اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزرای خارجه آلمان و انگلیس درخواست‌ها برای کناره‌گیری را رد کردند

وزرای امور خارجه انگلیس و آلمان که بابت تحولات افغانستان تحت انتقاد شدید هستند، درخواست‌ها برای کناره‌گیری خود را رد کردند.

وزرای خارجه آلمان و انگلیس درخواست‌ها برای کناره‌گیری را رد کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس که تحت انتقادات شدیدی بابت نحوه خروج نیروهای خارجی از افغانستان قرار دارند، کناره‌گیری از مقام خود را رد کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، ماس روز جمعه در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل تأکید کرد به‌خاطر راهبردش در قبال افغانستان استعفا نخواهد داد.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به این سوال که آیا به چنین اقدامی فکر کرده است گفت: «تنها چیزی که در این چند روز به آن فکر کرده‌ام، جمع‌بندی درباره اشتباهاتی است که همه ما مرتکب شده‌ایم و اطمینان حاصل شود که بیشترین تعداد افراد ممکن را از افغانستان خارج کنیم».

ماس در ادامه گفت: «این وظیفه لعنتی هرکسی است که ظرف روزها و هفته‌های گذشته در این تحولات دخیل بوده است».

او که دو ماه قبل احتمال کنترل افغانستان توسط گروه طالبان را رد کرده بود گفت: «هیچکس جداً نمی‌تواند این را انکار کند که سو قضاوت‌هایی صورت گرفته است. باید همه این‌ها را تحلیل کنیم. از تحلیل‌های خاص چند روز و چند هفته اخیر تا سوالاتی سیاسی که برای ما در آلمان و جامعه جهانی پیش آمده است».

روز چهارشنبه، پارلمان آلمان به صحنه اعتراضات شدید علیه راهبردهای دولت در خروج شهروندان و نظامیان این کشور از افغانستان تبدیل شد.

در همین روز، مقامات انگلیس در جلسه ویژه مجلس عوام پارلمان درباره تحولات افغانستان، مورد هجمه و انتقادات تند قانون‌گذاران هر دو حزب قرار گرفتند. در این جلسه نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که با وجود پیشروی‌های چند روز اخیر طالبان، مداخله نظامی انگلیس در افغانستان از گزینه‌های مطرح نیست.

در ادامه جلسه پارلمان انگلیس، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر با اشاره به تحولات چند روز گذشته در افغانستان، این هفته را فاجعه بار توصیف کرد. وی در ادامه از بی برنامگی دولت انگلیس در زمینه حمایت از پناهجویان افغانستان و پذیرش آنها انتقاد کرد. 

 با این حال پس از درخواست‌های متعدد از وزیر خارجه انگلیس برای اعلام کناره‌گیری، او روز گذشته (پنجشنبه) در پاسخ به سوالی در این‌باره، فقط به این کلمه اکتفا کرد: «نه!»

گفته می‌شود همزمان با تصرف کابل توسط گروه طالبان، دومینیک راب برای تفریح به جزیره «کرت» رفته و امورات افغانستان و تماس تلفنی مهمی درباره کمک به خروج افغان‌هایی که به مأموریت انگلیس کمک کرده بودند، به یکی از معاونین سطح پایین خود سپرده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول