اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رئیس جمهور وارد مسأله کاغذ شود/۱۵ میلیارد یارانه برای طرح‌های فصلی

عضو اتحادیه ناشران معتقد است اگر به جریان واردات کاغذ بازهم یارانه تزریق شود، ناشران نخواهند توانست کتاب‌های پیشین را چاپ کنند؛ چراکه کاغذ همچنان گران است و رئیس جمهور باید هرچه سریع‌تر به موضوع کاغذ ورود کند.

رئیس جمهور وارد مسأله کاغذ شود/۱۵ میلیارد یارانه برای طرح‌های فصلی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگاری فارس، حسین قوامیان عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (حسین قوامیان مدیر انتشارات کومه و فروشگاه دنیای کتاب در قم،) در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو با اشاره به مشکلات کاغذ و کتاب، گفت: کتاب‌های پرفروش هم امروز تولید نمی‌شود؛ لذا برخی ناشران برتر هم نتوانستند کتب را به موقع برسانند.

*  رئیس جمهور باید به مساله کاغذ وارد شود

وی افزود: حتی اگر به این جریان یارانه تزریق کنیم، وقتی کاغذ گران است، ناشران نمی‌توانند کتابی چاپ کنند و لذا مشکلات حل نخواهد شد.

قوامیان در عین حال به لزوم دخالت دادنِ برخی افراد و گروه‌ها در کارگروهِ کاغذ اشاره کرد و گفت: تجار حتما باید در این کارگروه عضو شوند. رئیس جمهور نیز باید در این قضیه دخیل باشد و به نظرم چنین مشکلاتی باید هرچه سریع‌تر حل شود.

عضو اتحادیه ناشرانبا بیان اینکه مسئله کاغذ و واردات با ارز دولتی نیازمندِ یک کارگروه قوی‌تر است که در این صورت مطمئن هستم مشکل کاغذ حل می‌شود، ادامه داد: ارز به کاغذ اختصاص یافته است و دخیل شدن برخی نهادها مشکلات امروز را حل خواهد کرد.

* کرونا مسئله کاغذ را پیچیده کرد؟/ یارانه طرح‌های فصلی چقدر است؟

همچنین آزاده نظربلند، معاون فرهنگی خانه کتاب در خصوص طرح‌های تابستانه که دردی از ناشران دوا نکرده است، اظهار کرد: ناشران جز گروه‌هایی بودند که یارانه دریافت می‌کردند. با توجه به تحریم‌های اخیر با مشکلات اساسی تولیدات صنعتی رو به رو هستیم ولی باید در نظر داشت که طرح‌های فصلی به منظور تزریقِ یارانه به حوزه خرید کتاب است.

نظربلند ادامه داد: بخشِ تولید کتاب نیازمند حمایت‌های جداگانه است و حتی مجموع یارانه‌های فصلی در کل یک سال، مشکلات این بخش را حل و فصل نخواهد کرد.

وی از تخصیص یارانه ۱۵ میلیاردی برای طرح‌های فصلی در یک سال خبر داد و افزود: گاه طرح‌های فصلی با حدود ۱۰ میلیارد تومان در سال برگزار شده است.

نظربلند همچنین تخصیص ارز دولتی برای کاغذ را با اعداد و ارقامِ یارانه خرید، غیر قابل مقایسه خواند و تصریح کرد: در چند ماه گذشته کارگروه کاغذ تشکیل شد و این کالا را با ارز دولتی وارد می‌کردند ولی مشکلات امروز به دلیل مشکلات کلی کشور است.

این مسئول در وزارت ارشاد گفت: بنده در این کارگروه شرکت نداشتم و نمی‌توانم اظهار کنم که چرا این اتفاق ادامه پیدا نکرد، ولی تصور می‌کنم مسئله تخصیص ارز از سوی نهادهایی بالاتر از وزارت ارشاد تصمیم‌گیری می‌شود.

نظربلند با بیان اینکه برای ارز نمی‌توان یک قانون مدون نوشت، این رویه را خاصه در دوران کرونا پیچیده‌تر عنوان کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول