اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

7 شهریور؛ روزی ماندگار در خاطره کویرنشینان/ «نهبندان» همچنان بر مدار محرومیت

محرومیت‌ها در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان‌های مرزی از جمله شهرستان نهبندان عاملی بود تا مقام معظم رهبری با سفر به این منطقه در هفتم شهریور ۱۳۷۸ توجه مسئولان دولتی را به این منطقه معطوف کنند.

7 شهریور؛ روزی ماندگار در خاطره کویرنشینان/ «نهبندان» همچنان بر مدار محرومیت

خبرگزاری فارس- نهبندان؛ درست در چنین روزی در ۲۰ سال قبل، رهبر معظم انقلاب با سفر به شهرستان مرزی نهبندان، یک روز فراموش‌ نشدنی را در اذهان مردم این شهر برای همیشه ثبت کردند.

معظم له در این سفر فرمودند:« من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل، به‌طور کامل جلب کنم. من از مسئولان در سطوح مختلف چه در سطح استان، چه در سطوح بالاتر و سطح دولت، چه در سطح بخش‌های مختلف دولتی این‌گونه توقع و انتظار دارم که بر روی نقاط دور افتاده که غالباً محرومیت‌های زیادی هم در دوران‌های قبل بر آن‌ها تحمیل شده است، متمرکز شوند و توجه بیشتری کنند».

همچنین ایشان تأکید کردند: «منطقه‌ جنوب خراسان، یعنی منطقه‌ استعداد انسانی، جنوب خراسان، منطقه‌ای است که از لحاظ استعدادهای انسانی، بسیار خوب است. نهبندان هم از همین مجموعه است؛ ما خودمان نمونه‌هایش را هم دیدیم. از لحاظ منابع طبیعی هم این‌جا وضع خوبی دارد؛ چه منابع سنگ و امثال آن، چه منابع نباتی که حاصلخیز است و محصولات خوبی دارد و چه منابع دیگر. جای مستعدی است. در این‌جا باید دو وظیفه، در کنار هم دست به‌دست هم دهد. یکی وظیفه‌ی مسؤولان است که باید برروی نقاط محروم از جمله این نقطه  متمرکز شوند...»

اوج محرومیت در مناطق مرزی

محرومیت شهرستان های خراسان‌جنوبی به ویژه مرزهای استان بر کسی پوشیده نیست و همین محرومیت‌ها در نقاط مختلف استان به ویژه شهرستان‌های مرزی از جمله شهرستان نهبندان عاملی بود تا مقام معظم رهبری با سفر به این منطقه در هفتم شهریور ۱۳۷۸ توجه مسئولان دولتی را به این منطقه معطوف کند تا مشکلات این مناطق مورد توجه ویژه قرار گیرد.

با سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان محروم نهبندان طرح «توسعه» این شهرستان مصوب شد که قرار بود بر اساس این طرح‌ زیرساخت‌های این شهر توسعه یابد و گامی مهم برای جهش از محرومیت به سمت توسعه برداشته شود اما حالا بعد از گذشت ۲۲ سال از سفر معظم له این طرح به طور کامل اجرایی نشده است.

۱۹ سال انتظار برای توسعه

بعد از سفر ایشان برای پیشرفت و ارتقای منطقه به دستور مقام معظم رهبری طرح توسعه نهبندان تهیه و آماده شد. این طرح در ۳۰ تیرماه ۱۳۸۱ در قالب ۵ فصل و ۱۷ ماده با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدت ۱۰ سال تصویب شد.

علی‌رغم اینکه طرح برای ۱۰ سال تصویب شده بود، تخصیص اعتبارات تا سال ۹۷ به طول انجامید گذشته از این، تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به طرح باعث شده تا عملکرد همه‌جانبه نداشته باشد و شهروندان آن گونه که باید از اثرات مطلوب طرح برخوردار نشوند.

در تعدادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم به راه تانکرهای سیار آبرسانی هستند. هنوز هم روستاهایی فاقد راه آسفالته، فاقد برق، گاز و بستر ارتباطی وجود دارد

 

در تعدادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم به راه تانکرهای سیار آبرسانی هستند. هنوز هم روستاهایی فاقد راه آسفالته، فاقد برق، گاز و بستر ارتباطی وجود دارد که مردمانش راه نجات را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند و اینها تنها گوشه‌ای از محرومیت‌هایی است که مردم شهرستان مرزی نهبندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

افزایش ۳ برابری اعتبارات راه‌ روستایی و باند دوم

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان اظهار داشت: مدیران شهرستانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نهبندان، باید پیگیر اعتبارات ملی باشند چرا که برای محرومیت‌زدایی اعتبارات خوبی دیده شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های روستایی و باند دوم شهرستان، مطرح کرد: در حوزه راه اعتبارات راهداری شهرستان نهبندان ۳ برابر شده است یعنی از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۸ ملیارد تومان رسیده است.

فرماندار نهبندان بیان داشت: همچنین در زمینه گازرسانی در فاصله‌ای کمتر از دو سال ۲۶۰ روستای نهبندان گازرسانی شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام روستاهای نهبندان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

گازرسانی به ۸ روستا و ۴ واحد صنعتی

بیکی عنوان کرد: طی هفته دولت امسال گازرسانی به ۸ روستای «کلات جنگل، چاه کرد، فراتان، ملوغان، هشتوگان، گلرگ، گوش و ابراهیم‌آباد» با اعتبار ۱۱۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و ۲۸۴ خانوار از نعمت گاز شهری برخوردار شدند.

وی اضافه کرد: همچنین گازرسانی به ۴ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال، یک پروژه ساختمای اداری با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال و ۱۳ پروژه مسکن محرومان با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال افتتاح شد که ۱۸۷ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

عملیات گازرسانی به روستاهای عمری، شورآباد، رود دره، کوهسار و دهسلم شهرستان نهبندان آغاز و به زودی ۲۱۷ خانوار از گاز طبیعی برخوردار می‌شوند

 

فرماندار نهبندان از آغاز عملیات گازرسانی به روستاهای عمری، شورآباد، رود دره، کوهسار و دهسلم شهرستان نهبندان خبر داد و مطرح کرد: به زودی ۲۱۷ خانوار ساکن در این مناطق از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

 

بیکی تبیین کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه استانداری و بنیاد برکت به عنوان معین اقتصادی شهرستان در مهرماه ۱۳۹۸ همزمان با روز ملی روستا و عشایر کمک و مساعدت این بنیاد در راستای محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌های شهرستان سرعت گرفت.

مشارکت بنیاد برکت در محرومیت‌زدایی منطقه

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ شاهد مشارکت ۱۳ میلیارد تومانی بنیاد برکت و مشارکت سایر دستگاه‌ها مجموعا میزان ۳۰ میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی بودیم، عنوان کرد: در همین راستا تاکنون نیز مبلغ ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره برای اشتغالزایی نیز قریب به یک هزار و ۵۰۰ نفر و طرح در شهرستان نهبندان پرداخت شده است.

فرماندار نهبندان ادامه داد: در فاز دوم تعیین پروژه‌های سند توسعه میان‌مدت شهرستان نهبندان برای سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ ردیف پروژه با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان از سوی فرمانداری مشخص و از طریق استانداری به بنیاد برکت برای بررسی و مساعدت ارسال شده است.

در سال جاری در مجموع ۸۵ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد

 

بیکی ادامه داد: البته در فاز دوم پروژه‌های این سند، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان سهم شهرستان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، ۱۲ میلیارد تومان منابع استانی و ۳۲ میلیارد تومان سهم اعتبار ملی دستگاه‌های اجرایی استان تعیین شد که مجموعاً ۸۵ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در بخش‌های آبرسانی روستایی، عملیات آبخیزداری، ایجاد اماکن ورزشی، زیرساخت‌های شهرک صنعتی، احیا و مرمت قنوات، زیرساخت‌های گردشگری، تکمیل پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر، زیر ساخت ایستگاه‌های دیجیتال صداوسیما، احداث ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی روستایی، توسعه فضای سبز شهری، بهبود عبور و مرور درون‌شهری و غیره تعریف شده است.

نهبندان؛ سرشار از پتانسیل‌های بیشمار در توسعه

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نهبندان چهارراه ارتباطی در جنوب استان بوده و در مسیر ارتباطی چابهار- مشهد قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ای است، گفت: قابلیت‌های کشاورزی و دامداری این شهرستان ظرفیتی مناسب برای توسعه است.

وی  با اشاره به دیگر ظرفیت‌های نهبندان برای توسعه، مطرح کرد: این شهرستان علاوه بر معادن فلزی، غیر فلزی و خاک‌های صنعتی، این شهرستان یکی از قطب‌های کشور در ذخیره سنگ گرانیت است.

سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان‌جنوبی و انتخاب شهرستان نهبندان به عنوان مقصد این سفر کار بزرگی بود که توسط ایشان صورت گرفت

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان‌جنوبی و انتخاب شهرستان نهبندان به عنوان مقصد این سفر را کار بزرگی دانست و تبیین کرد: ایشان در این سفر تأکید جدی داشتند بر اینکه «من به نهبندان آمدم تا وجه مسئولان را به اینجا جلب کنم».

نخعی سفر مقام معظم رهبری را سفر پر خیر و برکتی دانست و گفت: در راستای سفر ایشان قطعا اقدامات ارزشمندی انجام شده و همین طرح «توسعه نهبندان» که تهیه و در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیأت وزیران رسید اقدام ارزشمندی بود چراکه اگر سفر ایشان به این خطه نمی‌بود چنین طرحی تهیه نمی‌شد.

مسئولان کم گذاشتند

وی با تأکید بر اینکه در راستای اجرای این طرح پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده اما در مقام اجرا مسئولان کم گذاشته‌اند، تبیین کرد:  وضعیت کنونی نهبندان تناسبی با آن چیزی که در این طرح پیش‌بینی شده بود ندارد.

عقب‌ماندگی نهبندان در شاخص‌های توسعه

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم تأکید رهبری بر توسعه نهبندان و گذشت ۲۲ سال از سفر ایشان به این شهرستان، همچنان در بسیاری از شاخص‌های توسعه دچار عقب‌ماندگی هستیم که این امر اثر بخشی طرح را از بین برده است.

علی‌رغم تأکید رهبری بر توسعه نهبندان و گذشت ۲۲ سال از سفر ایشان به این شهرستان، همچنان در بسیاری از شاخص‌های توسعه دچار عقب‌ماندگی هستیم که این امر اثر بخشی طرح را از بین برده است

 

نخعی در خصوص درصد تحقق مصوبات سفر رهبری به نهبندان، گفت: عدد دقیقی را نمی‌شود بیان کرد ولی نظر بنده بر این است که حداکثر بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد مصوبات اجرا شده و آن‌طوری که پیش‌بینی شده بود تحقق نیافه است.

وی با تأکید بر اینکه باید به مصوبات سفر وزن بدهیم، توضیح داد: راه‌اندازی فرمانداری ویژه یکی از مصوبات این سفر بود که اگر تحقق پیدا می‌کرد بسیاری از مصوبات که در قالب این طرح گنجانده شده محقق می‌شد، لذا طی یک سال اخیر پیگیری‌های زیادی را در این خصوص انجام داده و تمام توان و تلاش خود را برای این مهم به‌کار گرفته‌ایم.

آنچه مسلم است هدف رهبری در تصویب طرح توسعه نهبندان چیزی جز زدودن چهره فقر و محرومیت از این شهرستان مرزی نبوده که متأسفانه مسئولان نتوانسته‌اند در عملکردشان به این اهداف برسند لذا امیدواریم با روی کارآمدن دولت سیزدهم و نگاه ویژه تمام مسئولان استانی و کشوری به شهرستان‌های محروم، شاهد پیشرفت و آبادانی این خطه از کشورمان نیز باشیم.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول