اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

یوم‎‌العباس در کرونا/ اهدای 120 رأس گوسفند توسط 2 عزادار حسینی

با وجود اینکه حسینیه اعظم زنجان هر سال شاهد حضور عشاق حسینی از سراسر کشور و البته جهان بود، امسال به علت شیوع ویروس کرونا، شرایط تغییر کرده و قرار نیست این مراسم به شکل قبلی برگزار شود.

یوم‎‌العباس در کرونا/ اهدای 120 رأس گوسفند توسط 2 عزادار حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «محرمین گلدی آقا، آدین دوشوب دیلرره» ماه محرم فرا رسید ماه عزای حسین(ع) فرا رسید، ماهی که روز هشتم آن برای زنجانی‌ها حال و هوای خاصی دارد و متفاوت از سایر روزهاست.

«یوم‌العباس» روز هشتم محرم برای زنجانی‌ها روزی است که فریاد «یل یاتار  طوفان یاتار یاتماز حسینن پرچمی» مردم زنجان در جهان طنین‌انداز می‌شود، روزی که عاشقانه‌هایش به نام عباس علمدار رقم می‌خورد و همه در آستانه روز واقعه، فریاد یا عباس سر می‌دهند.

دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به‌عنوان دهمین مورد از میراث معنوی  ملی ثبت‌شده است، قدمت عزاداری حسینیه اعظم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها است به دوران قاجاریه می‌رسد و در روز هشتم محرم که به نام یوم‌العباس معروف است از بعدازظهر تا غروب آفتاب دلدادگان حسینی عزاداری و سینه‌زنی می‌کنند.

با وجود اینکه حسینیه اعظم زنجان هر سال شاهد حضور عشاق حسینی از سراسر کشور و البته جهان بود، امسال به علت شیوع ویروس کرونا، اما شرایط تغییر کرده و قرار نیست این مراسم به شکل قبلی برگزار شود.

بر همین اساس طبق اعلام دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، مراسم خاص مانند یوم العباس در زنجان، به دلیل تجمع، تراکم و جا به جایی و ضروت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است و از دو سال قبل به خاطر حاکم شدن شرایط کرونایی یوم‌العباس رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و در قالب کمک‌های مومنانه و همچنین برگزاری عزاداری در فضای مجازی در حال برگزاری است.

استاندار زنجان در این باره گفت: اجتماع عظیم حسینیه اعظم زنجان که همه‌ ساله با حضور خیل عظیم دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) در یوم العباس در روز هشتم (محرم) و مراسم ۱۱ محرم برگزار می‌شد، امسال به دلیل وضعیت قرمز و هشدار شهرستان زنجان امکان برگزاری دسته عزاداری وجود ندارد.

فتح‌الله حقیقی گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی اجرایی در سنوات قبل، در سال جاری نیز برای برگزاری مراسم‌ در ایام محرم مبنای عمل قرارگرفته و هیچ تغییری نکرده است.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه در ایام محرم امسال نیز همانند سال گذشته مراسم‌ یوم‌العباس، یوم‌الزینب و سوم امام حسین (ع) در استان زنجان برگزار نخواهد شد، افزود: «همه دستگاه‌های ذی‌ربط موظف به رعایت دستورالعمل ابلاغی در ایام محرم هستند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد طرحی در خصوص حمایت از هیأت‌های مذهبی استان زنجان، خاطرنشان کرد: «رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک در ایام محرم باید رعایت شود و اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان نیز بر ذبح دام‌ها نظارت کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با در اولویت قرار دادن جان عزاداران در مراسمات محرم گفت: بنا بر توصیه‌ها و ابلاغیه‌های مقامات رسمی و ستاد ملی و وضعیت حاد بیماری کرونا که متاسفانه هر روز جان عده زیادی از هموطنان را می‌گیرد و عده بسیار زیادی را نیز مبتلا و بیمار می‌کند همه مراسمات عزاداری باید در فضای باز و با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود.

کرمی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی انجام شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: بدیهی است که اولویت اول همه ما در مرحله اول باید حفظ جان عزاداران و سپس برگزاری مراسمات با رعایت مقررات بهداشتی باشد و این دو امر در صورت دقت و مراقبت تضادی باهم ندارند و الحمدلله با مجوزهایی که ستاد کرونا داده است می‌توان عزاداری‌ها را با رعایت شرایط بهداشتی به‌گونه‌ای برگزار کرد که کمترین خطر را برای سلامتی خودمان داشته باشد.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان نیز در این باره گفت: مراسمات دهه اول محرم با حضور قاریان، سخنرانان و مادحین پرآوازه استانی و ملی از ساعت ۱۰ شب، با رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود و استفاده از ماسک در طول مراسم اجباری است.

مجتبی شهامی گفت: با توجه به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا امسال حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان برگزار نخواهد شد.
وی تصریح کرد: امید آن داریم با عنایات خداوند متعال و توجهات حضرت سیدالشهدا(ع) و با ریشه کنی این ویروس منحوس در سال آتی شاهد حضور مردم ولایت مدار و حسینی در این مراسم عظیم باشیم.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه امروز در یوم‌العباس نیز مراسمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جمعیت بسیار محدود و با رعایت فاصله‌های اجتماعی برگزار شد، اضافه کرد: یوم‌العباس تعطیل شدنی نیست و امیدواریم طی سال‌های آتی شاهد برگزاری باشکوه این مراسم باشیم.

وی با اشاره به اینکه امسال هم طرح نذر نیابتی در حسینیه اعظم زنجان در قالب اهدای دام در حال اجراست، اضافه کرد: امسال نیز اراداتمندان امام حسین (ع) نذورات خود را به صورت نقدی و غیرنقدی به این مکان مقدس اهدا کردند.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و نبود امکان حضور افراد از سایر استان‌ها و نیز برای پرهیز از تجمع و تردد، خادمان حسینیه اعظم زنجان آماده خدمت‌رسانی به مردم برای ادای نذر به شکل غیرحضوری هستند.

وی با اشاره به اینکه در طرح نذر نیابتی، افراد به خادمان وکالت می‌دهند تا بر اساس شرایطی که تعیین می‌کنند، ذبح انجام شود و در واقع وجه مورد نظر را به حساب حسینیه اعظم واریز می‌کنند، گفت: خادمان حسینیه نیز با تهیه قربانی، آن را به کشتارگاه سپرده و در شرایط کاملاً بهداشتی با حضور کارشناسان بهداشت ذبح انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه تسهیل در سفارش قربانی، امکان سفارش به صورت تلفنی از راه دور و نقاط مختلف کشور و دنیا، جلوگیری از ترافیک و مسائل پیرامونی در ایام محرم، ادای به موقع و مطمئن نذر توسط خادمان، انجام شرعی و بهداشتی ذبح در کشتارگاه از اهداف اجرای طرح نذر نیابتی است، اضافه کرد: دو ارادتمند به امام حسین (ع) از سایر استان‌ها ۱۰۰ و ۲۰ راس قربانی به حسینیه اعظم زنجان اهدا کردند، کما اینکه از کشورهای آمریکا وکویت هم نذورات به صورت واریز وجه نقد انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در روز یوم‌العباس به‌ منظور رفاه حال عزاداران اباعبدالله‌الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) و جلوگیری از ازدحام سوگواران در مرکز شهر و اطراف حسینیه اعظم، تعداد ۶۰ گروه جمع‌آوری نذورات در خیابان‌های شهر شامل خیابان فردوسی، سراسر خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام، خیابان خرمشهر و میادین اصلی شهر شامل میدان بسیج، چهارراه شیلات، بلوار آزادی، دروازه رشت، چهارراه سعدی، دروازه ارک، چهارراه امیرکبیر و چهارراه پایین و سایر محل‌ها مستقر و آماده خدمت‌رسانی و جمع‌آوری نذورات هستند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول