اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

افزایش چند برابری هزینه‌های اجرایی مترو/چقدر از اوراق مشارکت وصول شد؟

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در خصوص توسعه مترو، کمک دولت، خرید 630 دستگاه واگن، بودجه شهرداری و .... توضیحاتی ارائه کرد.

افزایش  چند  برابری هزینه‌های اجرایی مترو/چقدر از اوراق مشارکت وصول شد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از راه های رفع آلودگی هوا و ترافیک  در کلان شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است.

در گذشته توسعه حمل و نقل با دولت بود ولی چند سالی است این وظیفه به شهرداری ها واگذار شده و قرار شد دولت سهمی در خصوص توسعه پرداخت کند.

طی سنوات گذشته دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه به درستی عمل نکرده است و عقب ماندگی های جدی در توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد.

البته در سال های گذشته دولت اجازه انتشار اوراق مشارکت را داد که البته بخش های از آن محقق شده است ولی هنوز بخشی از پول به حساب شهرداری واریز نشده و حتی در یک سال این اوراق سوخت شد.

کرونا بیش از 1.5 سال است که میهمان تهرانی است و به دلیل نبود واگن ازدحام جمعیت در مترو زیاد و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود و مترو به یکی از نقاط شیوع کرونا  تبدیل شده است.

قرار بود 630 دستگاه واگن از چینی ها خریداری و وارد کشور شود ولی این امر رخ نداد و همچنان این کار بلاتکلیف مانده است 4 سال مدیران وعده خرید دادند و در نهایت گفته شد دولت در بودجه سال جاری پولی برای پیش پرداخت این کار در نظر نگرفت.

در خصوص آخرین وضعیت توسعه حمل و نقل عمومی، کمک دولت،دیون، اوارق مشارکت، بودجه شهرداری، 630 واگن مترو، برنامه های توسعه ای در سال جاری با علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت خطوط مترو تهران طی چهار سال اخیر توضیح دهید.

در خط سه 1.58 درصد، در خط چهار 4.76 درصد، در خط شش 12.82 درصد، خط هفت 13.76 درصد و در فرودگاه امام خمینی(ره) 62 دهم درصد پیشرفت داشته‌ایم. 

چه اقداماتی در دوره پنجم مدیریت شهری در مترو رخ داد؟ کارهای زیرساختی انجام شده است؟

تفاهم‌نامه ساخت 210 واگن و پیگیری انعقاد بخش اول قرارداد/برگزاری مناقصه پایانه آزادگان/مناقصه تکمیل آسانسورهای خطوط 3 و 4

اهمّ موضوعاتی زیرساختی در شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه  شامل تشکیل واحد پدافند غیرعامل و مدیریت HSEآغاز مطالعات انشعابات خطوط یک و سه، طراحی توسعه خط 7، مناقصه تکمیل آسانسورهای خطوط 3 و 4، اعمال تغییرات ساختار سازمانی، قرارداد ساخت قطار ملی، برگزاری مناقصه پایانه آزادگان، تشکیل واحد سرمایه‌گذاری، برگزاری مناقصه عملیات تکمیلی خط چهار، تفاهم‌نامه ساخت 210 واگن و پیگیری انعقاد بخش اول قرارداد (105 دستگاه واگن) انجام شد.

تشکیل کارگروه ساخت داخل تجهیزات و طراحی توسعه شرقی خط 4/احیای مجتمع ایستگاهی/آغاز مطالعات و طراحی خطوط جدید با تمرکز بر خط 10

همچنین پیگیری مصوبات خطوط جدید و توسعه خطوط فعلی و تدوین راهکارها، برگزاری مناقصه تکمیل پایانه کلاهدوز، راه‌اندازی سامانه تأمین‌کننده تجهیزات، طرح جامع خطوط جدید متروی تهران، طرح جامع بهبود عملکرد، احیای مجتمع ایستگاهی، راه‌اندازی سامانه تأمین‌کنندگان تجهیزات، آغاز مطالعات و طراحی خطوط جدید با تمرکز بر خط 10، اوراق مشارکت 98، 97 و 96، تدوین ساختار سازمانی، تشکیل کارگروه ساخت داخل تجهیزات و طراحی توسعه شرقی خط 4 بخشی از موضوعات زیرساختی در این چهار سال بوده است. 

چه پروژ های افتتاح شد؟

 بهره‌برداری از 51 دستگاه واگن و لکوموتیو برقی/هره‌برداری از ایستگاه آهنگ، دولاب و میدان قیام/ تکمیل سیگنالینگ خط 3

اما در خصوص پروژه‌هایی که در این مدت افتتاح شد باید بگویم بهره‌برداری پست برق نوبنیاد، ایستگاه مولوی، بهره‌برداری 2 ایستگاه و همچنین 3 ایستگاه و 8.5 کیلومتر از جنوب‌شرقی خط 7، 7.5 کیلومتر از قسمت شمالی خط 7، تکمیل سیگنالینگ خط 3، بازگشایی بخش میانی خط 7، بهره‌برداری ورودی غربی فرودگاه مهرآباد، بهره‌برداری ورودی جنوبی ایستگاه متروی ابن‌سینا، بهره‌برداری از 51 دستگاه واگن و لکوموتیو برقی، بهره‌برداری از چندین رام قطار، همچنین بهره‌برداری از ایستگاه آهنگ، دولاب و میدان قیام از جمله اقدامات بوده است. البته بهره‌برداری‌های دیگر هم داشته‌ایم و از جمله کارها می‌توان به رونمایی از قطار ملی هم اشاره کرد. 

نصب وراه اندازی آسانسور در ایستگاه های مترو/در خط 3، 4، 6 و 7 هم 318 دستگاه پله‌برقی نصب و راه‌اندازی شده است

البته کارهایی هم در راستای مناسب‌سازی ایستگاه‌ها انجام شده است. به عنوان مثال؛‌ در ایستگاه متروی اقدسیه، مهدیه، دولت‌آباد، کیان‌شهر، بعثت، شهید رضائی، امیرکبیر، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام(ره)، اشرفی اصفهانی، ستاری، بسیج، آهنگ، دولاب، میدان قیام، مولوی، محمدیه، کمیل، مدافعان سلامت و میلاد آسانسور نصب شده است و در مجموع در این ایستگاه‌ها 64 آسانسور نصب شده است. البته در خط 3، 4، 6 و 7 هم 318 دستگاه پله‌برقی نصب و راه‌اندازی شده است. 

بازنگری در طرح جامع ریلی تهران 

البته همین جا از بازنگری در طرح جامع ریلی تهران هم بگویم که این بازنگری در سال 98 انجام شد. 

چه اقداماتی در خصوص خطوط جدید و توسعه آن انجام داده‌اید؟

 آغاز مطالعات توسعه جنوبی خط 6 و اتصال به خط یک/آغاز مراحل انتخاب مشاور طراحی خطوط اکسپرس

انجام مطالعات و امکان‌سنجی و طراحی خطوط جدید، انجام مطالعات توسعه شمالی خط 3 و اتصال به خط یک، انجام مطالعات توسعه شرقی خط 4، بازنگری مطالعات و طراحی در ایستگاه G3 شروع مطالعات توسعه شمال‌ غربی خط 7، آغاز مطالعات توسعه جنوبی خط 6 و اتصال به خط یک و آغاز مراحل انتخاب مشاور طراحی خطوط اکسپرس از جمله اقدامات بوده است.

پیمانکار فاز اول توسعه شرقی خط 4 انتخاب شد/آغاز عملیات اجرایی فاز اول خط 10 

البته در بحث اجرا هم باید بگویم که پیمانکار فاز اول توسعه شرقی خط 4 انتخاب و عملیات ساختمانی توسعه شمال‌غربی خط 7 و آغاز عملیات اجرایی فاز اول خط 10 هم شروع شده است. 

یکی از مشکلات اساسی در سیستم  حمل و نقل عمومی کمبود واگن است، چه برنامه‌ای برای تأمین واگن در مترو انجام شده است؟

یک رام قطار ملی در فروردین سال جاری آماده بهره‌برداری شد/ اخذ مجوز اولیه برای سیر قطار ملی در مهر 1400/قرارداد خرید سیستم ترمز

طراحی، ساخت و مونتاژ قطار ملی در دستورکار قرار گرفت و قراردادها نهایی و به امضا رسید.قرارداد خرید سیستم ترمز، سیستم تعلیق ثانویه، سیستم کنترل لغزش و... و همچنین قرارداد طراحی، تدارک و ساخت 21 مخزن، قرارداد سیستم در و مکانیزم مربوطه از جمله اقدامات بوده است که باید بگویم عملیات طراحی، تدارک و ساخت بدنه قطار ملی از بهمن 98 آغاز و با شروع سال 99 سرعت گرفت و تا آبان 99 بخش عمده‌ای از کارها انجام شد و یک رام قطار ملی در فروردین سال جاری آماده بهره‌برداری شد و همین جا تأکید می‌کنم که اخذ مجوز اولیه برای سیر قطار ملی در مهر 1400 انجام می‌شود. 

در خصوص شفاف‌سازی برای بسته شدن قراردادها در مترو چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 لیست تأمین‌کنندگان و سازندگان تجهیزات در مترو تهران بر روی سامانه بارگذاری شد/44 شرکت در  سامانه ثبت‌نام کردند

در راستای سیاست‌های دولت و اهداف شهرداری تهران در خصوص شفاف‌سازی قراردادهای تأمین‌کنندگان وسازندگان تصمیم گرفتیم تا لیست تأمین‌کنندگان و سازندگان تجهیزات در متروی تهران در قالب سامانه یکپارچه ساماندهی و با همکاری شرکت فناوری اطلاعات شهرداری برای نخستین‌بار این سامانه بارگذاری شد. البته این را هم بگویم که در حال حاضر 44 شرکت در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. 

قرار بود ساخت واگن‌های مترو بومی‌سازی شود، چه اقداماتی در این زمینه انجام شد؟

ایجاد اشتغال و فرصت‌های جدید شغلی/ استفاده حداکثری از توان مهندسی و ظرفیت تولید داخلی/سهولت تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش

کارگروه ساخت داخل تجهیزات ایجاد شد و این کار با هدف توانمندسازی و رشد صنعت مترو و رفع نیازهای اجرایی پروژه‌ها و غلبه بر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی، استفاده حداکثری از توان مهندسی و ظرفیت تولید داخلی،‌ کاهش هزینه‌های تأمین تجهیزات و صرفه‌جویی ارزی، سهولت تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، ایجاد اشتغال و فرصت‌های جدید شغلی و... انجام شد.

آیا این اقدامات و تشکیل کارگروه‌ها خروجی هم داشت؟

پله برقی های تولید داخل/نصب سیستم مه پاش

بله، مهمترین دستاوردهای آن نصب اولین پله‌برقی کارکرد سنگین ساخته شده، انجام تست عملکردی و نصب فن‌محوری، نصب سیستم مهپاش، نصب آسانسور، نصب سیستم اطفای حریق و... بوده است. 

 چالش‌های جدی در ورود تجهیزات خریداری شده داشتیم/افزایش هزینه‌های اجرایی مترو به بیش از چهار برابر رسید

ببینید! ما تحریم‌ها را داشتیم و همین امر ما را با چالش‌های جدی در ورود تجهیزات خریداری شده مواجه کرد. افزایش هزینه‌های اجرایی مترو به بیش از چهار برابر رسید و البته ما نیاز داشتیم که زیرساخت‌هایی مانند پایانه‌ها، سامانه‌های تهویه، ورودی‌های جدید را ایجاد کنیم. البته شکایت‌های حقوقی قدیمی و متعدد ناشی از عدم پرداخت و... را داشتیم که همین امر ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده بود.

دولت چقدر به تعهدات خود در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی عمل کرد؟

اوراق مشارکت با تأخیر انجام شد/اوراق مصوب سال 97 و 98 در سال 99 محقق شد/ هنوز قرارداد 630 و اگن وزارت کشور با چینی‌ها تحقق نیافت

یکی از چالش‌های ما این بود که اوراق مشارکت با تأخیر انجام شد، به طوری که اوراق مصوب سال 97 و 98 در سال 99 محقق شد و عدم تحقق کامل اوراق سال 98 را داریم. فاینانس‌ها محقق نشد و هنوز قرارداد 630 و اگن وزارت کشور با چینی‌ها تحقق نیافته است. بدهی سنوات به پیمانکاران و مشاوران را داریم و همین امر ما را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. 

شهرداری در چهار سال گذشته چقدر هزینه برای مترو کرده است؟

بودجه 2819 میلیاردی شهرداری در سال 99 برای مترو

در سال 96 بودجه ابلاغی شهرداری 2303 بوده است که 1355 عملکردی بوده است، همچنین بودجه ابلاغی در سال 97، 1452 بوده که 977 عملکرد آن بوده است و در سال 98، 2109 بودجه ابلاغی و 1095 عملکرد بوده است و در سال 99 هم 2819 میلیارد بودجه ابلاغی بوده که 1480 میلیارد عملکرد بوده است. 

اوراق مشارکت در 4 سال گذشته چقدر محقق شده است؟

اوراق مشارکت سال 97/بخشی از اوراق 98 هنوز محقق نشد

بگذارید همین جا در خصوص اوراق مشارکت هم بگویم که در سال 96 اعتبار مصوب 700 میلیارد بود که تمام آن محقق شد. در سال 97، 1300 میلیارد بود که محقق نشد، در سال 98، یک‌هزار میلیارد که 390 میلیارد آن محقق و در سال 99، 2150 میلیارد بود که 1691 میلیارد آن محقق شده است. 

چه برنامه‌ای برای توسعه‌ مترو در سال جاری دارید؟

به زودی ایستگاه شهید رضائی آماده بهره‌برداری می شود/ایستگاه توحید، بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور هم تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود

ببینید! ما در سال جاری ایستگاه متروی اقدسیه را افتتاح کردیم و همچنین ایستگاه مرزداران و شهرک آزمایش افتتاح شده است. به زودی هم ایستگاه شهید رضائی آماده بهره‌برداری شده و افتتاح فاز سوم خط 6، کارگر، لاله و پست برق جنوبی را تا پایان سال خواهیم داشت. البته ایستگاه باقرخان هم افتتاح شده و ایستگاه توحید، بوستان گفت‌وگو و 17 شهریور هم تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود. 

تکمیل پایانه اکباتان تا بهمن سال جاری/ اجرای ایستگاه واوان در سال آینده انجام می‌شود/بهره‌برداری فاز 2 کلاهدوز

تکمیل پایانه اکباتان تا بهمن سال جاری، اخذ مجوز سیر یک رام قطار ملی در مهر، تکمیل مطالعه امکان‌سنجی خطوط جدید در شهریور، اجرا و بهره‌برداری فاز 2 کلاهدوز هم تا پایان سال انجام می‌شود. البته اجرای بخشی از پایانه آزادگان در خط 3، اجرای ایستگاه واوان هم در سال آینده انجام می‌شود. 

کلنگ‌زنی قطعه دوم خط 10/برنامه های مشارکتی مترو

البته اجرای بخشی از توسعه شمالی خط 3، بخشی از قطعه اول خط 10، کلنگ‌زنی قطعه دوم خط 10، کلنگ‌زنی قطعه اول خط 11 از جمله برنامه‌های شرکت مترو در سال جاری است که از محل پروژه‌های مشارکتی انجام خواهد شد.

آیا منابع لازم برای اجرای کارها در سال جاری وجود دارد؟

 منابع سال جاری 9574 میلیارد تومان است/تکمیل خطوط

بخشی  بودجه دولت وبخشی هم شهرداری در نظر گرفته و در مجموع منابع سال جاری 9574 میلیارد تومان است که این پول در تکمیل خط 6، 7، 3 احداث و تکمیل سایر خطوط، مطالعه و احداث خطوط جدید مترو، احداث خط فرودگاهی امام خمینی(ره)، شهر جدید پرند و... ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول