اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۵۵ درصد آزادگان خراسان رضوی در دوران اسارت مفقود بودند / اسارت رزمنده ۹ ساله به همراه پدرش

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی گفت: ۵۵ درصد از آزادگان خراسان رضوی در دوران اسارت مفقود و با اینکه نمایندگان صلیب سرخ در جریان اسارت ایرانی‌ها بودند، از دیدار با آن‌ها خودداری کردند.

۵۵ درصد آزادگان خراسان رضوی در دوران اسارت مفقود بودند / اسارت رزمنده ۹ ساله به همراه پدرش

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، علی‌اکبر عرفانی اظهار کرد: تمام لحظات دوران اسارت درس زندگی و آزمون الهی بود ما به هیچ جز پیروزی فکر نمی‌کردیم، توکل ما به خدای متعال بود و با صدای رسا اعلام کردیم، جان می‌دهیم اما کشورمان را به دست بیگانگان نمی‌سپاریم.

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه این استان۳ هزار و ۳۹۲  آزاده سرافراز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است، افزود: از این تعداد ۳ هزار و ۲۴۱ نفر در زندان‌های رژیم بعث عراق و ۱۵۱ نفر در زندان‌های رژیم ستم‌شاهی (ساواک) دربند اسارت بودند.

وی بابیان اینکه رزمندگان در دوران اسارت نیز بر اساس موازین اسلامی زندگی می‌کردند، ادامه داد: ازنظر روان‌شناسی افرادی که اسیر می‌شوند، تا مدت‌ها از بیماری روانی، منزوی، گوشه‌گیری و پرخاشگری رنج می‌برند، اما اسرای ایران اسلامی چه در دوران اسارت و پس از آزادی هرگز گوشه‌گیر و منزوی  نشدند، بلکه با آموزه‌های اسلامی، دوران اسارت را تبدیل به دانشگاه کردند.

عرفانی با ابراز خرسندی از اینکه آمار طلاق در بین آزادگان خراسان رضوی نزدیک به صفر است، خاطرنشان کرد: کانون‌های خانواده این عزیزان حتی پایدارتر از سایر خانواده‌ها است، به‌طوری‌که وجود نخبگان علمی در بین آزادگان و فرزندان ایشان گواه این مدعا است.

وی به وضعیت آماری ایثارگران نیز اشاره کرد و اظهار کرد: از بین اسرای خراسان رضوی نزدیک به ۵۵ درصد مفقود بودند، یعنی نه اسمشان جایی ثبت‌شده بود و نه خانواده آنان خبر داشتند که این عزیزان اسیر و یا شهید شده‌اند.

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی به عدم تکلیف قانونی صلیب سرخ در صیانت از اسرای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اسرای ایرانی از حداقل‌های قوانین بین‌المللی محروم بودند، به نمایندگان صلیب سرخ اعلام کردیم که تعداد اسرای ایرانی از این تعداد بیشتر است و تعدادی در پادگان‌های دیگر هستند، اما آن‌ها از دیدار با سایر آزادگان سر باز زدند، و ۵۵درصد از خانواده‌های این عزیزان تا آخرین روزی که آزاد شدند، خبری از سلامت آنان نداشتند. 

عرفانی تأکید کرد: از بین آزادگان خراسان رضوی ۹۳۵ نفر متأهل و مابقی مجرد بودند که متأهلین نیز درمجموع دارای هزار و ۶۶۰ فرزند بودند.

وی بابیان اینکه از برخی خانواده‌ها دو عضو باهم اسیرشده بودند، افزود: در دوران اسارت، از سه خانواده پدر و پسر و از ۷ خانواده دو پسر باهم اسیرشده بودند و کوچک‌ترین رزمنده  ۹سال داشت که همراه پدرش اسیر شد.

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان  ۵ آزاده داریم که پدرانشان شهید و ۶ آزاده داریم که فرزندشان شهید شدند، تأکید کرد:  در کنار اسارت رزمندگان، کومله‌های کردستان و منافقین نیز دربند اسارت بودند که بیشترین آسیب را در دوران اسارت منافقین به رزمندگان روا داشتند.
وی همچنین در خصوص مدت اسارت آزادگان افزود: ۱۴۱ نفر یک سال، ۵۳ نفر ۲سال، هزار و ۸۳۱ نفر ۳سال، ۲۰۶نفر ۴سال، ۱۷۷ نفر ۵سال، ۶۱ نفر۶سال، ۵۰۷نفر ۷سال، ۵۴نفر ۸سال، ۱۶۱نفر ۹سال و ۶۱ نفر ۱۰سال اسیر رژیم بعث صدام بودند.

عرفانی با اذعان به اینکه همچنان ایثار ایثارگران ادامه دارد، بیان کرد: در حال حاضر از بین آزادگان ۹۵ نفر در مقطع دکترا هستند که بیشتر این عزیزان در رشته‌های پزشکی در بیمارستان‌ها  و مراکز درمانی به آحاد مردم خدمت می‌کنند.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های موسسه پیام آزادگان در خراسان رضوی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تعدادی از آزادگان به‌صورت داوطلبانه در چندین نوبت، پک‌های بهداشتی و اقلام خوراکی جمع‌آوری  و در بین نیازمندان توزیع کردند.

مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در راستای طرح خاطره نگاری و به‌منظور تهیه سند شفاهی برای آیندگان، خاطرات هزار و ۸۰۰ آزاده جمع‌آوری‌شده است، اذعان کرد:  اگرچه از  میان آزادگان در خراسان رضوی ۶۰ راوی فعال داریم، که در برنامه‌های مختلف روایتگری می‌کنند، اما انتظار داریم، رسانه‌ها وقایع گفته نشده از جنگ و اسارت رزمندگان را به اطلاع آحاد مردم برسانند، تا همه با واقعیت و ماهیت غرب به‌ویژه آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب آشنا شوند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول