اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور را می‌توان با سهامداری مردم اجرا کرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت سهام عام پروژه‌ یک نوع سهام است که هم امکان تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در بازار بورس را دارد و هم می‌تواند امکان درآمدزایی برای مردم را از طریق سرمایه‌گذاری و سهامداری را فراهم سازد.

پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور را می‌توان با سهامداری مردم اجرا کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلب سرمایه‌گذاری مردم ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور است که امری رایج در بسیاری از کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود. ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌محور می‌تواند یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری خرد و کلان مردمی باشد و به هدایت نقدینگی در مسیر تولید و توسعه روزافزون زیربناهای اقتصادی کمک کند. ضمن اینکه مردم نیز می‌توانند بستری امن برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشند که سودآوری مطلوب و حفظ ارزش سرمایه آنها را به دنبال داشته باشد. برای اطلاع از شرایط تأسیس، مزیت‌های اقتصادی و همچنین نحوه پذیرش شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور در سازمان بورس با میثم بیات تحلیلگر ارشد بازارهای مالی گفتگو کردیم.

بیات درباره تفاوت شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور با سایر شرکت‌ها از نظر نحوه پذیرش در بورس گفت: سایر شرکت‌ها برای پذیرش در بورس باید صورت مالی حسابرسی‌شده ارائه دهند اما شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور که تازه تأسیس شده‌اند، چنانچه پیشرفت پنجاه درصدی داشته باشند و حداقل بیست درصد از منابع مالی پروژه را هم تأمین کرده باشند، در بورس پذیرفته می‌شوند و می‌توانند از طریق انتشار سهام در بورس نسبت به تأمین مالی پروژه اقدام کنند. بنابراین خریداران سهام این‌گونه شرکت‌ها خیالشان راحت است که پروژه شروع شده و به قول معروف در خاک نیست؛ یعنی صفر نیست و حداقل پنجاه درصد پیشرفت داشته است. ضمن اینکه منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه هم از طریق انتشار سهام در بورس به همراه اخذ وام و تسهیلات بانکی تأمین می‌شود و در واقع از مزیت اصلی شرکت سهام عام پروژه، استفاده از مزایای سهام شرکت‌های بورسی و ارائه حداقل سود سالیانه می‌توان نام برد.

وی با اشاره به اقدام مشترک چند شرکت معدنی که اخیراً پروژه‌های خود را در قالب یک شرکت در بورس عرضه کردند، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور این است که نیازی به وثیقه یا ضامن ندارد. به هر حال سهامداران با سرمایه‌گذاری خود، بخشی از سهام پروژه را مالک شوند و طبیعتاً در ریسک نوسانات و سود و زیان آن هم شریک خواهند بود.

بیات با تأکید بر ضرورت اتخاذ تدابیری جهت جذب سهامداران خرد در این شرکت‌ها افزود: این امر با استفاده از بازارگردانی به راحتی انجام‌شدنی است. به عنوان مثال در این طرح ذکر شده است که برای سرمایه‌گذارانی که ابتدا وارد پروژه می‌شوند و تا یک سال هم منابع مالی خود را در پروژه حفظ می‌کنند، یک سود حداقلی مثلا بیست درصدی در نظر گرفته شده است. بدیهی است که چنانچه پروژه بیشتر از آن سود کرد، منافع بیشتری هم نصیب آن‌ها خواهد شد. بر این اساس باید پروژه‌هایی را در این حوزه وارد کرد که سودآور باشند و بازدهی مشخصی داشته باشند که بتواند سرمایه‌گذار را جذب کند. اگر پروژه‌ای سودآور نباشد، طبیعتاً مردم هم جذب آن نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود پروژه‌های عمرانی به این عرصه اظهار داشت: از آنجایی که این پروژه‌ها باید حداقل بازدهی را داشته باشند، دولت هم باید به فکر بنگاه‌داری منفعت‌محور و سودآور باشد؛ یعنی حتماً باید پروژه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کند که سرمایه‌گذاران و سهامداران انگیزه لازم را برای ورود به این پروژه‌ها داشته باشند. برای پروژه‌های عمرانی به طور مثال میتوان این پروژه‌ها را از طریق تامین مالی پروژه‌ای اقتصادی و سودده کرد.

وی بار دیگر مزیت‌های شرکت سهامی عام پروژه‌محور را برای پروژه‌های عمرانی، صنعت مسکن‌سازی و یا پروژه‌های توسعه میادین نفتی مورد اشاره قرار داد و افزود: اولاً شاهد موانعی که معمولاً برای ثبت یک شرکت سهامی عام نزد سازمان بورس وجود دارد، نخواهیم بود و ثانیاً نیاز به وثیقه و ضامن ندارد. فقط نیاز به بازارگردان دارد که می‌توان برای آن توافق کرد و حتی برای بعضی از پروژه‌های سودآور ممکن است نیازی به بازارگردان هم نباشد. ضمن اینکه اگر پروژه سودآور باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد، می‌تواند چند مرحله در بورس تأمین مالی کند؛ یعنی در مرحله اول به میزان نیاز سال اول و در مرحله دوم به میزان نیاز سال دوم و به همین ترتیب برای سال‌های بعد که این مزیت باعث می‌شود شما متناسب با مخارج خود تأمین مالی کنید.

بیات با تاکید بر اینکه خیلی از پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای مانند پروژه‌های صنعت نفت را می‌توان به همین شکل و با سهامداری مردم طراحی و اجرا کرد، افزود: شرکت سهامی عام پروژه‌محور یک بازار اولیه است که هم امکان تأمین مالی پروژه‌ها در بازار بورس را دارد و هم می‌تواند امکان درآمدزایی برای مردم را از طریق سرمایه‌گذاری و سهامداری را فراهم سازد. در واقع هم سرمایه به سمت تولید هدایت می‌شود و هم تأثیر بسزایی در ایجاد فرصت‌های شغلی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول