اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

سفر هریس به ویتنام زیر سایه سنگین تنزل اعتبار امریکا

سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ویتنام و سنگاپور در حالی انجام می‌شود که نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب نگرانی متحدان واشنگتن درخصوص پایبندی به تعهداتش شده است.

سفر هریس به ویتنام زیر سایه سنگین تنزل اعتبار امریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با خروج آشفته و سراسیمه آمریکایی‌ها از افغانستان، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا هفته آینده به آسیا سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفر هریس به ویتنام و سنگاپور در حالی انجام می‌شود که متحدان آمریکا اعتبار قول‌ها و وعده‌های واشنگتن در زمینه سیاست خارجی را به دیده تردید می‌نگرند.

متحدان آمریکا گلایه دارند که «جو بایدن» برخلاف وعده‌هایش درباره تعهد به تعاملات بین‌المللی، در زمینه تصمیم برای خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی با آن‌ها به قدر کافی مشورت نکرده است.

رویترز نوشت، هریس روز یکشنبه وارد سنگاپور خواهد شد و روز سه‌شنبه به‌عنوان اولین معاون رئیس جمهور آمریکا که به ویتنام سفر می‌کند، به مدت دو روز در این کشور خواهد ماند.

به گفته کارشناسان، تصرفات سریع و گسترده گروه طالبان، بر امنیت ملی متحدان آمریکا در اروپا و آسیا اثرگذار بوده و آن‌ها نمی‌دانند آیا می‌توانند روی تعهدات امنیتی واشنگتن حساب کنند یا خیر. سفر هریس به جنوب آسیا، با هدف تعمیق روابط با کشورهایی صورت می‌گیرد که از دید آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ چین حیاتی هستند.

یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت، تأکید هریس در این سفر بر روی دفاع از قوانین بین‌المللی در دریای جنوبی چین، تقویت رهبری منطقه‌ای آمریکا و گسترش روابط امنیتی است.

«مورای هیبرت» کارشناس مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن می‌گوید، هریس باید در این سفر تلاش کند درباره پایبندی آمریکا به تعهدات درقبال کشورهای جنوب آسیا و عدم تشابه این تعهدات با آنچه در افغانستان رخ داده است، تضمین دهد.

هیبرت با اشاره به شکست آمریکا در جنگ ویتنام گفت: «سقوط ناگهانی دولت افغانستان، درخصوص توان آمریکا در حفظ قدرت و متعهد ماندن به وعده‌هایش به متحدان، بار دیگر نگرانی‌هایی ایجاد خواهد کرد».

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت، سفر هریس نشان خواهد داد که ایالات متحده قرار است در منطقه بماند اما نگرانی‌ها درباره افغانستان ممکن است این پیام را مخدوش کند.

«یون سون» مدیر برنامه شرق آسیای اندیشکده «مرکز استیمسون» گفت: «آنچه در افغانستان رخ می‌دهد برای کشورهای زیادی به شدت نا امید کننده و تأسف برانگیز است. نگرانی از این است که روزی که ایالات متحده تصمیم بگیرد شما دیگر مهم نیستید و وسایلش را جمع کند و برود و نتوانید در این‌باره کاری کنید و قطعاً چین در تلاش است بر روی این روایت سرمایه‌گذاری کند».

ویتنام به عنوان مقصد سفر هریس، با چینی‌ها اختلافات سرزمینی دارد و سنگاپور نیز از افزایش نفوذ چین در منطقه نگران است. این دو کشور در کنار چند کشور دیگر در جنوب شرق آسیا میزبان حضور نیروهای آمریکایی هستند.

با این حال یک مقام آمریکایی دیگر به رویترز گفت، حوزه اقیانوس هند-آرام از اولویت‌های دولت بایدن است و «اتفاقات افغانستان این مسئله را تغییر نخواهد داد».

این مقام آمریکایی مدعی شد: «بین تضمین دادن برای باز بودن خطوط دریایی در آسیا که اولویت آمریکا است و تداوم دخالت در جنگ داخلی کشوری دیگر، تفاوت وجود دارد».

رویترز نوشت، با این حال برخی متحدان آمریکا معتقدند خروج نیروهای این کشور از افغانستان، دست واشنگتن را در تمرکز بیشتر بر روی چین باز می‌گذارد اما از سوی دیگر برخی متحدان آمریکا هشدار داده‌اند هرج‌ومرج ایجاد شده در افغانستان ممکن است در بهترین حالت، این تغییرات را به تأخیر اندازد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول