اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

انتقاد به کم و کیف ارتباط سازمان غذاودارو با انجمن های تخصصی حوزه دارو

نایب رییس انجمن داروسازان ایران از نحوه ارتباط با داروسازان انتقاد کرد.

انتقاد به کم و کیف ارتباط سازمان غذاودارو با انجمن های تخصصی حوزه دارو

سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس به مناسبت روز داروساز تشریح کرد: سالی که گذشت سال سختی برای صنف داروسازی بود چرا که از زوایای مختلف بر جامعه داروسازی هجمه ها وارد شد

وی گفت: برخی از ارگان های دولتی مرتبط با این صنف از جمله سازمان غذا و دارو توجهی به سازمان های مردم نهاد نداشته و تشکل های مرتبط با صنف داروسازی از جمله سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان، در حلقه مشورتی سازمان غذا و دارو برای تدوین آیین نامه ها و ضوابط قرار نداشتند و این تلخی، مشکلات زیادی برایمان به بار آورد و ما فقط تحمل کردیم. 

فاطمی اظهار داشت: متاسفانه در تدوین هیچ یک از آیین نامه ها و ضوابط و دستورالعمل ها از نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان بهره برداری نشد و این کار باعث شده آیین نامه ها در آینده کارایی لازم را نداشته باشد چراکه وقتی ذی نفعان در تدوین ضابطه نقشی نداشته باشد، نمی توان انتظار ضمانت اجرایی شدن آن را داشت. 

وی ادامه داد: متاسفانه اداره کل امور دارو، گویی دیواری دور خود کشیده و همه ضوابط را در حصار این دیوار اتخاذ می کند.  این حجم از قطعی ارتباط بین یک ارگان مهم دولتی با نهادهای صنفی حیرت آور است و ما امیدواریم با تشکیل دولت جدید، این ارتباط بهبود پیدا کند. 

فاطمی افزود: نکته دومی که در حوزه داروسازی امروز با آن مواجهیم عدم موجودی کافی دارو در داروخانه هاست. مهم ترین انتظاری که مردم از داروخانه دارند، موجودیت داروست. مردم از نبود دارو سرگردان و ناراضی هستند. 

این داروساز گفت: امروز مهم ترین دغدغه صنف داروسازی نیاز به وفور بودن دارو در داروخانه های خصوصی است که درخواست تمامی داروسازان است و باید دارو به میزان کافی در تمامی داروخانه های خصوصی توزیع شود.

وی گفت: در این دوره های مدیریتی دارویی، داروخانه ها را به منتخب و غیر منتخب تقسیم کردند و امروز می بینیم در این شرایط کمبود، بیشتر داروها در داروخانه های دولتی توزیع می شود و صف های طولانی جلوی داروخانه های دولتی بوجود آمده که سیاستی کاملا غلط و در شرایط فعلی این تجمعات خطرناک است. دارو باید در همه داروخانه های شهرها موجود باشد. 

فاطمی افزود: در رابطه با آیین نامه جدید، اکثریت داروسازان با آیین نامه جدید موافق نیستند و البته تعدادی از دانشجویان داروسازی با این آیین نامه موافقند چرا که فکر می کنند برای آنها هم بازاری بوجود خواهد آمد اما در اشتباه هستند.

وی ادامه داد: اتفاقی که از پس این آیین نامه جدید رخ خواهد داد، این است که داروخانه های موجود رو به ورشکستگی می روند و مگافارمسی ها یا داروخانه های زنجیره ای جای داروخانه های موجود را خواهند گرفت که اکنون هم در برخی از استانها این اتفاق رخ داده است. 

این داروساز گفت: هدف برخی این است که با باز گذاشتن فضای تاسیس داروخانه حتی برای غیرداروسازها، داشتن داروخانه کوچک صرفه اقتصادی نداشته باشد. 

وی عنوان کرد: امروز برخی از پلتفرم های اینترنتی هم برای داروخانه ها و همچنین برای نظام دارودرمانی و نیز برای سلامت مردم تهدید به شمار می روند. دارو یک کالای استراتژیک است؛ چگونه می توان مهم ترین کالای سلامت را به دست چند سرمایه دار بزرگ سپارد. امیدواریم در سال جدیدی که برای جامعه داروسازی آغاز می شود، توجه دولت به سازمان های مردم نهاد و انجمن های تخصصی بیشتر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول