اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

از جریمه نقدی تا حبس 10 ساله برای شایعه‌پراکنان درباره ویروس کرونا/ عذرخواهی عمومی 3 شخصیت مشهور

در شرایطی که جهان با بیماری همه گیر ناشی از کروناویروس دست و پنجه نرم می‌کند، مقامات سراسر جهان مجبورند برای جلوگیری از اخبار کذب و شایعات با افرادی که در رابطه با این بیماری دروغ‌پراکنی می‌کنند و شایعه می‌سازند برخورد کنند.

از جریمه نقدی تا حبس 10 ساله برای شایعه‌پراکنان درباره ویروس کرونا/ عذرخواهی عمومی 3 شخصیت مشهور

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، همزمان با شیوع پرشتاب ویروس کرونا که سلامتی بشر را در سراسر جهان به خطر انداخته، جامعه بشری شاهد پدیده دروغ پراکنی و همه رسانی اطلاعات نادرست شده است، به ویژه این که شبکه های اجتماعی زمینه اطلاع رسانی را برای همه افراد فراهم کرده و هیچ محدودیتی برای کنترل اطلاعات منتشر شده وجود ندارد. در شرایطی که جهان با بیماری همه گیر ناشی از کروناویروس دست و پنجه نرم می‌کند، مقامات سراسر جهان مجبورند برای جلوگیری از اخبار کذب و شایعات با افرادی که در رابطه با این بیماری دروغ‌پراکنی می‌کنند و شایعه می‌سازند برخورد کنند؛ در این گزارش به نحوه برخورد برخی از کشورها با این دسته از افراد می‌پردازیم:

* انگلیس؛ به جانور غذا ندهید!

دولت  انگلیس در حال مقابله با اطلاعات غلط در مورد همه گیری ویروس کرونا است و اخبار جعلی را سرکوب می‌کند؛  از سویی دیگر یک واحد واکنش سریع در دفتر کابینه با شرکت‌های رسانه های اجتماعی برای حذف اخبار جعلی و محتوای مضر همکاری می‌کند. الیور داودن، وزیر فرهنگ انگلیس تأکید می‌کند، برای جلوگیری از گسترش دروغ‌ها و شایعات که می‌تواند جان انسان‌ها را از بین ببرد، اقدامات جدی لازم است؛ این واحد تخصصی روزانه با ۱۰ مورد اخبار جعلی برخورد و سعی می‌کند طیف وسیعی از مسائل را از طریق اینترنت حل کند، مانند «متخصصان» جعلی که اطلاعات پزشکی غلط را صادر می‌کنند.دولت همچنین مجدداً کمپینی را با عنوان «به جانور غذا ندهید» راه اندازی کرده و از مردم می‌خواهد تا در مورد آنچه در اینترنت به اشتراک می‌گذارند به دقت فکر کنند.

* آمریکا؛ برخورد از طریق شبکه‌های اجتماعی

توییتر حساب کاربری مارجری تیلر گرین، نماینده جمهوری خواه تندروی ایالت جرجیا را در کنگره این کشور به علت دروغ پراکنی در مورد واکسن کرونا تعلیق کرد. توئیتر می‌گوید پیام‌های این زن نماینده کنگره در مورد ویروس کرونا سیاست‌های این شبکه اجتماعی را نقض کرده است. گرین در توئیت‌هایی مدعی شده بود که ویروس کرونا برای افراد غیرچاق که کمتر از ۶۵ سال سن دارند خطرناک نیست و سازمان های مختلف نباید مردم را مجبور به استفاده از ماسک‌ها یا واکسن‌هایی کنند که به تایید اداره غذا و داروی آمریکا نرسیده است.پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از شبکه های اجتماعی خواسته بود تا برای مقابله با دروغ پراکنی در مورد واکسن های مختلف وارد عمل شوند.

*عربستان سعودی؛ مجازات نقدی و حبس

دادستان کل عربستان سعودی نیز به افرادی که در تلاش هستند با شایعه پراکنی اذهان عمومی را مشوش کرده و جامعه را دچار تشویش کنند، هشدار داد که با مجازات نقدی و دستکم ۵ سال حبس مواجه خواهند شد.

* هندوستان؛ دستورالعمل مجازی در کنار حبس و مجازات

انتشار  هرگونه اظهارنظر، شایعه یا گزارشی که ممکن است باعث ترس یا زنگ خطر برای عموم یا هر بخش از مردم شود مجازات دارد و طبق قانون هندوستان، این دسته از افراد یا جریمه نقدی می‌شوند یا به ۳ سال حبس محکوم می‌شوند و با توجه به نوع جرم رخ داده ممکن است هر دو مجازات اجرا شود.وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ ( یک سال و نیم پیش) یک دستورالعمل برای جلوگیری از اخبار دروغ / اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا به همه بسترهای رسانه‌های اجتماعی صادر کرد؛ این دستورالعمل به آنها توصیه می‌کند که دقت لازم را انجام داده و اقدامات فوری را انجام دهند تا چنین محتواهایی در پلتفرم‌های مختلف فورا غیرفعال یا حذف شوند. این دستورالعمل بیشتر آنها را ملزم می‌کند که کمپین های آگاهی را برای کاربران آغاز کنند تا هیچگونه اخبار دروغ یا اطلاعات غلط را بارگذاری یا پخش نکنند.

* فلسطین

دولت فلسطین نیز اقدامات شدیدی را علیه انتشار اخبار جعلی در مورد کرونا انجام داده است. سرویس اطلاعات عمومی تشکیلات خودگردان فلسطین دو فلسطینی را که مظنون به ایجاد پیام صوتی در مورد کشف موارد کروناویروس بودند و یکی دیگر را به دلیل ارسال اظهارنظر جعلی در صفحه فیس بوک خود که ادعا می‌کند ۱۲ مورد جدید کروناویروس در شهر آنها شناسایی شده دستگیر کرد.

* کنیا

در کنیا یک نفر به دلیل انتشار اخبار جعلی در توییتر دستگیر شد. دولت به افرادی که ویدئوهای خود را در شبکه های اجتماعی با اطلاعات جعلی در مورد ویروس کرونا و میزان گسترش آن در کشور به اشتراک می‌گذارند هشدار داده و فیلم‌های جعلی و هشداردهنده درباره ویروس کرونا در کشور را مورد بررسی قرار داده و اقدام به دستگیری و پیگرد قانونی این افراد خواهد کرد.

* مراکش

ده‌ها نفر به دلیل شایعه پراکنی درباره ویروس کرونا در مراکش بازداشت شده‌اند. یکی از این دستگیری‌ها مربوط به خانمی بود که ادعای جعلی مبنی بر عدم وجود بیماری با استفاده از کانال یوتیوب خود کرده بود. با توجه به اینکه انتظار می‌رود افراد در این شرایط سخت بیشتر احتیاط کنند و  یک بی احتیاطی کوچک در ارسال یک پیام تأیید نشده می‌تواند منجر به از دست دادن جان یا ایجاد اختلال جدی در نظم عمومی شود، دولت مراکش با شایعه‌پراکنان برخرود جدی می‌کند و مجازات حبس برای آنها در نظر می‌گیرد.

* ویتنام

فرمان جدیدی در ویتنام برای انتشار اخبار جعلی یا شایعات در رسانه‌های اجتماعی در زمان همه‌گیری کرونا و گسترش  اظهارنظرات آنلاین در مورد این بیماری اعمال شد.مقامات محلی قبلاً صدها نفر را به دلیل ارسال اخبار جعلی در مورد ویروس کرونا جریمه کرده‌اند؛ اما دستورالعمل جدید جریمه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دانگ (۴۲۶ تا ۸۵۳ دلار)، معادل حدود سه تا شش ماه حقوق اولیه در ویتنام، برای افرادی که از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات غلط، غیر واقعی، تحریف شده یا افتراآمیز درباره همه‌گیری کرونا استفاده می‌کنند، اعمال می‌کند. در حال حاضر صدها جریمه به دلیل شایعه‌پراکنی درباره ویروس همه‌گیر صادر شده و سه شخصیت مشهور نیز توسط مقامات مجبور به عذرخواهی عمومی شدند.

* ترکیه

فرمانده پلیس امنیت ترکیه نیز از برخورد قضایی با افرادی خبر داد که از طریق نشر خبرهای جعلی و شایعات به ترس در جامعه دامن می‌زنند.وزارت داخلی کشور ترکیه کاربران رسانه‌های اجتماعی را که پست‌های آنها «مقامات را هدف قرار داده و باعث گسترش و اشاعه هراس و ترس با گفتن اینکه این ویروس در ترکیه بسیار گسترده شده و مقامات اقدامات کافی را انجام نداده‌اند» دستگیر کرده‌است. اقدام‌های مشابهی نیز در کشور‌های آسیایی به عنوان نزدیک‌ترین حوزه به مرکز شیوع کووید ۱۹ انجام شده است. دستگیری شماری از افراد منتشر کننده اخبار نادرست در این مورد در بیش از ۶ کشور در این عرصه جغرافیایی از تلاش دولت‌ها برای جلوگیری از حاکم شدن رعب و وحشت حکایت دارد. کشور‌های هند، مالزی، اندونزی و تایلند مانند چین اقدام به طرح هشدار در مورد انتشار اخبار نادرست کرده و اعلام کردند چنین اقدامی با مجازات حبس روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول