اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

با 15 نکته حمل و نگهداری از میلگرد آشنا شوید

چقدر مراقب میلگردهای خود هستید؟ میلگرد یکی از اعضای مهم تشکیل‌دهنده یک سازه است که نقش مهمی در استحکام آن ایفا می‌کند. میلگرد که به آرماتور یا فولاد تقویت‌کننده نیز معروف است، نوعی میله فولادی است که در سازه‌های بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای تقویت بتن از آن استفاده می‌شود. برای بهبود کیفیت چسبندگی میلگرد با بتن، سطح میلگرد اغلب دارای برآمدگی‌هایی است که به آن آج می‌گویند.

با 15 نکته حمل و نگهداری از میلگرد آشنا شوید

ممکن است شما میلگرد را برای یک پروژه کوچک یا عظیم نیاز داشته باشید، درهرصورت باید از شرایط و ضوابط حفظ، نگهداری و حمل‌ونقل آن مطلع باشید. عوامل بسیار مهمی در نگهداری میلگرد وجود دارد که در دانشنامه میلگرد گردآوری ‌شده و با مطالعه آن می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. در ادامه این متن، ما به‌ صورت خلاصه و کاربردی به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید میلگردهای خود را از فرسودگی و آسیب نجات دهید.

 

با مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از میلگرد آشنا شوید

از آنجایی که میلگردهای فولادی بسیار مستعد زنگ‌زدگی هستند، اگر به صورت طولانی‌مدت قصد نگهداری میلگرد را دارید، نباید در محل‌های مرطوب از آن‌ها نگهداری کنید. بهتر است در محل‌های فاقد گل و خاک و رطوبت آن‌ها را انبار کنید.

از هرگونه تغییر شکل پلاستیکی، ضربه، بریدگی و صدمه مکانیکی جلوگیری کنید.

درصورتی‌که میلگرد شما پوسته‌پوسته‌ شده باشد، باید عملیات ماسه پاشی را روی آن انجام دهید. دقت داشته باشید از کشیدن برس‌های فلزی و موارد مشابه آن حتماً خودداری کنید و بدون اطلاعات کامل دست به چنین اقدامی نزنید.

تحت هیچ شرایطی میلگردهای خود را به‌طور مستقیم روی زمین انبار نکنید.

اگر قصد انبار کردن میلگردها را دارید، حتماً آن‌ها را نسبت به قطر و نوع آن‌ها به‌صورت مجزا انبار کنید.

اگر میلگردهای خود را برش نداده‌اید، به‌گونه‌ای از آن‌ها مراقبت و انبار کنید که علامت کارخانه سازنده یا برچسب آن قابل‌رؤیت باشد و آسیب نبیند.

هنگام کاشت میلگرد و بتن‌ریزی، دقت کنید که دمای میلگردها بالا نباشد.

از تابش مستقیم آفتاب به میلگردها جلوگیری کنید.

در صورت بالا بودن دمای میلگردها بر اثر تابش مستقیم آفتاب، با آبپاشی مناسب روی آن‌ها، دما را پایین بیاورید. اگر متوجه شدید که میلگرد شما بیش از حد داغ است، به هیچ عنوان نباید از آن در بتن استفاده کنید. 

اگر قبل از استفاده متوجه شدید که روی میلگرد شما مقداری گرد و خاک وجود دارد، حتماً با آب‌پاشی خاک‌ها را از بین ببرید و سپس از آن استفاده کنید. مقدار آبپاشی باید بسیار کم باشد و در صورت امکان تا زمان خشک شدن میلگرد صبر کنید، به‌هیچ‌وجه نباید میلگرد خیس را در بتن قرار دهید.

برای انبار کردن میلگرد، از پوشش اضافی، مخصوصاً پوشش پلاستیکی استفاده نکنید. پوشش‌های پلاستیکی موجب خوردگی بیشتر میلگرد می‌شوند.

در صورتی‌ که قصد دارید از میلگرد در بتن استفاده کنید، توجه داشته باشید که به‌صورت کلاف نباشد و میلگردها را به‌صورت شاخه‌ای انبار کنید.

برای انبار کردن میلگرد از سکوهای چوبی استفاده کنید تا مانع برخورد رطوبت زمین یا رطوبت بتن با میلگرد شوید.

در صورت استفاده از میلگرد گالوانیزه، از برخورد آن با مصالح چرب و غیر مرتبط خودداری کنید تا دچار خراشیدگی روکش گالوانیزه و ایجاد لک روی آن نشوید.

در صورت استفاده از میلگرد ضدزنگ، از تماس آن با فولاد کربنی خودداری کنید.

حمل و نقل صحیح میلگرد چه نکاتی دارد؟

در حمل‌ و نقل و انبار کردن میلگردهای مصرفی‌ خود، توجه داشته باشید که میلگردها نباید دچار خمیدگی بیش ‌از حد شوند.

هنگام تخلیه میلگردها به نحوی این عملیات را اجرا کنید که هم کارگران و هم میلگردها دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

در زمان حمل‌ و نقل میلگردها، محل عبور و تخلیه باید عاری از هرگونه فشار فیزیکی، شیمیایی و رطوبت باشد.

هنگام بار زدن و تخلیه میلگردها مراقب باشید تا باعث سقوط آن‌ها نشوید.

هنگام حمل و نقل میلگرد از له‌شدگی و ضربه جلوگیری کنید.

از برخورد میلگرد با گل و روغن و نظیر آن جلوگیری کنید.

هنگام تحویل بار میلگرد نکات زیر را فراموش نکنید

استفاده از میلگرد تنها انتخاب کارخانه مناسب و خرید با قیمت خوب نیست؛ تحویل بار میلگرد نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید است. در ادامه به پر اهمیت نکاتی که هنگام خرید میلگرد باید آن‌ها در نظر بگیرید، خواهیم پرداخت:

توجه کنید میلگرد دچار زنگ‌زدگی نباشد.

در پلاک مشخصات فنی، نام کارخانه تولیدکننده دچار آسیب‌دیدگی نشده باشد. 

دقت کنید وزن میلگردی که تحویل می‌گیرید با فاکتور خرید شما همسان باشد.

یکی از کارخانه‌های تولیدی فولاد، شرکت فولاد البرز ایرانیان است که امروزه بیشتر مصرف‌کنندگان، این کارخانه را با نام فایکو نیز می‌شناسند. پرمصرف‌ترین محصول این کارخانه، میلگرد است که دارای وزن استاندارد، کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب است. قیمت میلگرد فایکو در مقایسه با دیگر کارخانه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و وزن آن استاندارد و دقیق است.

بیشتر میلگردها معمولاً از سوی کارخانه به شکل کلاف بندی شده تولید و عرضه می‌شوند؛ اما این بدین معنی نیست که هیچ کارخانه‌ای میلگرد شاخه‌ای تولید نمی‌کند. کارخانه‌های مختلف، میلگردهای متفاوتی تولید می‌کنند که اکثر آن‌ها به هر 2 صورت شاخه و کلاف در بازار موجود هستند. 

از سایت‌های فروش انواع میلگرد با کیفیت می‌توانیم به آسرون(https://www.asroon.ir/) اشاره کنیم. این وب‌سایت میلگردهای خریداری شده شما را با همان کیفیت اولیه و سلامت کامل به دست شما می‌رساند. در آسرون می‌توانید به مقایسه قیمت آهن‌آلات و کسب اطلاعات درباره هر نوع محصول فولادی بپردازید و با اطمینان خرید کنید. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول