اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| دورترین و نزدیک‌ترین انسان‌ها به خدا کیست؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: خداوند در یکی از وحی‌هایش به حضرت داود می‌فرماید: «ای داوود! همچنان که نزدیک‌ترین مردم به خداوند انسان‌های متواضع و فروتن هستند، دور‌ترین مردم از خداوند نیز متکبران‌اند.»

10 شب 10 منبر| دورترین  و نزدیک‌ترین انسان‌ها به خدا کیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب تاسوعا محرم هیأت فارس‌المؤمنین علیه‌السلام شب گذشته چهارشنبه ۲۷ مردادماه با پیش‌ منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسات گذشته ۱۳ عامل اثرگذار در نزدیک شدن به قرب الهی را بیان کردیم. یکی دیگر از این عوامل تواضع است. امام صادق(ع) در خصوص یکی از وحی‌هایی که به حضرت داوود(ع) شد، می‌فرماید: «فیما أَوحَی اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلَی دَاوُدَ یا دَاوُدُ کَما أنَّ أقرَبَ النَّاسِ مِنَ اللهِ المُتَوَاضِعونَ کَذَلِکَ أبعَدُ الناسِ مِنَ اللهِ المُتَکَبِّرُونَ؛ ای داوود! همچنان که نزدیک‌ترین مردم به خداوند انسان‌های متواضع و فروتن هستند، دور‌ترین مردم از خداوند نیز متکبران‌اند.»

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه تواضع از مصادیق عبادت اجتماعی است، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید تواضع کردن از بلندمرتبه‌ترین عبادت‌های الهی است. ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: تواضع، زینت انسان‌های بزرگ‌زاده است. یعنی هرکسی نمی‌تواند تواضع کند بلکه باید خاندان بزرگ داشته باشد. خداوند برای انسان‌هایش توضاع را می‌پسندد و راه رضایت خدا تواضع نسبت به خلق است.

وی با بیان اینکه یک ملاک برای تواضع وجود دارد، گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید: «التَّواضُعُ أن تُعطِیَ النّاسَ ما تُحِبُّ أن تُعطاهُ؛ فروتنى آن است که با مردم چنان رفتار کنى که دوست دارى با تو رفتار شود.»

علوی تهرانی با اشاره به اینکه تواضع یعنی اظهار کوچکی و این با ذلت چه تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: اظهار کوچکی اگر نسبت به تمام افراد باشد تواضع است اما اگر تنها نسبت به برخی افراد مثلا پول‌دارها، سیاست‌مداران، افراد مشهور و ... باشد، تملق است و این ذلت است.

این استاد اخلاق افزود: عامل بعدی برای رسیدن به خدا صبر و شکیبایی است.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول