اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری و دائم در افغانستان شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای آتش‌بس فوری، جامع و دائمی در افغانستان را خواستار شد.

اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری و دائم در افغانستان شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گروه طالبان را به عدم پایبندی به وعده‌های داده شده در مذاکرات صلح افغانستان متهم کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، بورل به همراه کمیسیونر امور مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه در بیانیه‌ای نوشت: «این خشنونت بی‌معنی رنج عظیمی را به شهروندان افغان تحمیل می‌کند و موجب افزایش آوارگانی شده که به دنبال امنیت و سرپناه می‌گردند».

در این بیانیه آمده است: «حملات تهاجمی طالبان با اظهارات آن‌ها در مذاکرات ترک مخاصمه و روند صلح دوحه در تناقض مستقیم است».

این دو مقام اروپایی نوشته‌اند: «نقض اصول قوانین بشردوستانه و قوانین حقوق بشری بین‌المللی در این کشور، به‌خصوص در نواحی تحت تسلط طالبان رو به گسترش است» و در این میان به قتل‌های فراقانونی شهروندان افغان و تخریب زیرساخت‌ها اشاره کردند.

همچنین در این بیانیه به حمله طالبان علیه دفتر سازمان ملل در هرات، حمله به «لشکرگاه» که چهل کشته غیرنظامی بر جای گذاشت و حمله به سکونت‌گاه وزیر دفاع افغانستان در کابل اشاره شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا آتش‌بس فوری، جامع و دائم را خواستار است تا فرصتی برای صلح فراهم شود».

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی با اشاره به آخرین اوضاع افغانستان و روند صلح در این کشور گفت: «ایالات متحده رسماً به طالبان هشدار داده با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تشدید درگیری‌ها در این کشور، اگر این گروه افغانستان را به زور تصاحب کند، عملاً به یک "دولت منفور" تبدیل می‌شوند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ افغانستان گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول