اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت شاخص کل بازار سرمایه به مرز 7 ماه پیش

بورس در هفته گذشته توانست یکی از مهمترین مقاومت های پیش روی خود را پشت سر گذاشته و توانست به مرز دی ماه سال 99 برگردد.

بورس در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت شاخص کل بازار سرمایه به مرز 7 ماه پیش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس پس از ماه ها ریزش در 2 ماه گذشته به دلایل مختلف روند متعادل همراه با صعودی را آغاز کرده است. یکی از اصلی ترین دلایل این تغییر جهت در بازار سرمایه را می توان به تغییرات سیاسی در داخل کشور به سبب انتخابات ریاست جمهوری منتسب دانست.

اما در ماه های گذشته و بالاخص در هفته گذشته، بازار ارز تاثیر زیادی بر بورس داشته است. روند قیمت دلار در این هفته بیشتر صعودی بوده است و بازار ارز در هفته گذشته نیز این روند را ادامه داده است. تغییرات در قیمت های جهانی مواد اولیه را نیز می توان یکی از دلایل تغییر مثبت در شاخص کل بورس عنوان کرد.

ظرف یک هفته گذشته شاخص بورس 2 رشد پرقدرت را در کارنامه خود ثبت کرده است. آخرین ‌بار شاخص بورس در دی ‌ماه سال 99 در این محدوده قرار گرفته بود. رشد بورس در هفته گذشته، دو نتیجه برجای گذاشته است. اول اینکه مقاومت جدی شاخص کل در محدوده 1 میلیون و 350 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. دوم اینکه، شاخص کل بورس در معاملات روز چهارشنبه بعد از ۷‌ ماه از مرز 1 میلیون ‌و۴۰۰ هزار واحدی عبور کرد.

با آغاز روند رو به رشد بازار سرمایه، میزان بازده بازار سهام از اول تیر‌ماه تاکنون به 22 درصد رسیده است.

رشد جالب شاخص کل در یک هفته

شاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد 6.8 درصدی توانست وارد یک کانال جدید شود. در این هفته و در 4 روز شاخص کل بازار سرمایه با مثبت مواجه شد و تنها روز دوشنبه این شاخص به میزان 0.2 درصد کاهش یافت.

در این هفته شاخص کل بورس با رشد بیش از 89 هزار واحدی هم مقاومت پیش روی خود را که چند هفته ای درگیر آن بود، شکست و هم وارد کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی شد.

شاخص کل هموزن از شاخص کل عقب ماند؟

شاخص کل هموزن در هفته گذشته با اینکه توانست در نهایت 1.6 درصد رشد را تجربه کند. اما این شاخص در این هفته در روزهای دوشنبه و سه شنبه کاهش را تجربه کرد و در روزهای دیگر توانست صعود کند.

شاخص کل هموزن در هفته دوم مردادماه با رشد 6500 واحدی وارد کانال 400 هزار واحدی شد. این شاخص به دلیل عدم وجود تقاضا برای نمادهای کوچک، رشد کمتری را تجربه کرد.

افزایش معاملات خرد در مقابل کاهش ارزش کل معاملات

در هفته گذشته برخلاف هفته های گذشته میانگین ارزش معاملات با کاهش 44 درصدی مواجه شد. میانگین ارزش کل معاملات در هفته گذشته 8 هزار و 288 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در هفته ماقبل آن این عدد حدود 14 هزار ملیارد تومان بوده است.

میانگین ارزش معاملات خرد در هفته دوم مرداد ماه با رشدی 19 درصدی به عدد 6 هزار و 243 میلیارد تومان رسیده است. این عدد برای هفته اول مرداد ماه حدود 5 هزار 200 میلیارد تومان بوده است.

خروج 17 میلیارد پول حقیقی از بورس

طی هفته گذشته، در روزهای دوشنبه و سه شنبه، همزمان با منفی شدن شاخص کل هموزن، سهامداران حقیقی نیز پول خود را از بورس خارج کرده اند. در سایر روزها نیز پول حقیقی وارد بورس شده است. طی این هفته در مجموع، بیش از 17 میلیارد تومان پول وارد بورس شده است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، از نظر تکنیکال، با عبور شاخص از محدوده فعلی، این پتانسیل وجود دارد که شاخص بورس تا محدوده 1 ‌میلیون‌ و 550 هزار واحدی رشد را تجربه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول