اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مذاکره و سازش با دشمن در منش سیدالشهدا(ع) جایی نداشت

یک کارشناس مذهبی گفت: ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) در واقع بیانگر این پیام است که آیا کسی هست که منِ حسین در مسیر هدایت او را یاری کنم؟ بعضی‌ها دلیل دیدار امام را با ابن سعد مذاکره بیان می‌کنند در حالی که امام حسین(ع) برای محاجه و دعوت به هدایت به دیدار ابن سعد رفت و این اتفاق برای مذاکره رخ نداد.

مذاکره و سازش با دشمن در منش سیدالشهدا(ع) جایی نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی در نخستین شب محرم در هیأت عاشورائیان اظهار داشت: امام معصوم از جهان مستغنی و بی نیاز است و با فریاد هل من معین یعیننیِ امام حسین(ع)، ملائکه، اجنه و حتی سنگریزه‌های دشت کربلا لبیک گفتند اما مسلمان نماهایی که قربة الی الله برای کشتن او به میدان آمده بودند صدای او را نشنیدند؛ زمانی که انسان از هدایت دور شود به گفته قرآن کریم، قلب او همانند سنگ یا از آن هم سخت‌تر می‌شود.

این کارشناس مذهبی افزود:  زمانی که حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) سوال کرد که چرا سنگ‌ها به ندای امام لبیک می‌گویند اما انسان‌ها صدای او را نمی‌شوند، پاسخ داد، مُلِئَت بُطونُهُم من مالِ الحرام(شکم‌هایشان از مال حرام پر شده است.) 

دیدار امام با ابن سعد برای محاجه نه مذاکره

وی تاکید کرد: ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) در واقع بیانگر این پیام است که آیا کسی هست که منِ حسین در مسیر هدایت او را یاری کنم؟ و دیدیم که کسانی با همین ندا در آخرین لحظه رستگار شدند؛ بعضی‌ها دلیل دیدار امام را با ابن سعد مذاکره بیان می‌کنند در حالی که امام حسین(ع) برای محاجه و دعوت به هدایت به دیدار ابن سعد رفت و نه برای مذاکره. 

بی‌آزار تهرانی ادامه داد: امام حسین(ع) حجاج ابن مسروق را به عنوان پیک به سوی عمر سعد فرستاد تا با او دیدار کند اما عمر سعد دیدار را نپذیرفت؛ وقتی حجاج خبر نپذیرفتن ملاقات را به امام رساند، حضرت فرمودند: او گفت نمی‌آید، ما به سراغ او می‌رویم. 

کارشناس مذهبی تشریح کرد: در دیدار امام و عمر سعد، امام از او خواست که با قرار گرفتن در مسیر هدایت خود را از زمره گمراهان نجات دهد اما ابن سعد به امام گفت که اموالش را به جای جانش به امام می‌بخشد، حسین(ع) نیز پاسخ داد که ما می‌خواستیم خود تو را نجات دهیم و اکنون که خودت نمی‌خواهی به اموالت نیازی نداریم. 

وی تصریح کرد: دستگاه امام حسین صفر و صد است، نمی‌شود که هم در مسیر امام بود و هم در مسیر شیطان؛ بعضی‌ها کل سال را گناه می‌کنند و در ده روز محرم می‌خواهند جبران کنند، نمی‌شود از یک طرف نیاز مردم را احتکار کرد و از طرف دیگر دیگ نذری امام حسین را بار گذاشت، آن‌ها تمام وجود ما را نورانی می‌خواهند نه بخشی را. 

قائدین، بدترین گروه در زمان امام علی(ع) 

بی‌آزار تهرانی اشاره کرد: بدترین گروه در زمان امام علی(ع) قائدین بودند، یعنی کسانی که شم سیاسی نداشتند و منتظر می‌نشستند تا ببینند در نهایت حق با چه کسی خواهد بود؛ زهیر نیز از همین گروه بود که پس از جنگ‌های امام علی(ع) عنوان کرد که مسلمان کشی شده است و شمیرش را غلاف کرد و اهل تجارت شد، او که از حسین فرار می‌کرد با نهیب همسرش به دیدار امام رفت و وقتی غبار غفلت از دیده‌اش کنار زده شد به سوی حق برگشت. 

کارشناس مذهبی عنوان کرد: نقش همسر زهیر در هدایت او بسیار پررنگ و این نشان دهنده تاثیر مهم بانوان است؛ افق دید همسر زهر وقتی بیشتر نمایان می‌شود که هنگامی که زهیر می‌خواست او را ترک کند به جای مال و اموال بسیار زهیر، تنها از وی یک درخواست کرد و آن شفاعت رسول‌الله(ص) در روز قیامت بود. 

حسینی شدن با بده بستان نمی‌شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم حسینی شویم که همه چیزمان را برای امام بگذاریم نه اینکه فکر کنیم می‌شود با امام بده بستان کرد یا در این بین منافع خودمان را هم بسنجیم؛ چرا که امام در طرف مقابل رفیقی است که همه چیزش را برای ما خواهد گذاشت، همانطور که امام حسین(ع) همه چیزش را برای هدایت ما فدا کرد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۷/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول