اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پوتین و شی بر تقویت هماهنگی درباره افغانستان تاکید کردند

رئیس‌جمهور چین و همتای روس او امروز درباره وضعیت افغانستان به صورت تلفنی گفت‌وگو و بر تقویت هماهنگی دو کشور در خصوص افغانستان تاکید کردند.

پوتین و شی بر تقویت هماهنگی درباره افغانستان تاکید کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های چینی از تماس تلفنی امروز (چهارشنبه) «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روس او درباره افغانستان خبر دادند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه دولتی «پیپل دیلی» چین گزارش داد دو طرف در این تماس به تبادل دیدگاه‌ها خود درباره افغانستان پرداختند. 

طبق این گزارش، شی در این تماس گفت خواستار آن است که همه طرف‌ها در افغانستان چارچوب سیاسی باز و فراگیر ایجاد و سیاست‌های معتدل و پایدار را اجرا و همچنین روابط با همه گروه‌های تروریستی را قطع کنند. 

خبرگزاری روسی «تاس» هم به نقل از تلویزیون مرکزی چین گزارش داد دو رئیس‌جمهور توافق کردند هماهنگی درباره افغانستان را تقویت کنند. 

رئیس‌جمهور چین در تماس مذکور گفت: پکن آماده تقویت گفت‌وگو درباره افغانستان با روسیه و سایر اعضای جامعه بین‌المللی است.

طبق گزارش این رسانه چینی، پوتین با پیشنهاد شی برای تقویت هماهنگی بین دو کشور در مسئله افغانستان موافقت کرد. 

شی در این تماس اظهار داشت: ما قصد داریم یک چارچوب سیاسی برای تعامل باز و مدارا با همه طرف‌های ذینفع در افغانستان ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور چین خاطرنشان کرد مقامات افغان باید ساختار سیاسی باز ایجاد کنند و افزود: آنها باید یک سیاست داخلی معتدل و خویشتن‌دار را دنبال کنند، خود را از همه سازمان‌های تروریستی جدا کرده و روابط دوستانه خود را با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه حفظ نمایند.

وی تاکید کرد: چین به حاکمیت افغانستان، استقلال و تمامیت ارضی آن احترام می‌گذارد، به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها پایبند است و همیشه در حل و فصل سیاسی مشکل افغانستان نقشی سازنده ایفا می‌کند.

رئیس‌جمهور چین در خصوص روابط با روسیه هم با بیان این که پکن به دنبال تعامل با مسکو و افزایش حمایت متقابل است، افزود چین قاطعانه از توسعه روسیه مطابق با ویژگی‌های ملی آن حمایت می‌کند. ما از اقدامات طرف روسی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت فدراسیون روسیه حمایت می‌کنیم. ما قصد داریم به نفع توسعه و امنیت کل منطقه عمل کنیم.

به گفته شی، دولت چین همچنین قصد دارد همبستگی بین اعضای سازمان همکاری شانگهای را ارتقا دهد. 

پیس از این «هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره موضع چین درباره تحولات اخیر افغانستان گفت که پکن امیدوار است دولتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود و نیازهای مردم افغان و جامعه بین‌الملل را برآورده کند.

مقام‌های چین تاکنون واکنشی متعادل در قبال تحولات اخیر افغانستان اتخاذ کرده‌اند و از جامعه بین‌الملل درخواست کرده‌اند که به جای فشار به افغانستان، در جهت بازسازی این کشور تلاش کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم روز سه‌شنبه گفت مسکو از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد اما اجازه نمی‌دهد نیروهای مسلحش به درگیری در این کشور کشیده شوند. 

وی در سخنانی در کنگره حزب حاکم «روسیه واحد» گفت: می‌دانید که وضعیت افغانستان در حال حاضر چقدر دشوار و هشداردهنده است. ما این وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) همکاری فعال داریم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول