اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اشتغال 8 هزار نفر در حوزه صنایع دستی ایلام

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: ۸ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و ۱۵۰ کارگاه صنایع دستی در ۳۳ رشته نیز راه اندازی شده است.

اشتغال 8 هزار نفر در حوزه صنایع دستی ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، صبح امروز عبدالمالک شنبه‌زاده ضمن بازدید از دفتر خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در سال ۸۴ سه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باهم ادغام و در سال ۹۷ نیز به وزرات خانه تبدیل شدند که اصلی‌ترین وظیفه آن اصل حفاظت از آثار تاریخی است. 

وی با بیان اینکه در طی 8 سال بیش از 70 هزار بازدید از آثار تاریخی انجام شده است، افزود: در ایلام حدود سه هزار اثر شناخته شده وجود دارد که تنها ۸۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: ۴۵۰ ساماندهی نیرو انجام شده تا در بحث حفاظت آثار به ما کمک کنند. 

وی ادامه داد: در طول ۸ سال گذشته ۴۳۰ نفر به دلیل حفاری غیر مجاز و ساخت و ساز غیر مجاز دستگیر، بیش ار ۵ هزار قلم شی کشف شده و ۲۴۰ پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

شنبه‌زاده تصریح کرد: 25 شی منقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است؛ ۴۲ فصل مرمت انجام بر روی ۲۲ اثر شاخص انجام شده و ۱۰۰ قلم اشیا فرهنگی-تاریخی نیز مرمت شده‌اند.

وی گفت: در طول این مدت موزه سنگواره احداث شده است و باتوجه به اینکه ایلام ۶ هزار شی تاریخی دارد فاقد موزه باستان شناسی است که بنا است در ۲ هزار متر که طراحی شده به زودی کار اجرایی آن شروع شود.

شنبه‌زاده افزود: ۴ اثر وجود دارد که به شرط مرمت، قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند؛ از جمله آنها قلعه کنجانچم که قرار داد آن ببسته شده، قلعه میرغلام هاشمی در دره‌شهر که واگذار شده، پوراشرف در دره‌شهر و کهره نیز به منظور واگذاری آن فراخوان داده شده است.

وی با بیان اینکه ۸ هزار نفر در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند گفت: ۱۵۰ کارگاه صنایع دستی در ۳۳ رشته در این مدت راه اندازی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: یکی از مشکلات در صنایع دستی نبود بازار فروش است و در ایام کرونا نیز ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به آنها وارد شده است.

وی افزود:در طول ۶ ماه( از ماه رمضان ۹۷ تا شهادت شهید سلیمانی ) آمار اقامت به ۷ هزار نفر رسید.

شنبه‌زاده ادامه داد: ۳۵ پژوهش باستان شناسی، ۸ تشکل مردم نهاد، زیر ساختی ۱۸ منطقه گردشگری و راه اندازی ۴۵ خانه بومگردی انجام شده است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول