اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیام تسلیت نهادها و چهره‌های فرهنگی در پی درگذشت علامه حکیمی

در پی درگذشت محمدرضا حکیمی، فیلسوف و نویسنده کشورمان نهادها و چهره‌های فرهنگی پیام تسلیتی صادر کردند.

پیام تسلیت نهادها و چهره‌های فرهنگی در پی درگذشت علامه حکیمی

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، علامه محمدرضا حکیمی، مجتهد شیعه، فیلسوف و نویسنده کشومان شب گذشته در ۸۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم حکیمی امروز به مشهد منتقل و فردا در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود.

رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور منتخب، رئیس مجلس در پیام‌هایی جداگانه درگذشت علامه حکیمی را تسلیت گفتند. نهادها و چهره‌ها فرهنگی نیز پیام‌هایی در پی فقدان این عالم برجسته صادر کردند که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانیم:

پیام تسلیت محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیئ

خبر ضایعه درگذشت علامه محمدرضا حکیمی، عالم اسلام‌شناس، فیلسوف عدالت و متفکر برجسته عدالت‌خواه، که سهم مهمی در گسترش روحیه انقلابیگری در میان جوانان داشت، بسیار تاسف‌برانگیز بود. جامعیت در عرصه‌های مختلف دانش، تسلط بر ادبیات و نوآوری در اندیشه‌ورزی از ایشان چهره‌ای بی‌بدیل در میان متفکران معاصر ساخته بود. در این غم جانکاه تنها تسلای ما، میراث فکری ماندگار ایشان در قالب کتابهای پرشماری است که دهها سال سرچشمه اندیشه تشنگان «توحید» و «عدل» بوده است.

علامه حکیمی همانگونه زیست که می‌اندیشید. همدلی نوشتار و رفتار ایشان الگویی مانا برای جوانان عدالت‌خواه برجا گذاشت که به زیور توکل و تعبد و غنای نفس آراسته شده است.

اینجانب عروج رفیق دیرین مقام معظم رهبری را به محضرشان تسلیت عرض می کنم و برای  خاندان معزز حکیمی، علاقمندان و شاگردان، و جامعه علم و فضیلت صبر و بردباری، صبر و اجر مسئلت دارم. خداوند این عالم فرزانه را با صاحب این ایام محشور نماید ان شاءالله

پیام تسلیت رحیم پورازغدی

استاد علامه محمدرضا حکیمی، نظریه‌پرداز بزرگ شیعی معاصر، ساعتی پیش به محضر مولایش رفت. او که اصالت عقل محمدی(ص) را با شور عدالت علی(ع) درآمیخت و صلابت حسین(ع) را در عاشورای معرفتی صادق آل‌محمد(ص) بر سر دست گرفت و یک عمر با تک‌تک ضربان قلبش، فرج مهدی(عج) را انتظار کشید و در گوش یک نسل‌، میراث «عقلانیت و عدالت و معنویت» قرآنی را زمزمه کرد و تا آخرین نفس، از کفایت معارف اهل‌بیت(ع) و از ضرورت عدالت بی‌ریا گفت و به هر آنچه گفت‌، عمل کرد و عابد، زاهد و مجاهد ماند.

هنوز که عطر خون عاشورا در مشام ماست بدرقه‌اش می‌کنیم تا در کربلای۱۴۰۰  به آخرین شهید کاروان توحید برسد. در پناه خداست آنکه عمری به‌نام خدا به حقوق خلق اندیشید. کلماتش از جنس اشک،  افکارش از عنصر حکمت و  غم‌هایش همه، شیرین و پشت به دنیا و تماما رو به آخرت بود. واژه‌نامه عدالتخواهی را چنان هنرمندانه غنی‌سازی کرد که شرر به جان اساطیر اشرافیگری افکند. محمدرضا حکیمی مصداقی از «موتوا قبل أن تموتوا» بود، پیش از مرگ طبیعی، با مرگ حقیقی خو گرفت و این روزهای آخر در انتظار ولی عصر(عج) و فرشتهٔ مرگ، در بستر احتضار نیز دائم‌الطهاره بود.

خدایش بپذیرد که عمری همخواب کتاب و قلم بود و در محراب تفکر، با عشق خدا و شفقت بر خلق زیست.

پیام تسلیت جهاد دانشگاهی

بسم الله الرحمن الرحیم 

انالله و اناالیه راجعون
درگذشت حکیم متأله، عالِم عامل، مرزبان توحید و متفکر عدالت خواه علامه محمدرضا حکیمی (رضوان الله تعالی علیه)، جامعه علمی و دینی و عموم مردم حق مدار و علاقمند به تعالیم والای قرآن کریم و عترت طاهرین (ع) را در سوگ و اندوه نشاند.

این ثلمه و فقدان بزرگ را به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، خاندان مکرم و داغدار حکیمی و شاگردان و علاقمندان به آن شخصیت اندیشمند و اسلام شناس تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند سبحان برای آن عزیز فقید، رحمت واسعه و علو درجات مسألت می‌نماییم.

این گزارش تکمیل می‌شود...
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول