اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

مردم یکدیگر را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه کنند

رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر گفت: آحاد مردم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، خانواده، اقوام، نزدیکان، آشنایان، همسایگان و همکاران را به رعایت هرچه بیشتر و دقیق تر رعایت مصادیق پروتکل های بهداشتی تشویق کنند.

مردم یکدیگر را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ مهران صمدی رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر درباره کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش آمار ابتلا و جانباختگان بیماری کرونا در کشور در هفته‌های اخیر اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از هموطنان، برای کاهش میزان اضطراب، از مواجهه با اخبار مرتبط با کرونا «اجتناب» می‌کنند و با نادیده گرفتن میزان خطر تصور می‌کنند می‌توانند از خود محافظت کنند.

وی افزود: برخی از هم وطنان، بیماری کرونا را یک خطر از جانب «بیگانگان» و «غریبه ها» تلقی می‌کنند و تصور می‌کنند که در صورت شرکت در دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی، خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

وی همچنین گفت: تعدادی از هموطنان نیز ماندن در «خانه» را غلط تفسیر می‌کنند، لذا مسافرت به شهر‌های زادگاه خود یا شهر‌هایی که در آنجا ویلای شخصی دارند را حضور در خانه و بی‌خطر ارزیابی می‌کنند.

صمدی ادامه داد: تعدادی از هموطنان نیز  حضور در فضا‌های بسته را عامل اصلی ابتلا تصور می‌کنند، لذا بدون نگرانی در ازدحام پارک‌ها، بازار و پیاده‌رو‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: برای تعدادی زیادی از هموطنان، آمار مبتلایان و جانباختگان بیماری کرونا فقط یک «عدد» است و از آنجایی که این اخبار هر روز و بدون هیچ خلاقیتی تکرار می‌شود و اغلب هموطنان شاهد درد و رنج بیماران و خانواده‌های آن‌ها نبوده‌اند، حساسیت خود را نسبت به آن از دست داده و دچار «بی‌حسی خبری» شده‌اند.

رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف ونهی از منکر تأکید کرد: تعدادی از هموطنان نیز، کنترل و مقابله با بیماری کرونا را یک امر حاکمیتی تلقی کرده و برای خود هیچ مسئولیتی در قبال این بحران قائل نیستند.

وی همچنین اظهار داشت: برخی رسانه‌های بیگانه و داخلی و حتی برخی افراد حقیقی، به جای تأکید و تمرکز بر پیشگیری، افکار عمومی را منحرف کرده و بحث کمبود تخت و دارو را برجسته کرده و بیشتر به دنبال ناکارآمد جلوه دادن حاکمیت هستند.

صمدی ادامه داد: اعمال جریمه نقدی برای تردد در ساعات شبانه و سفر‌های برون شهری نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث می‌شود که افراد پس از پرداخت جریمه، حتی دچار عذاب وجدان هم نشوند و برعکس، پرداخت جریمه را مجوز قانونی برای ادامه‌ی روند بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی‌های فعلی و رفتار‌های پرخطر آینده تفسیر کنند.

وی افزود: اگر چه واکسیناسیون هموطنان به سرعت در حال انجام است، اما از آنجایی که ممکن است تعدادی از هموطنان واکسیناسیون را به منزله‌ی «حل مسأله‌ی نهایی کرونا» تفسیر کنند، احتمال دارد بخش وسیعی از جامعه پس از واکسیناسیون، کمتر از قبل  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و این امر موجب افزایش مجدد آمار ابتلا و مرگ و میر شود.

رئیس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر با عنایت به این موارد توصیه کرد: آحاد مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خانواده، اقوام، نزدیکان، آشنایان، همسایگان و همکاران را به رعایت هرچه بیشتر و دقیق‌تر رعایت مصادیق پروتکل‌های بهداشتی تشویق کنند. رسانه‌ها و هر فرد و نهادی که تریبون در اختیار دارد باید به این مقوله ورود کند. روابط عمومی‌های نهاد‌های دولتی و شورا‌های اسلامی روستا‌ها در این عرصه باید نقش پر رنگ تری ایفاء کنند.

وی افزود: همچنین رسانه‌ی ملّی در رویکرد پوشش خبری بحران کرونا تجدید نظر کرده و با استفاده از روش‌های خلّاق و به ویژه با همکاری بیماران بستری، خانواده‌های جانباختگان و به ویژه کادر درمان؛ ضمن رعایت اصول اخلاق حرفه ای، تصویر روشن تر، واضح تر، دقیق‌تر و واقع بینانه تری از شرایط را به تصویر بکشد تا مخاطبان عمق فاجعه را درک کنند.

وی همچنین تاکید کرد: جامعه‌ی دانشگاهی به ویژه جامعه شناسان و روانشناسان از طریق رسانه‌ها با مردم گفتگو کنند و پیامد‌های اجتماعی و روانی کوتاه مدت و بلند مدت  شرایط موجود را، بر خانواده‌های جانباختگان و به ویژه کادر درمان که هر روزه با زجر کشیدن و مرگ بیماران روبرو هستند را تبیین نمایند.  

صمدی در پایان تأکید کرد: با عنایت به اینکه ممکن است در برخی موارد، ابراز  انزجار قلبی و تذکر لسانی و رسانه‌ای نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد انگشت شمار با رفتار‌های پر‌خطر بی‌اثر باشد، بنده از نیروی محترم انتظامی و به ویژه بسیجیان عزیز می‌خواهم که ورود کنند و با مهربانی، صمیمیت، احترام، علاقه و محبت،  اجازه ندهند که تعداد معدودی افراد بی‌مسئولیت و بی‌تفاوت، سلامتی شهروندان را به خطر بیاندازند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول