اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

خروج سرمایه از افغانستان به دبی و ترکیه در سایه غفلت دستگاه دیپلماسی/ چه فرصت‌هایی پیش‌روی ایران است؟

با پیشروی طالبان، میلیاردها دلار سرمایه افغانی در حال خروج از افغانستان و سرازیر شدن به دبی، هند و ترکیه است. دستگاه دیپلماسی کشور باید برای جذب این سرمایه به ایران تدابیر لازم را بیندیشد.

خروج سرمایه از افغانستان به دبی و ترکیه در سایه غفلت دستگاه دیپلماسی/ چه فرصت‌هایی پیش‌روی ایران است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همواره تغییر تحولات سیاسی در کشورها فرصت و چالش‌های اقتصادی جدیدی را پیش روی کشورهای طرف‌معامله قرار می‌دهد. با توجه به تحولات اخیر در کشور افغانستان ضروری است که دستگاه دیپلماسی کشور درباره شیوه جدید تعاملات اقتصادی ایران با این کشور به صورت فعالانه عمل کرده تا چالش‌های ایجاد شده را از سر راه فعالان اقتصادی ایرانی برداشته و از فرصت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد.

در روزهای گذشته و همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان، شهروندان افغان برای بیرون کشیدن پول‌های‌ خود به بانک‌ها هجوم آورده‌ بودند و گزارش‌ها حاکی از خروج سرمایه از این کشور است. این خروج سرمایه شهروندان افغانی از افغانستان، فرصت مناسبی را پیش روی ایران قرار میدهد تا با هدایت آنها به سمت ایران از سرمایه این فعالان به بهترین شکل استفاده کند.

در این راستا حسین دُر رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نامه‌ای به جواد ظریف وزیر امور خارجه نکاتی را ناظر به رویکرد اقتصادی دولت با توجه به شرایط سیاسی جدید افغانستان بیان کرده است. در این نامه آمده است:

«جناب آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، احتراما به استحضار میرساند، با ورود طالبان به عرضه قدرت در افغانستان و سقوط کابل، میلیاردها دلار سرمایه افغانی در حال خروج از کشور و سرازیر شدن به دبی، هند و ترکیه است. اگر بتوانیم این سرمایه‌ها را به ایران هدایت و سرمایه‌گذاری با هدف صادراتی به خود افغانستان داشته باشیم، هم سرمایه‌ای به داخل کشور آورده و هم دوستی‌ها را تحکیم خواهیم بخشید.

فراموش نکنیم پس از ابتکار وزارت امور خارجه در سال 1391 و برگزاری سمینار فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالین اقتصادی افغان در ایران، اتباع افغان در صدر سرمایه‌گذاران خارجی در جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند. لازم به توضیح است صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بهترین بخش برای جذب این سرمایه‌هاست. بدیهی است وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت باید این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد پیشرفت میهن اسلامی خود باشیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول