اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تاکید طالبان بر ایجاد نظام همه‌شمول در افغانستان

یک عضو ارشد طالبان با تاکید بر ادامه مذاکرات با سیاسیون افغانستان، بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول در این کشور تاکید کرد.

تاکید طالبان بر ایجاد نظام همه‌شمول در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «شیرمحمد عباس استانکزی» عضو ارشد گروه طالبان در یک سخنرانی تلویزیونی دیدگاه‌های این گروه را در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی تشریح کرد.

وی گفت که تلاش‌ها برای ایجاد نظام همه‌شمول با تمام سیاسیون افغانستان جریان دارد و به زودی به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

استانکزی افزود: در نظام جدید تمام مردم افغانستان حضور خواهند داشت، در این مورد گفت‌وگوها با تمام سیاسیون کشور جریان دارد.

استانکزی گفت: نظام آینده فراگیر خواهد بود همه اقوام و مذاهب براساس شایستگی علمی و تقوایی در آن مشارکت خواهند داشت.

به گفته وی، امنیت سراسری در افغانستان برقرار است و جان، مال و ناموس همه مردم مصون می‌باشند.

استانکزی ادامه داد: همه ادارات در زودترین زمان ممکن فعال می‌شوند و همه کارمندان از جمله منسوبین وزارت‌های دفاع، کشور و امنیت ملی می‌توانند سرکارهای خود حاضر شوند.

این مقام ارشد طالبان در عرصه سیاست خارجی به عنوان نخستین کشور همسایه از چین نام برد و علایق و روابط خوب دو کشور کمک های آن را مورد تقدیر قرار داد و گفت روابط دو همسایه بازهم بهتر خواهد شد.

وی روابط افغانستان با همسایگان شمالی را مهم دانست و از سیاست ایران در قبال تحولات اخیر افغانستان تقدیر کرد و اهمیت روابط اقتصادی دو کشور و بهره برداری بیشتر از بندر چابهار را برای تاجران افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

عباس استانکزی تصریح کرد که طالبان برای زنان افغانستان هیچ ممانعتی در هیچ عرصه‌ای ایجاد نمی‌کند.

با این حال عطا محمد نور والی پیشین بلخ در گفت‌وگویی هر چند بر حل مشکلات کنونی تاکید ورزیده اما گفته است که سیاسیون فعلی در افغانستان از جمله حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نمی‌توانند به نمایند‌گی از مردم افغانستان با طالبان مذاکره کنند.

وی این سه چهره برجسته حکومت قبلی را به توطئه در برابر مردم نیز متهم می‌سازد.

عطا محمد نور گفت: اشرف غنی ، حامد کرزی و عبدالله عبدالله با تفاهم با طالبان نظام را تسلیم کردند و یا خودشان تسلیم شدند. تصمیم و مذاکره آنان به هیچ صورت قابل پذیرش نیست.

از سوی دیگر حضرت عمر زاخیلوال رییس حزب حرکت نجات افغانستان گفت که طالبان نمی‌توانند به تنهایی حکومتداری کنند. وی تاکید کرد که کمک‌های جهانی به شرط ایجاد یک نظام همه‌شمول با افغانستان ادامه خواهد داشت.

زاخیلوال گفت: ”طالبان ممکن است به تنهایی نتوانند افغانستان را اداره کنند، آنها باید تغییر کنند و ما انتظار داریم که آنها برای دیگران نیز فرصت ایجاد کنند.»

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول