اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

حمایت انجمن صنایع پلیمر از برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای اصلاح ضوابط قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران معتقد است تحقق بخشی از اهداف تعیین شده در برنامه پیشنهادی منوط به اجرای کامل و اتصال سامانه جامع تجارت به سیستم مالیاتی است.

حمایت انجمن صنایع پلیمر از برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای اصلاح ضوابط قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار رای تایید نمایندگان در مجلس شورای اسلامی است و در حال حاضر برنامه‌های وی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه شده و در حال بررسی است.

در این راستا با توجه به اهمیت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از جمله صنایع پلیمر در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی در کشور و با توجه به قرار گرفتن این صنعت ذیل ساختار حکمرانی وزارت صمت، در فرصت باقی مانده نظر فعالان صنعت پلیمر را در خصوص اهداف و برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم و شروط تحقق آن جویا شدیم.

سعید زمان زاده، نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران معتقد است تحقق بخشی از اهداف تعیین شده در برنامه پیشنهادی منوط به اجرای کامل و اتصال سامانه جامع تجارت به سیستم مالیاتی است. در این خصوص گفت‌وگویی با وی داشتیم که به شرح زیر است.

*لزوم توجه به اصلاح ساختار قیمت ضوابط قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش

فارس: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان صنایع پلیمر ایجاد شفافیت اقتصادی بود که بارها در نشست‌های خبری این مجموعه بدان اشاره شد آیا برنامه‌های وزیر پیشنهادی می‌تواند به ایجاد شفافیت در صنایع کشور کمک کند؟

زمان‌زاده: قبل از هر چیز لازم است بررسی و آسیب‌شناسی شود که چرا برنامه‌های توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و اهداف تعیین شده در آن که در قالب سند ۲۰ ساله چشم انداز تعریف شده، توفیقی نداشته و به اهداف تعیین شده نرسیدیم.

در سند چشم‌انداز، سیاست‌ها، اهداف، عملکرد اقتصادی و برنامه‌های توسعه بر اساس محورهای شش‌گانه تولید، بهبود رفاه جامعه، شاخص‌های پولی و کنترل تورم، اشتغال‌زایی و بهره‌وری و توزیع درآمد و فقرزدایی و جهانی شدن اقتصاد تعیین گردید و جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در بین کشورهای جنوب غربی آسیا را نشانه گرفتیم.

بنابراین آنچه موجب عدم توفیق در توسعه اقتصادی کشور گردید صرفا فقدان برنامه نبوده است، بلکه ناکافی بودن اراده و عزم لازم برای اجرای برنامه‌ها از سویی و عدم توازن و هم سویی اهداف و برنامه‌ها با سیاست‌های کلان کشور بوده است. به هر حال برنامه ارائه شده توسط وزیر محترم پیشنهادی نباید خارج از چارچوب برنامه‌های سند چشم انداز باشد.

اینکه برنامه فوق می‌تواند منجر به شفافیت گردد، پاسخ مثبت است؛ چرا که در برنامه‌های کوتاه مدت به اصلاح ساختار قیمت ضوابط قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش به ویژه برای محصولات پایه و مواد اولیه با صراحت اشاره شده است، لذا اجرای اصولی و پایش مستمر پروژه‌ها می‌تواند دستاورد شفافیت را به وجود آورد.

*سامانه جامع تجارت و اتصال آن به سیستم مالیاتی امری ضروری است

فارس: به نظر شما روند فعالیت سامانه جامع تجارت و اتصال آن به سامانه ۱۶۹ مالیاتی در این برنامه جای خواهد داشت؟ این کار چه کمکی به صنعت خواهد کرد؟

زمان‌زاده: پیوستگی و هماهنگی اجزای یک سیستم در یک چرخه کامل می‌تواند علاوه بر ایجاد شفافیت در تمامی فرآیندها و رقابتی شدن فضای کسب و کار و تولید، درآمدهای قابل اتکاء مالیاتی این دولت را افزایش دهد. درآمدهایی که از ایجاد ارزش افزوده در یک چرخه سالم تولید و خدمات حاصل می‌شود موجب تقویت و رشد مستمر و پایدار اقتصاد کشور خواهد شد و لازمه یک اقتصاد سالم و آزاد است.

سامانه جامع تجارت و اتصال آن به سیستم مالیاتی امری ضروری است که علاوه بر حذف فعالیت‌های غیر شفاف، از فرار مالیاتی و بی‌عدالتی در سهم مالیات افراد جلوگیری می کند. تحقق بخشی از اهداف تعیین شده در برنامه پیشنهادی منوط به اجرای کامل و اتصال سامانه جامع تجارت به سیستم مالیاتی است.

*برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای توزیع عادلانه سود در زنجیره ارزش پتروشیمی

فارس: برنامه‌های وزیر پیشنهادی می‌توانند به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پلیمر و پتروشیمی کمک کند؟ این اقدامات به چه صورت خواهد بود؟

زمان‌زاده: در برنامه به جلوگیری از خام‌فروشی و اهمیت تکمیل زنجیره ارزش اشاره شده است یکی از پروژه‌های مهم تعریف شده اصلاح ساختار قیمت‌گذاری با هدف توزیع عادلانه سود در طول زنجیره ارزش است. توجه ویژه به ارزش افزوده و اشتغال ایجاد شده توسط صنایع پایین دست پتروشیمی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که امیدواریم وزیر محترم در اولویت‌های کاری قرار دهند.

فارس: آیا اشتغال‌زایی از اولویت‌های این برنامه است؟ رویکرد اجرای آن را چگونه می‌بینید؟

زمان‌زاده: بدون تردید یکی از چالش‌های جدی و اساسی کشور موضوع اشتغال و آمار بالای بیکاری در جامعه خصوصا در گروه‌های سنی جوان و تحصیل کرده اعم از زنان و مردان است. ایجاد ۳ میلیون شغل جدید تا پایان سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است. خوشبختانه از تعداد ۳۶ پروژه تعریف شده ۷ پروژه به طور مستقیم با هدف اشتغالزایی وجود دارد که بیانگر توجه ویژه وزیر محترم به این معضل اجتماعی است.

این پروژه ها شامل: ساماندهی بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، طراحی شبکه مشاغل راه اندازی سامانه مشاغل، پروژه اشتغال دهک‌های درآمدی پایین، اشتغال مرزنشینان و اشتغال مناطق محروم است.

در پایان ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت جناب آقای دکتر فاطمی امین و حمایت از برنامه‌های ایشان یادآور می‌شویم که انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان فدراسیون تشکل‌ها ضمن رصد برنامه‌ها میزان تحقق اهداف را مطالبه خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول