اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ابطال پروانه چرای دام مرتع‌داران متخلف در آرادان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان گفت: پروانه بهره‌برداری چرای دام هشت بهره‌بردار متخلف با یک‌هزار و ۹۳۰ واحد دامی در این شهرستان باطل شد.

ابطال پروانه چرای دام مرتع‌داران متخلف در آرادان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، مهدی حسینی اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح پایش مراتع استان سمنان در سال گذشته، پروانه بهره‌برداری چرای دام هشت بهره‌بردار متخلف شهرستان آرادان مطابق با شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور با یک‌هزار و ۹۳۰ واحد دامی باطل شده است.

وی افزود: در همین راستا ظرفیت آزادشده در مراتعی که پروانه چرای آن باطل شده است، در چارچوب دستورالعمل‌های مرتبط و برابر ماده ۱۳ از فصل دوم شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور در اختیار سایر بهره‌برداران دارای صلاحیت قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان بیان کرد: پایش عرصه‌های مرتعی به‌منظور جلوگیری از چرای غیرمجاز دام و اجاره مراتع در عرصه‌ها توسط اکیپ پایش مراتع در فصل تعلیف دام انجام می‌شود و ادامه خواهد داشت.

حسینی ادامه داد: در سنوات گذشته به‌منظور توسعه پوشش گیاهی در قالب عملیات احیا و اصلاح مراتع با تأکید بر جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و تعلیف بی‌رویه دام، عملیات حفاظت و قرق در سطح ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های کپه‌کاری و بذرپاشی شده به اجرا درآمد که در افزایش علوفه مراتع بسیار مؤثر بوده است.

وی گفت: تمامی بهره‌بردارانی که تا پایان سال ۱۳۹۸ پروانه چرای دام دریافت کرده‌اند، باید تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تهیه طرح مرتع‌داری اقدام کنند و در صورت عدم اقدام در مدت معین پروانه چرای آنان فاقد اعتبار خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان بیان کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه تعادل دام و مرتع، باید طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا همزمان با تأمین علوفه موردنیاز با استفاده از سایر پتانسیل‌های موجود در مراتع مانند گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، پرورش زنبور عسل و گردشگری ضمن افزایش اشتغال‌زایی و درآمدزایی مرتع‌داران از فشار چرای دام روی مراتع کاسته شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول