اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حال‌وهوای حرم مطهر رضوی در شب عاشورای حسینی/ مادر آب کجایی، پسرت آب نخورد

بعد از اقامه نماز جماعت در حرم رضوی و قرائت زیارت امین الله، مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی که بر اساس وقف‌نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در سال یک هزار و ۱۶۰ هجری قمری است، در صحن انقلاب با قرائت آیاتی از سوره فجر آغاز می‌شود.

حال‌وهوای حرم مطهر رضوی در شب عاشورای حسینی/ مادر آب کجایی، پسرت آب نخورد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در قواعد جنگ اعراب رسم بر این است که به بزرگترین فرد قبیله عَلَم می‌دهند و به کوچک‌ترین فرد قبیله مشک، حالا به این فکر کن که به علمدار بگویند که باید سقایی کنی و مشک بر دوش آب بیاوری و او هم بی‌چون‌وچرا بگوید چشم، همه این‌ها تنها از عباس بن علی(ع) برمی‌آید که ادب به خاندان رسالت و فرزندان زهرا(س) را از دامان پاک فاطمه بنی کلاب آموخته است، برای همین علمداری و سقایت برایش در رکاب امام و برادرش تفاوتی ندارد.
 
ذهنم در گیرودار این اطاعت محض ابوالفضائل بود که از گیت بازرسی حرم امام رضا(ع) رد شدم و سلامی به محضر حضرت شمس‌الشموس عرض کردم، غربت عجیبی دارد خلوتی این روزهای حرم، خبری از عَلَم و دسته عزاداری در اطراف حرم نیست، خلوتی عجیبی در صحن‌ها حکم‌فرماست، شهر مشهد این روزها بیش از همه محرم‌ها عزادار است و کمتر خانواده‌ای را سراغ داریم که داغدار عزیزی نباشد و دعای این روزهای زائران مشهدالرضا(ع) شفا برای بیماران کرونایی و غفران و رحمت برای رفتگان است.

علمدار نیامد

دلم گرفته بود از اینکه امروز زیر هیچ طاق این صحن‌وسرا دم «علمدار نیامد» نمی‌پیچید و چه تاسوعای بی سو‌ و چراغی دارد این محرم، در صحن انقلاب بودم که صدای دم گرفتن یک هیئت توجهم را به خود جلب کرد، خادم حرم رضوی به آن‌ها تذکر داد که با فاصله حرکت کنند و بعد از چند دقیقه به وسط صحن انقلاب روبروی پنجره فولاد رسیدند و دم گرفتند «سلام تشنه‌کامان به جسم لاله‌گونت/ منای عشق ما را دادی صفا به خونت/ تو مظهر صفایی شهید عشق مایی/ مظلوم ابوالفضل مظلوم ابوالفضل/ ماه رخت به ساحل در خون نشسته عباس/ این قامت بلندت در هم شکسته عباس/ جدا شده دو دستت، عمود کین شکستت/ مظلوم ابوالفضل مظلوم ابوالفضل» برای چند دقیقه زائران نیز با فاصله به گرد حلقه این عزاداران که بازوبند یا ابوالفضل بسته‌اند، جمع شدند و سینه‌زنی کردند.

صحن آزادی مثل همیشه با فضاسازی زیبا و نصب چهار کُتَل در حوض و رنگ سرخ آب حوض، تمام مفاهیم سرخ این روزها را تداعی می‌کند، بر سر در ایوان طلا کتیبه‌ «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین یوم الورود» نصب شده است.

زائران مثل همیشه با آرامش و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برای زیارت به سمت مضجع شریف امام الرئوف(ع) می‌روند تا به این امام همام عرض تسلیتی داشته باشند.

آسمان از غروب آفتاب روز تاسوعای حسینی خبر می‌دهد و کم‌کم به شب عاشورا نزدیک می‌شویم، اندک اندک جمعیت نمازگزار در حرم مطهر رضوی بیشتر می‌شوند و صف‌های نماز شب عاشورا با رعایت فاصله اجتماعی در صحن‌های حرم تشکیل می‌شوند، نماز جماعت شب عاشورای حسینی در صحن پیامبر اعظم(ص) به امامت آیت الله کازرونی اقامه می‌شود.

این آخرین شبی است که امام در سیاره زمین به سر می‌برد

مثل امشبی را سید الشهدا(ع) از دشمن امان خواست تا یک شب بیشتر به عبادت خدایش بپردازد، به قول شهید آوینی در فتح خون «سفینه اجل به سرمنزل خویش رسیده است و این آخرین شبی است که امام در سیاره زمین به سر می‌برد. سیاره زمین سفینه اجل است؛‌ سفینه‌ای که در دل بحر معلّق آسمان لایتناهی، همسفر خورشید، رو به سوی مستقر خویش دارد و مسافرانش را نیز ناخواسته با خود می‌برد.»

بعد از اقامه نماز جماعت در حرم رضوی و قرائت زیارت امین الله، مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی که بر اساس وقف‌نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در سال یک هزار و ۱۶۰ هجری قمری است، در صحن انقلاب با قرائت آیاتی از سوره فجر آغاز می‌شود.

نمایش گذشت و فداکاری اباعبدالله(ع) در جامعه پزشکی و پرستاری

تولیت آستان قدس رضوی سخنران این آیین دیرین است؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی با تسلیت ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، از جامعه پزشکی و پرستاری که در این شرایط جلوه‌هایی از گذشت و فداکاری اباعبدالله(ع) را به نمایش گذاشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: از درس‌های اباعبدلله(ع) برای ما گذشت و فداکاری است و ایشان اسوه و الگوی ما است، در این روزها این درس را در رفتار جامعه پرستاری و پزشکی به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: پرستاران، پزشکان و جامعه بهداشتی شما با فداکاری، تلاش و کوشش و دانشتان جمعیت زیادی از بیماران را به اذن خدا و به فضل خدا از مرگ نجات می‌دهید و نمی‌گذارید گرد یتیمی بر سر کودکان بنشیند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: فردی آمد خدمت امام حسین(ع) و نیازش را در قالب شعری بیان کرد، حضرت وارد منزل شدند و دارایی حضرت حدود ۴ هزار درهم بود آن‌ها را در ردایشان ریختند و از شکاف در به این سائل بخشیدند و فرمودند من تو را دوست دارم، تمکن من بیش از این نبود که به تو عطا کنم، حضرت جلوتر نیامدند که آن نیازمند شرمنده حضرت شود، فرد ردا را باز کرد و چشمش به درهم‌ها که افتاد به گریه افتاد، حضرت فرمودند چرا گریه می‌کنی مگر مبلغی که دادم کم است؟ عرض کرد نه یابن رسول الله گریه من به این خاطر است که این درس‌های سخاوتمند چگونه در تیره خاک قرار می‌گیرد. 

حجت الاسلام مروی بیان کرد: هیچ‌کس به اباعبدالله(ع) مراجعه نمی‌کرد که ناامید برگردد، او مظهر کرامت الهی بود، برای این روح بلند چقدر تحمل‌ناپزیر است که نیازمندی دست نیاز به سویش دراز کند و این روح بلند و لطیف نتواند به او پاسخ دهد، نمی‌دانم به اباعبدالله(ع) چه گذشت وقتی دخترش از روی نیاز و اضطرار از او طلب آب کرد و نتوانست اجابت کند یا هنگامی که همسرش از روی اضطرار برای کودک شیرخوارش از او طلب آب کرد و نتوانست نیاز او را برآورده کند، بر این روح بلند و آسمانی چه گذشت.

تولیت آستان قدس رضوی بعد از ایراد سخنرانی با همراهی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و مدیر عالی این آستان در صحن انقلاب دور تفقد زد و بعد در کنار آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و استاندار خراسان رضوی در گوشه‌ای از صحن با شمعدانی در دست ایستاد.

در ادامه آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا شمع‌گردانی خادمان و حافظان با همراهی و مداحی حاج علی ملائکه برگزار شد.

بعد از اتمام شمع‌گردانی یکی از خدام بارگاه مطهر رضوی خطبه‌خوانی ویژه این شب را آغاز کرد و بعد خدام بارگاه رضوی با نوای «لبیک یا حسین» با سید و سالار شهیدان تجدید عهد و پیمان کردند.

علی معین‌پور، شاعر آئینی در ادامه این مراسم با خواندن اشعاری جانگداز وقایع عصر عاشورا را بازگو کرد و حال و هوای عاشورایی به این بهشت رضوی بخشید.

حاج امیر عارف نیز که مداح این مراسم بود، با خواندن اشعاری به ذکر مصائب واقعه عاشورا پرداخت و این محفل انس با اهل بیت را جلایی دیگر بخشید.

«مادر آب کجایی، پسرت آب نخورد
پدر خاک کجایی، پسرت خاک نشد»

==================
گزارش از: فریده خسروی
==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول