اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

وسعت آتش‌سوزی نیزارهای زریوار80 هکتار اعلام شد/ علت آتش‌سوزی عامل انسانی و عمدی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: بر اثر آتش‌سوزی 80 هکتار از نیزارهای دریاچه طعمه حریق شد که علت آن عامل انسانی و عمدی بوده است.

وسعت آتش‌سوزی نیزارهای زریوار80 هکتار اعلام شد/ علت آتش‌سوزی عامل انسانی و عمدی است

ابراهیم همت‌بلند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مریوان اظهار داشت: نیزارهای جنوب غربی دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان دچار آتش‌سوزی شد و براساس برآورد کارشناسان حدود 80 هکتار از این نیزارها تالاب طعمه حریق شده است.

وی افزود: با اطلاع از آتش‌سوزی بلافاصله نیروهای مردمی، انجمن‌های محیط زیست به ویژه انجمن سبز چیا، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و اداره محیط زیست شهرستان‌های مریوان و سروآباد در محل آتش‌سوزی حاضر شدند و اقدام به مهار آتش‌سوزی کردند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان یادآور شد: این آتش‌سوزی بعد از هشت ساعت تلاش بی‌وقفه مهار و کنترل شد.

وی با بیان اینکه علت آتش‌سوزی متاسفانه عامل انسانی و عمدی بوده است؛ خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی نیزارها علاوه بر تخریب زیستگاه باعث رشد بیشتر نیزارها در سال‌های آتی، آلودگی و تغذیه‌گرایی شدید آب و برهم خوردن پروسه کربن در این تالاب بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت 3 هزار و 292 هکتار در فاصله 3 کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و علاوه بر ارزش‌های زیست‌محیطی، از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می‌شود.

پناهگاه حیات وحش زریوار برابر مصوبه 304 شورای عالی محیط زیست در تاریخ 1388 ثبت و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های آب شیرین منطقه است که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر است و آخرین آمار، شناسایی 278 گونه پرنده در پناهگاه است. 

تالاب زریوار که در 13 اسفندماه 97 بعنوان بیست و پنجمین تالاب بین‌المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده با وسعت دو هزار و 403 هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که 855 هکتار آن پهنه آبی است.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول