اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

یک رهبر ارکستر: دانشگاه جای تربیت پژوهشگر موسیقی است، نه موسیقی‌دان

منوچهر صهبایی‌فر، رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیرامون ساختار غلط تحصیلات تکمیلی رشتۀ موسیقی در ایران و نحوۀ نادرست پذیرش افراد در کنکور این رشته، نکاتی را مطرح کرد.

یک رهبر ارکستر: دانشگاه جای تربیت پژوهشگر موسیقی است، نه موسیقی‌دان

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، منوچهر صهبایی‌فر، پیرامون ساختار غلط تحصیلات تکمیلی رشتۀ موسیقی در ایران و نحوۀ نادرست پذیرش افراد در کنکور این رشته، نکاتی را مطرح کرد.
 
رهبر ارکستر سمفونیک تهران در برنامه «سلام تهران» که ۱۸ مرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، با اشاره به سیستم غلط تحصیلات تکمیلی رشتۀ موسیقی در ایران، یادآور شد: اینکه فارغ‌التحصیلان موسیقی در هنرستان برای ادامۀ تحصیل وارد دانشگاه شوند، سیستم اشتباهی در کشور ماست. دانشگاه محلی برای پژوهش و مسائل تحقیقاتی موسیقی و علوم نظری است. ما در ایران مدرسه عالی موسیقی نداریم تا افراد پس از گذراندن دورۀ ابتدایی و متوسطۀ تحصیلات موسیقی وارد آن شوند و تحصیلات خود را ادامه دهد. افراد پس از تحصیل در دانشگاه، پژوهشگر موسیقی می‌شوند نه یک موسیقی‌دان. این دو با هم تفاوت دارند.

«منوچهر صهبایی‌فر» در «میز موسیقی» این برنامه دربارۀ سطح داوطلبین پذیرفته شده در آزمون کتبی کنکور موسیقی، گفت: من چند دوره عضو هیئت ژوری امتحان عملی پذیرفته‌شدگان در کنکور موسیقی و از نزدیک شاهد مشکلات موجود در این سیستم بودم. عده‌ای از این پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی، دیپلم دبیرستان و یا کارشناسی رشته‌های دیگر را دارند و می‌خواهند در رشتۀ موسیقی ادامه تحصیل دهند. ساز زدن این افراد در آزمون عملی، خیلی ابتدایی است. در کنار این‌ها یک فارغ‌التحصیل هنرستان می‌آید که شش سال در آنجا ساز زده و قبل از آن هم حدود شش تا هشت سال سابقه نواختن ساز داشته است. این دو گروه با هم تفاوت بسیاری دارند.

 

 


او با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما نداشتن مدرسه عالی موسیقی برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هنرستان‌هاست، اظهار کرد: افرادی که در دبیرستان و سایر رشته‌ها درس خواندند، رتبه‌های تک رقمی و برتر کنکور کتبی موسیقی را دارند اما نواختن ساز را بلد نیستند. کسی که در هنرستان درس خوانده تبحر بالایی در نواختن ساز دارد اما رتبه‌‌اش چهار رقمی شده است. سنجیدن این دو در کنار هم صحیح نیست. دانشگاه جای کسانی است که اطلاعاتی حداقلی از موسیقی دارند و برای پژوهش علوم نظری این هنر، رشتۀ موسیقی را انتخاب می‌کنند. مشکل اصلی ما نداشتن مدرسه عالی موسیقی برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هنرستان‌هاست.

رهبر ارکستر سمفونیک در پایان با اشاره به اقداماتی که باید در دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت موسیقی انجام شود، تأکید کرد: بایستی در ایران، مدرسه عالی موسیقی تاسیس شود. دانشگاه جای تدریس ساز نیست کمااینکه اساتید خوبی هم برای این موضوع در دانشگاه‌ها نداریم. امروزه ارکسترهای ما نیاز به یک رهبر و مدیر هنری دائمی که صادق و مسئولیت‌پذیر و مطلع باشد، دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول