اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

والیبال نوجوانان جهان| رقابت در آزادی برای قهرمانی/ سیزدهمین حضور ایران برای رسیدن به هفتمین سکو

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی پسران زیر ۱۹ سال جهان، برای سیزدهمین بار به مصاف حریفان جهانی می‌رود.

والیبال نوجوانان جهان| رقابت در آزادی برای قهرمانی/ سیزدهمین حضور ایران برای رسیدن به هفتمین سکو

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر زیر 19 سال جهان از روز سه شنبه، دوم شهریور ماه تا به مدت 9 روز به میزبانی تهران برگزار می‌شود. قرار بود 20 تیم در این رقابت‌ها شرکت کنند که مسابقات دور مقدماتی در چهار گروه پنج تیمی برگزار شود، اما تیم ملی والیبال گواتمالا به دلیل مثبت شدن تست PCR تعدادی از بازیکنانش، از حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان کنار گذاشته شد.

همچنین فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد که تیم ملی والیبال جمهوری دومینیکن هم به دلیل مثبت شدن تست کرونای ۵ بازیکن خود از مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان در تهران کنار رفت. بنابراین تیم‌های ملی‌ والیبال جمهوری دومینیکن و گواتمالا به دلیل مثبت شدن تست PCR تعدادی از بازیکنان این دو کشور، از حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان کنار رفتند.

طبق قانون فدراسیون جهانی والیبال در صورتی که تیمی نتواند حداقل از شش بازیکن خود در جریان رقابت‌ها استفاده کند، برای آن تیم باخت فنی (باخت ۳ بر صفر) در نظر گرفته خواهد شد. با غیبت جمهوری دومینیکن و گواتمالا در رقابت‌های قهرمانی جهان، برنامه مسابقات تغییر نخواهد کرد و تمامی بازی‌های این دو تیم با نتیجه ۳ بر صفر به سود حریفان ثبت خواهد شد.

گروه‌بندی دور مقدماتی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به شرح زیر است:

گروه اول: ایران، نیجریه، لهستان، گواتمالا، هند

گروه دوم: ایتالیا، جمهوری چک، بلاروس، کلمبیا، برزیل

گروه سوم: روسیه، بلغارستان، کامرون، بلژیک، تایلند

گروه چهارم: آرژانتین، مصر، آلمان، کوبا، جمهوری دومینیکن

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در اولین بازی خود در این دوره از رقابت‌ها در تاریخ 2 شهریور ماه به مصاف گواتمالا می‌رود. هند دومین حریف ایران است که دیدار دو تیم در تاریخ 3 شهریورماه برگزار می‌شود. ایران بعد از استراحت در سومین روز مسابقات، در تاریخ 5 و 6 شهریور به ترتیب با لهستان و نیجریه دیدار خواهد کرد.

* عملکرد ایران در 12 دوره گذشته

نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر جهان در سال 1989 در امارات متحده عربی برگزار شد و تیم ملی والیبال نوجوانان ایران موفق به کسب عنوان چهارم این رقابت‌ها شد. والیبال نوجوانان ایران تاکنون در 12 دوره مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده است که 6 بار بر روی سکو رفته و آخرین قهرمانی ایران به سال 2017 برمی‌گردد که تیم نوجوانان ایران باهدایت محمد وکیلی روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد.

اولین قهرمانی ایران به سال 2007 برمی‌گردد. دو نایب قهرمانی در سال‌های 2001 و 2009 و دو مدال برنز این رقابت‌ها در سال‌های 2003 و 2015 از دیگر افتخارات والیبال نوجوانان ایران در این رقابت‌ها است. عنوان چهارمی در سال‌های 1989 و 2013، رتبه پنجمی در سال 2005، جایگاه نهم و دهم در سال‌های 1997 و 2011 از دیگر نتایج کسب شده از سوی تیم ملی والیبال نوجوانان در رقابت‌های جهانی است.


* نگاهی به جام شانزدهم نوجوانان جهان در تونس

شانزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از 21 تا 30 آگوست 2019 به میزبانی تونس آغاز شد و با قهرمانی ایتالیا به پایان رسید. تیم‌های روسیه و آرژانتین هم به ترتیب روی سکوی نایب قهرمانی و سومی مسابقات ایستادند.

تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها بعد از مصر (تیم چهارم مسابقات) در رده پنجم ایستاد. ژاپن، بلغارستان، بلاروس، برزیل، جمهوری چک، کره، کوبا، آلمان، نیجریه، آمریکا، چین‌تایپه، تونس، مکزیک، جمهوری دومینیکن و کلمبیا دیگر تیم‌های حاضر در مسابقات بودند که به ترتیب صاحب رتبه‌های 6 تا 20 جدول رده‌بندی شدند.

شاگردان محمد وکیلی سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان درنخستین بازی خود در این رقابت‌ها با نتیجه 3 بر یک مقابل بلغارستان به پیروزی رسیدند و در بازی‌های دوم تا چهارم خود در مرحله مقدماتی به ترتیب جمهوری چک و کلمبیا را شکست دادند اما در آخرین بازی این مرحله مقابل ایتالیا شکست خوردند.

ایران بعد از پیروزی مقابل کوبا در مرحله یک‌هشتم نهایی، مقابل روسیه با نتیجه 3 بر یک مغلوب شد تا از صعود به جمع چهار تیم برتر مسابقات بازبماند. نوجوانان ایران سپس با غلبه بر بلغارستان، برای تعیین تیم پنجم جدول رده‌بندی مقابل ژاپن قرار گرفتند و با تحمیل شکست 3 بر یک به این تیم، با عنوان پنجمی به کار خود در رقابت‌های سال 2019 پایان دادند.

* رقابت در حباب آزادی

شیوع پاندمی کرونا در جهان، مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان را هم به حباب برد تا هفدهمین دوره این رقابت‌ها (2 تا 11 شهریورماه- تهران)، تحت قوانین سخت‌گیرانه و در یک حباب به‌شدت کنترل‌شده برگزار شود.

رقابتی که طی آن 240 بازیکن در قالب 20 تیم از 20 کشور طی 10 روز به میزبانی فدراسیون والیبال ایران در سالن 12 هزارنفری آزادی و سالن فدراسیون (به همراه خانه والیبال به عنوان سالن رزرو) با هم به رقابت خواهند پرداخت و 20 داور بین‌المللی هم بازی‌ها را قضاوت خواهند کرد.

از مهم‌ترین پروتکل‌های بهداشتی وضع شده برای این مسابقات می‌توان به محدودیت تردد تیم‌ها و بازیکنان در هتل محل اقامت و تمرین، حذف تکنیکال‌تایم‌اوت، لزوم استفاده از ماسک در حباب بازی‌ها و ممنوعیت تبادل هدیه و یادگاری بین تیم‌ها اشاره کرد.

* تست یک داور مثبت شد و 3 داور به قرنطینه رفتند

حضور 20 داور بین‌المللی برای قضاوت در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان درحالی قطعی شده بود که تست PCR یک داور مراکشی مثبت اعلام شد تا این داور بین‌المللی شانس قضاوت در رقابت‌های تهران را از دست بدهد. عدلی فدیلی داور بین‌المللی از کشور مراکش وارد ایران شد، اما تست رپیت (سریع) ورودی او مثبت شد.

مهدی ابارشی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون والیبال در این خصوص گفت: تست رپیت علی فدیلی داور مراکشی در بدو ورود به ایران مثبت شد. به همین دلیل تست PCR از او گرفته شد که نتیجه این تست نیز مثبت بود تا این داور به قرنطینه برود. با اعلام نتیجه تست بار ویروس داور مراکشی، او قضاوت در رقابت‌های تهران را از دست داد.

وی با اشاره به قرنطینه شدن دو داور دیگر گفت: زولفوگاروف اِلدار از آذربایجان و برونو موها از کرواسی به دلیل ارتباط مستقیم با داور مراکشی در پرواز مشترک به ایران، نیز به قرنطینه رفتند. تست اول این دو داور منفی اعلام شد و در صورت منفی بودن تست دوم، آن‌ها می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

* تهران، فراتر از استانداردها

یوردان ژچف به عنوان رئیس کمیته کنترل از بلغارستان و ایگور دولینچک به عنوان ناظر فنی از اسلوونی برای این دوره از مسابقات به تهران سفر کردند.

ژچف درمورد شرایط میزبانی ایران اظهار داشت: همه امکانات فراهم است و حتی بالاتر از استاندارهاست. به جرات می گویم میزبانی در این رده بسیار سخت است به ویژه آن که مسابقات نوجوانان برای کشورها مهم است. باید تلاش کنیم کمترین اشتباه را داشته باشیم و قوانین وضع شده را به صورت کامل اجرا کنیم.

* برزیل، پرافتخارترین کشور رقابت‌ها 

والیبال برزیل در مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان زیر 19 سال جهان پرافتخارترین کشور است. نوجوانان این کشور با 6 مدال طلا و یک نایب قهرمانی در صدر افتخارآفرینان این مسابقات قرار دارند. رتبه دوم در اختیار روسیه است. والیبالیست‌های نوجوان این کشور سه‌بار بر روی سکوی قهرمانی رفته‌اند و دو مدال نقره و یک مقام سومی کسب کردند.

ایران با 2 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و 2 مدال برنز در رتبه سوم پرافتخارترین تیم‌های والیبال نوجوانان زیر 19 سال جهان قرار دارد و صربستان با 2 قهرمانی در جایگاه چهارم ایستاده است. تیم ملی والیبال نوجوانان ایتالیا (یک طلا، یک نقره و 2 برنز) و لهستان (یک طلا و دو برنز) در رتبه های پنجم و ششم قرار دارند.

فهرست تیم‌های اول تا چهارم ادوار گذشته قهرمانی نوجوانان جهان به قرار زیر است:

1989: برزیل – شوروی – بلغارستان – ایران
1991: برزیل – شوروی – کره‌جنوبی – چکسوالی
1993: برزیل – ژاپن – کره‌جنوبی – پرتغال
1995: برزیل – ایتالیا – ژاپن – پورتوریکو
1997: ایتالیا – یونان – ژاپن – لهستان
1999: روسیه – ونزوئلا – لهستان – عربستان سعودی
2001: برزیل – ایران – روسیه – مصر
2003: برزیل – هند – ایران – جمهوری چک
2005: روسیه – برزیل – ایتالیا – آرژانتین
2007: ایران – چینفرانسه – آرژانتین
2009: صربستان – ایران – آرژانتین – روسیه
2011: صربستان – اسپانیا – کوبا – فرانسه
2013: روسیه – چین – لهستان – ایران
2015: لهستان – آرژانتین – ایران – روسیه
2017: ایران – روسیه – ژاپن – کره جنوبی
2019: ایتالیا – روسیه – آرژانتین – مصر
2021: ؟

* شاگردان آرمات آماده برای جنگ جهانی

با اعلام کادر فنی تیم ملی نوجوانان لیست نهایی بازیکنان برای حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان اعلام شد.

اسامی بازیکنان به شرح زیر است:

ایلشن داوودی پور، عرشیا به نژاد، یوسف کاظمی، عرفان نوروزی، شایان سپهری فرد، امیر محمد حیدری زاد، امیر محمد گلزاده، مبین نصری، عرفان اصغرپور، یونس جوان، پوریا حسین خانزاده و سجاد جلوداریان

کادرفنی تیم ملی نوجوانان ایران در این رقابت ها را  مسعود آرمات به عنوان سرمربی، رضا عسگری به عنوان سرپرست، احمدلاهوتی، علی فتاحی، مرتضی اکبراشرفی به عنوان مربی، محمدامین شاکری آنالیزور، مهدی احمدی فیزیوتراپ و مهدی هاشمی بدنساز تشکیل می دهند.

* برنامه کامل مسابقات به شرح زیر است:

سه شنبه 2 شهریور

گروه A:

مکان: سالن دوازده هزار نفری

نیجریه – هند، ساعت 13

ایران – گواتمالا، ساعت 19

گروه B

مکان: سالن دوازده هزار نفری

چک – کلمبیا، ساعت 10

ایتالیا – برزیل، ساعت 16

گروه C

مکان: سالن فدراسیون والیبال

تایلند – بلغارستان، ساعت 10

روسیه – بلژیک، ساعت 19

گروه D

مکان: سالن فدراسیون والیبال

مصر – آرژانتین، ساعت 13

آلمان – کوبا، ساعت 16

* چهارشنبه 3 شهریور

گروه A

مکان: سالن دوازده هزار نفری

لهستان – نیجریه، ساعت 13

ایران – هند، ساعت 19

گروه B

مکان: سالن دوازده هزار نفری

برزیل – بلاروس، ساعت 10

ایتالیا –  چک، ساعت 16

گروه C

مکان: سالن فدراسیون والیبال

بلغارستان – روسیه، ساعت 13

تایلند - کامرون، ساعت 16

گروه D

مکان: سالن فدراسیون والیبال

آرژانتین – آلمان، ساعت 10

مصر – دومینیکن، ساعت 19

* پنج شنبه 4 شهریور

گروه A

مکان: سالن دوازده هزار نفری

نیجریه – گواتمالا، ساعت 13

لهستان - هند، ساعت 19

گروه B

مکان: سالن دوازده هزار نفری

ایتالیا - بلاروس، ساعت 10

برزیل – کلمبیا، ساعت 16

گروه C

مکان: سالن فدراسیون والیبال

روسیه – کامرون، ساعت 10

بلژیک – بلغارستان، ساعت 19

گروه D

مکان: سالن فدراسیون والیبال

آلمان – دومینیکن، ساعت 13

آرژانتین – کوبا، ساعت 16

* جمعه 5 شهریور

گروه A

مکان: سالن دوازده هزار نفری

گواتمالا – هند، ساعت 13

ایران – لهستان، ساعت 19

گروه B

مکان: سالن دوازده هزار نفری

ایتالیا  – کلمبیا، ساعت 10

چک – بلاروس، ساعت 16

گروه C

مکان: سالن فدراسیون والیبال

کامرون – بلژیک، ساعت 13

روسیه – تایلند، ساعت 16

گروه D

مکان: سالن فدراسیون والیبال

مصر – آلمان، ساعت 10

کوبا – دومینیکن، ساعت 19

* شنبه 6 شهریور

گروه A

مکان: سالن دوازده هزار نفری

گواتمالا – لهستان، ساعت 13

ایران – نیجریه، ساعت 19

گروه B

مکان: سالن دوازده هزار نفری

برزیل –  چک، ساعت 10

کلمبیا – بلاروس، ساعت 16

گروه C

مکان: سالن فدراسیون والیبال

تایلند - بلژیک، ساعت 10

کامرون – بلغارستان، ساعت 19

گروه D

مکان: سالن فدراسیون والیبال

مصر – کوبا، ساعت 13

آرژانتین – دومینیکن، ساعت 16

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول