اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

میعانات گازی 2000 مگاوات از ناترازی برق فصل زمستان را جبران می‌کند/تجربه‌نگاری دنیا برای استفاده از میعانات

استفاده از میعانات گازی در نیروگاه سابقه قابل توجهی در دنیا داشته و می‌تواند تا 2000 مگاوات از ناترازی تولید و مصرف برق کشور در زمستان پیش‌رو را جبران نماید.

میعانات گازی 2000 مگاوات از ناترازی برق فصل زمستان را جبران می‌کند/تجربه‌نگاری دنیا برای استفاده از میعانات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با گذر از دوران اوج بار تابستان سال 99 و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، احتمال شکل‌گیری پدیده خاموشی برنامه ریزی شده و قطعی برق کاهش می‌یابد اما این بحران زیرساختی جای خیلی دوری نخواهد رفت.

به عبارت دیگر کمتر از 5 ماه دیگر بار دیگر بحران قطعی برق این بار به دلایل متفاوت زندگی مردم را تهدید کرده و زمینه خاموشی‌های گسترده را فراهم می‌کند.

در شرایطی که جنس ناترازی تولید برق در فصل تابستان به دلیل کمبود واحدهای تولید برق است اما در زمستان با وجود ظرفیت عملیاتی 54 هزار مگاواتی، شاهد تامین نشدن اوج بار 41 هزار مگاوات هستیم. درحقیقت مسئله خاموشی زمستان به دلیل کمبود زیرساخت تولید برق اتفاق نمی‌افتد بلکه دلیل اصلی آن بحث کمبود سوخت است.

به استناد اظهارات متولیان صنعت برق کشور، واحدهای نیروگاه‌های حرارتی به عنوان تامین کننده بیش از 80 درصد از برق کشور در فصل زمستان به 230 میلیون متر مکعب انرژی معادل گاز طبیعی نیاز دارند. در شرایطی که سوخت تحویل شده به این واحدها در فصل زمستان از 100 میلیون متر مکعب تجاوز نکرده و همین مسئله زمینه خارج شدن نیروگاه از مدار را مهیا کرده و قطعی برق را به دنبال دارد.

*تنوع‌بخشی سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی، راهکار کوتاه مدت حل خاموشی زمستان

به منظور حل این مسئله راهکارهای بلند مدت فراوانی از جمله توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و اتمی به منظور کاهش وابستگی تولید برق کشور به گاز طبیعی عنوان شده است اما به ندرت شاهد  ارائه راهکار کوتاه مدت در این حوزه هستیم.

به گزارش فارس یکی از راهکارهای کوتاه مدت ارائه شده به منظور عبور از بحران قطعی برق، متنوع سازی سبد سوختی نیروگاه‌های حرارتی و استفاده از سایر حامل‌های انرژی در این بخش است.

در حال حاضر بخش اعظمی از نیروگاه‎های حرارتی کشور از گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی و از سوخت‌های مایع نظیر، گازوئیل، نفت کوره (مازوت) و ترکیبات این دو حامل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند.

این در حالی‌ست که در نیروگاه‌های حرارتی دنیا از نفت خام به ویژه مشتقات سبک و میعانات گازی در کنار گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر، محدودیت منابع گازی و سوخت گازوئیل در بسیاری از مناطق دنیا، به خصوص در زمان‌های‌ اوج تقاضای حامل‌های انرژی، باعث شده است که در بسیاری از واحدهای تولید برق، توربین‌هایی با سوخت‌های متنوع توسط شرکت‌های معتبر طراحی و نصب شود.

* استفاده از میعانات گازی راهبرد دنیا برای تامین سوخت نیروگاهی

به عنوان نمونه، شرکت جنرال الکتریک حدود 400 توربین گازی نصب شده در دنیا شامل سری‌های 7E  و 9E دارد که از سوخت‌های مایع غیر گازوئیل مانند نفت خام، نفت کوره و نفتا استفاده می‌کنند.

این شرکت توانسته است با موفقیت اولین نمونه توربین از سری کلاس F را در کشور عربستان راه‌اندازی کند که از نفت خام بسیار سبک به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

علاوه بر توربین‌های ساخت شرکت جنرال الکتریک، توربین‌های سری SGT-500 شرکت زیمنس نیز می‌توانند از نفت خام به عنوان سوخت ورودی برای تولید برق استفاده کنند.

بر اساس آمار جهانی متوسط مصرف نفت خام در نیروگاه‌های کشور عربستان حدود 400 هزار بشکه در سال 2018 بوده و حتی در برخی مقاطع نیز به 900 هزار بشکه در روز رسیده است.

همچنین متوسط مصرف نفت خام در نیروگاه‌های کشور عراق در سال 2017، حدود 130 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود. با توجه به موارد مذکور می‌توان گفت، در 2 کشور عربستان و عراق بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها به علت کمبود منابع گازی طوری طراحی شده است که بتواند از دیگر منابع فراوان هیدروکربنی مانند نفت سبک استفاده کنند.

علاوه بر نفت خام سبک به عنوان سوخت واحدهای نیروگاهی، بسیاری از واحدهای تولید برق در دنیا و به خصوص کشور هند به نحوی طراحی شده‌اند که به هنگام نیاز توانایی تامین انرژی از هیدروکربن‌های بسیار سبک  یا سوخت‌های فرار شامل نفتا، میعانات گازی و مایعات گازی را داشته باشند.

در همین راستا یکی از شرکت‌های موفق در زمینه نصب و راه‌اندازی سوخت‌های بسیار سبک، شرکت آلستوم  بوده که در 2 نیروگاه ویجایپور و کاواز را در کشور هند با استفاده از انرژی میعانات گازی راه‌‌اندازی کرده است.

علاوه بر شرکت آلستوم، شرکت زیمنس نیز نیروگاه سانتاریتا واقع در کشور فیلیپین را بر اساس استفاده از میعانات گازی طراحی و در مدار تولید برق قرار داده است.

*جبران 2 هزار مگاوات از ناترازی برق در فصل زمستان با استفاده از میعانات گازی

با وجود تجربه‌ موفق استفاده از میعانات گازی در نیروگاه‌های تولید برق و همچنین وجود روزانه 150 هزار بشکه میعانات مازاد تولیدی میادین گازی کشور، این محصول با ارزش جایی در سبد سوختی نیروگاه‌های کشور نداشته و تنها در مقطعی بسیار کوتاه در یکی از واحدهای نیروگاهی جنوب کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

بر همین اساس در شرایطی که استفاده از میعانات گازی به عنوان سوخت جایگزین گاز طبیعی در فصل زمستان مورد استفاده قرار بگیرد، بیش از 2 هزار مگاوات از ناترازی ناشی از کمبود سوخت زمستان قابل جبران است و این مسئله می‌تواند ابزار صنعت انرژی کشور در مواجه با چالش خاموشی فصل سرد را متنوع و عبور از بحران مذکور را تسهیل نماید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول