجاد فضای تعامل سیاسی و دیپلماتیک قابل اعتماد را حفظ کند.

بردی محمد اف گفت: در شرایط سخت اپیدمیولوژیک فعلی، لازم است تصمیمات معقولی در مورد پذیرش پناهندگان گرفته شود و در کنار سایر مسائل بشردوستانه، اول از همه، باید خطرات را در مقیاس بزرگ به طور جدی ارزیابی شود. به ویژه باید به گسترش ویروس کشنده کرونا توجه کرد.

در این گفت و گو توجه ویژه بر این واقعیت متمرکز شد که ترکمنستان در انجام تعهدات بین المللی خود، از جمله تعهدات ناشی از هنجارهای بشردوستانه بین المللی، حریم هوایی خود را برای اطمینان از خروج بی رویه شهروندان تعدادی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی از افغانستان فراهم شود. 

در همین راستا، رئیس جمهور ترکمنستان به رئیس شورای اتحادیه اروپا اطلاع داد که از 15 آگوست سال جاری تاکنون، ده‌ها مجوز پرواز به هواپیماهای دیگر کشورهای برای خروج از افغانستان داده شده است. ضمن اینکه این اقدام در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

میشل نیز در سخنان خود به گفت وگوی مثمر ثمر بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا که بر مبنای اعتماد ایجاد شده است، اشاره کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا با تاکید بر اهمیت و بهنگام بودن ابتکارات بین المللی که توسط رئیس جمهور ترکمنستان با هدف تضمین امنیت عمومی، ثبات و ایجاد شرایط برای توسعه پایدار در آسیای مرکزی ارائه شده است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا از سیاست خارجی مترقی و ابتکارات خلاقانه رئیس جمهور حمایت می‌کند.

وی با تبریک صمیمانه به «قربانقلی بردی محمداف» به مناسبت  30 سالگی استقلال ترکمنستان، بهترین آرزوها را برای مردم ترکمن و وی اظهار کرد.

در همین راستا، رئیس جمهور ترکمنستان از رئیس اتحادیه اروپا برای جشن روز بی طرفی ترکمنستان دعوت کرد و متقابلا وی این دعوت را پذیرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول