اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

6 راهکار کوتاه مدت حل مشکلات اقتصاد آب/ حوزه آب با چه چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند؟

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بر اساس بررسی‌های 10 ساله راهکارهای بلند مدت در قالب 15 بند برای مقابله با بحران آب آماده شده است.

6 راهکار کوتاه مدت حل مشکلات اقتصاد آب/ حوزه آب با چه چالش‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند؟

علیرضا الماسوندی، مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به چالش‌های اقتصادی در سطح بخش آب کشور گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت نوین آب، مدیریت اقتصادی است؛ مفهوم مدیریت اقتصادی آب تلاش برای یافتن توازنی بین منافع بهره‌برداری از آب و هزینه‌های تامین آن و بکارگیری ابزارهای مختلف نهادی، فنی و مالی برای دستیابی به حداکثر موازنه مثبت میان آثار مثبت و منفی اقدامات مرتبط با منابع آب است.

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح چالش‌های اساسی بخش آب در 3 محور عنوان کرد: تخصیص نیافتن منابع آب به مصارف مختلف با توجه به ارزش آن ( تفاوت قابل ملاحظه نسبت ارزش آب در مصارف کشاورزی و صنعتی بر اساس مطالعات طرح جامع آب )؛ مشکلات تامین منابع مالی برای بهره برداری صحیح از طرح‌های موجود، عدم تکمیل طرح‌های در دست اجرا و همچنین اجرای طرحهای جدید آب و فاضلاب، و ارتباط نیافتن منطقی بین هزینه تمام شده، ارزش و قیمت فروش آب و به تبع آن عدم اجرای نظام نرخ‌گذاری کارآمد جزء اساسی‌ترین چالش‌های اقتصادی بخش آب کشور است.

*راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت حل چالش‌های اقتصادی بخش آب

وی با اشاره به اینکه چالش‌های بیان شده در قالب 2 دسته راهکار کوتاه مدت و بلند مدت قابل حل است، افزود: بهبود وضعیت تخصیص منابع آب و تنوع‌بخشی به منابع مالی تخصیص یافته به مجموع فعالیت‌ها به همراه اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از جمله مهمترین راهکارهای کوتاه مدت موجود است.

الماسوندی ادامه داد: علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت بیان شده، بهبود تخصیص منابع کمیاب میان فعالیت‌ها (برنامه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی)؛ تنوع بخشی به منابع مالی تخصیص یافته به مجموعه فعالیت‌ها؛ پرداخت‌ها و تقبل بخشی از هزینه‌ها به همراه تخفیف‌های مالیاتی برای جلب بخش خصوصی نیز از جمله راهکارهای دیگر کوتاه مدت حل مسئله اقتصاد آب به شما می‌رود.

مدیرعامل اسبق شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح راهکارهای بلند مدت حل چالش‌های اساسی بخش آب تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های 10 ساله انجام شده در این حوزه راهکارهای بلند مدت در قالب 15 بند ارائه شده که مهم‌ترین این موارد شامل بهبود شاخص‌های بهره وری از منابع، ظرفیت‌ها و امکانات قابل بهره‌برداری؛ نگرش اقتصادی در مصرف آب مجازی و تعرفه‌گذاری مناسب قیمت آب در شبکه‌های آبیاری کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول