اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پارک ملی تندوره باید کانون طبیعت‌گردی جهان اسلام باشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت بالای طبیعی و جایگاه استان در این حوزه گفت: با توجه به مغناطیسی که در مشهد به‌عنوان گرانیگاه جهان اسلام وجود دارد، به دنبال راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز اکو توریسم در غرب آسیا با محوریت مشهد هستیم.

پارک ملی تندوره باید کانون طبیعت‌گردی جهان اسلام باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت  محیط‌ زیست خراسان رضوی، تورج همتی در جلسه طرح تفضیلی ـ اجرایی  زیرساخت‌های گردشگری تفرجگاه چهلمیر، که با حضور نمایندگانی از سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی، مشاور و ناظر طرح  برگزار شد، اجرای زیرساخت‌های گردشگری را به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی توسعه پایدار شهرستان دانست و بر لزوم پیگیری اجرای فازهای آتی پروژه تأکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بابیان اینکه محور اصلی محیط‌ زیست استان حفاظت پارک و گونه‌های ارزشمند آن  است، ابراز کرد: قبلاً هم اعلام کرده‌ایم و معتقدیم که تندوره باید از طریق یونسکو به‌عنوان یکی از بهترین ذخیره‌گاه‌های تنوع زیستی معرفی شود، چراکه در آنجا این ظرفیت وجود دارد و به دنبال این هستیم که با پیگیری‌های لازم  از طریق وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌عنوان یک کانون طبیعت‌گردی جهان اسلام با محوریت مشهد مقدس شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه این پارک با توجه به شرایط مستعد و بالقوه زیست‌محیطی می‌تواند به‌عنوان یک برند طبیعی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود اظهار کرد: سیاست‌های طبیعت‌گردی در پارک‌های ملی بر اساس رعایت قوانین و پروتکل‌های محیط‌زیستی است و برای ورود به گردشگری اکولوژیک، شکل‌گیری و حمایت جوامع محلی بسیار حائز اهمیت است.

همتی بابیان اینکه ایجاد یک دفتر بین‌المللی اکوتوریسم و یک دفتر بین‌المللی یونسکو در پارک طبیعت در چشم‌انداز و برنامه‌های آتی ما برای پارک پیش‌بینی‌شده است، بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد و تندوره ثبت در یونسکو شود علاوه بر اینکه می‌توانیم از کمک‌های بین‌المللی برخوردار شویم، منطقه ما در سطح بین‌الملل مطرح می‌شود و شاهد مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه‌های معتبر جهان و تعاملات فرهنگی، اقتصادی اجتماعی و زیست‌محیطی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون  در نیم‌قرن اخیر ۱۳ منطقه در کشور ثبت یونسکو شده  است، یادآور شد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای طبیعی استان  و شأن و جایگاه خراسان رضوی و با توجه به مغناطیسی که در مشهد به‌عنوان گرانیگاه جهان اسلام  وجود دارد، می‌توانیم بزرگ‌ترین مرکز اکوتوریسم در غرب آسیا را با محوریت مشهد راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اصول اکولوژیک و زبان طبیعت حکم می‌کند در این منطقه یک کار فرا استانی و حتی فراملی انجام شود و در تندوره این پتانسیل و فهم تکنولوژیک وجود دارد که بر اساس مکانی که طبیعت به ما نشان داده و دیکته کرده، بتوانیم مرکزی با این مشخصات و مختصات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون با توجه به طرح‌های بالادست،  طرح مدیریت توجیهی و مدیریت تفضیلی و طرح بازنگری پارک ملی تندوره تهیه‌شده است، افزود: این مطالعات می‌توانند به‌عنوان اسناد بالادستی برای پیشبرد این کار مهم مفید و مؤثر واقع شود.

همتی، مشارکت مردمی را به‌عنوان یک ظرفیت تأثیرگذار در مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها و تنوع زیستی دانست و تصریح کرد: بحث طبیعت‌گردی پایدار یکی از اهداف اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی بوده که با تمرکز بر جلب مشارکت جوامع محلی و اقتصاد اکوتوریسم دنبال می‌شود.

در ادامه نیز مشاور طرح با بیان اینکه غنای طبیعی این منطقه به لحاظ برخورداری از گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی و ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصربه‌فرد این پارک ملی را به یکی از نقاط موردتوجه برای اکولوژیست‌ها و طبیعت دوستان بدل کرده است، گفت: منطقه بندی دقیقی جهت سطوح مختلف حفاظتی و نیز محدوده‌های گردشگری گسترده و متمرکز صورت گرفته است که زمینه را برای ساماندهی فعالیت‌های حفاظتی و گردشگری در منطقه فراهم آورده‌ است.

سعید گلستانی افزود: شاخص‌ترین محدوده‌ی گردشگری پارک ملی تندوره در دره چهلمیر در ۳ کیلومتری شهر درگز و مجاور روستای تاج‌الدین و دودانلو واقع‌شده است که از سال‌های دور به‌واسطه برخورداری از رودخانه دائمی و پوشش گیاهی مناسب از مقاصد گردشگری به شمار رفته است.

وی ادامه داد: در طول این دره زیرساخت‌هایی نظیر راه آسفالت، برق و روشنایی، سرویس‌های بهداشتی و حدود ۱۶ سکوی اطراق توسط اداره کل محیط‌زیست استان احداث‌ شده است.

مشاور طرح بیان کرد: بر این اساس از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با اعتباری بالغ‌ بر ۱۵ میلیارد ریال اقداماتی نظیر بهسازی سرویس‌های بهداشتی، ساخت سردر، نصب تابلوهای معرفی گونه‌های جانوری و نیز احداث گذر گردشگری کوهستانی به طول ۷۰۰متر صورت پذیرفته است و در گام بعد بر اساس دستورالعمل واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی «ماده ۲۷ قانون مقررات ملی دولت» و پس از برگزاری فراخوان عمومی و ارزیابی متقاضیان در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری تفرجگاه چهلمیر طی مدتی معین به موسسه توسعه گردشگری که پیش‌ازاین تجربه راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجتمع گردشگری چالیدره را در کارنامه خود دارد واگذارشده است.

وی بابیان اینکه بر اساس طرح تهیه‌شده، علاوه بر بهسازی تسهیلات موجود، احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کمپ اطراق و چادرزنی، موزه حیات‌وحش، زیپ‌لاین گذر صخره‌ای و پل معلق، پارک طبیعی تماشای حیات‌وحش «Safari Land» در دستور کار قرار خواهد گرفت، ابراز کرد: بی‌تردید اجرای این پروژه با جذب گردشگرانی در مقیاس ملی و  بین‌المللی می‌تواند زمینه توسعه صنعت گردشگری در شهرستان درگز و توسعه اقتصادی ناشی از آن را در پی داشته باشد. از رویکردهای اصلی این طرح توسعه اشتغال محلی با به‌کارگیری نیروهای بومی به‌ویژه از روستاهای هم‌جوار است که زمینه توسعه پایدار و تأمین معیشت محلی محدوده را فراهم خواهد ساخت.

وی تأکید کرد: تلفیق رویکردهای حفاظتی از پارک‌های ملی و توسعه پایدار از طریق تعریف پروژه‌های گردشگری در قالب اکو پارک «Eco Park» بیش از پنجاه سال است که در دنیا مطرح‌شده است و طرح اکو پارک تندوره «چهلمیر» نیز بامطالعه بیش از ۱۰ پارک ملی موفق دنیا تهیه‌ شده و می‌تواند الگویی برای مدیریت درست فعالیت‌های گردشگری در چهارچوب بین‌المللی برای سایر نقاط کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول