اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«اسماعیلی» از مرکز اسناد انقلاب خداحافظی کرد/ «ملک محمدی» آمد

آئین تکریم و معارفه معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد و در آن «محمد مهدی اسماعیلی» از مرکز اسناد انقلاب خداحافظی کرد و «حمیدرضا ملک محمدی» به مرکز آمد.

«اسماعیلی» از مرکز اسناد انقلاب خداحافظی کرد/ «ملک محمدی» آمد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین تکریم و معارفه معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس هیئت‌امنا و رئیس مرکز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی عضو هیئت‌امنا، مرتضی میردار معاون تاریخ‌شفاهی، حمیدرضا عباسی معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی، مهدی رمضانی معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمدحسن روزی‌طلب معاون اسناد و کتابخانه مرکز، محمدمهدی اسماعیلی، حمیدرضا ملک‌محمدی، جواد منصوری، و جمعی از پژوهشگران و کارکنان مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی با اشاره به رسالت مرکز اسناد انقلاب اسلامی یادآور شد: تاریخ‌نگاری دقیقا پابه‌پای تحولات اجتماعی، سیاسی و تمدنی است. یعنی هر تمدنی در دنیا شکل گرفته، پابه‌پایش تاریخ‌نگاران، آن را ماندگار کرده‌اند. هر کجا نیز دشمنان یک ملت خواستند تمدن و سرنوشت آن ملت را مخدوش کنند، تاریخش را تحریف کردند. 

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت مقابله با تحریف خاطرنشان کرد: امروز مغرضان برای اینکه ذهن جوانان ما را نسبت به انقلاب مشوش کنند، در تلاش هستند تا پیشینه تاریخی ما را دستخوش تحریف قرار دهند. 

وی تصریح کرد: تاریخ فقط روایت گذشته و یا صرفا بهره‌برداری از آن در کتابخانه‌ها و موزه‌ها نیست. تاریخ تلاشی است برای ماندگاری یک حرکت؛ به خصوص تاریخ‌های تحول‌ساز و تمدن‌ساز که بسیار تعیین‌کننده هستند. ما از این جهت وظیفه مهمی به عهده داریم؛ مکشوف کردنِ زوایای تاریخی، انتقال و ارائه مناسب آن، تولید محصولات متنوع و چندرسانه‌ای و ... باید به بهترین نحو در این راستا صورت گیرد. 

حجت‌الاسلام پورمحمدی تلاش‌های مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان در پیشبرد فعالیت‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی را مأجور دانسته و  اظهار داشت: سالگرد دوست عزیز، یار فداکار انقلاب و امام  و رهبری و اندیشمند استوار در اندیشه‌ها و ثابت‌قدم در باورها و اعتقادات، مرحوم آقای حسینیان هم نزدیک است. به روح ایشان درود می‌فرستیم. ان‌شاءالله آثار و خیرات این کارها موجب علو درجات ایشان باشد.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تقدیر از زحمات «محمدمهدی اسماعیلی» معاون سابق پژوهشی مرکز خاطرنشان کرد: از جناب آقای اسماعیلی تشکر ویژه دارم. مجموعه کارهایی که ایشان انجام دادند نشان می‌دهد کارها با انگیزه و باور صورت گرفته است. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی با اشاره به سوابق علمی «ملک‌محمدی» معاون جدید پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز گفت: از سال ۷۹ در دفتر مقام معظم رهبری با آقای ملک‌محمدی آشنا شدیم. بعدها ایشان در وزارت کشور رئیس مرکز مطالعات سیاسی بودند. در مرکز تحقیقات سازمان بازرسی هم فعالیت داشتند. ایشان موسس دانش بازرسی در کشور هستند. تالیفات متعددی هم در حوزه‌های تاریخ، علوم سیاسی و اندیشه‌ای دارند. استاد تمام دانشگاه هم هستند و با تألیفات متعدد، دوران موفقی را پشت سر گذاشته و کارنامه درخشانی دارند و ان‌شاءالله در معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم منشاء تحول خواهند بود.

* روحانی: اگر تاریخ انقلاب را تدوین نکنیم این خطر هست که به سرنوشت تاریخ مشروطه مبتلا شده و به قلم دیگران نوشته شود

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی عضو هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به دغدغه حضرت امام(ره) برای تاریخ‌نگاری نهضت اسلامی گفت: یک کلمه از فرمایشات امام خمینی(ره) موجب شد من به سمت تاریخنگاری انقلاب بروم؛ امام فرمودند تاریخ در گذشته غالبا به دست دشمن نوشته شده و امیدوارم نگذارید تاریخ این نهضت را دشمن بنویسد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: اگر ما در جهت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی با جدیت تلاش نکنیم، این خطر هست که تاریخ انقلاب هم به سرنوشت تاریخ مشروطه مبتلا شده و به قلم دیگران نوشته شود. 

عضو هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تقدیر از فعالیت‌های دکتر اسماعیلی در معاونت پژوهشی این مرکز گفت: فعالیت‌ها و کارهای آقای دکتر اسماعیلی در معاونت پژوهشی بسیار ارزشمند و قابل استفاده است. امید است زحمات ایشان به بار بنشیند. 

* اسماعیلی: تهیه و تدوین بیست جلد از مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» از فعالیت‌های ما در معاونت پژوهشی بود

در ادامه، محمدمهدی اسماعیلی معاون سابق پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز ضمن یادی از مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان گفت: با اعتماد و لطف مرحوم حسینیان از سال ۱۳۹۶ فعالیت در معاونت پژوهشی مرکز را شروع کردم. ایشان از همان ابتدا، راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی را به عنوان یک ماموریت محوری برعهده بنده گذاشتند که با لطف خدا این امر امروز تحقق یافته است. 

اسماعیلی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: تهیه و تدوین بیست جلد از مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» که بازه زمانی ۲۲ بهمن ۵۷ تا انتهای دهه ۶۰ را دربرمی‌گیرد از فعالیت‌های همکاران ما در معاونت پژوهشی بود. این مجموعه، مرجع مهمی در تاریخنگاری انقلاب محسوب می‌شود. تهیه و تولید طرح «رجال دوره انقلاب اسلامی» هم دیگر موضوعی بود که طی این چهارسال در دستور کار معاونت پژوهشی قرار گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: توجه به حوزه‌های موضوعی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این دوره بود. در حوزه سیاست‌خارجی چندین عنوان اثر تولید و منتشر شد. همچنین در حوزه تاریخ نگاری مقاومت، بیش از ده‌ها عنوان کار پژوهشی و ترجمه در اختیار محققان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آماده‌سازی و انتشار چهار شماره از فصلنامه جستارهای انقلاب اسلامی، تهیه و انتشار آثاری در حوزه شناخت اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و تحول در حوزه تاریخنگاری منطقه‌ای انقلاب از دیگر اقدامات ارزشمند همکاران ما در معاونت پژوهشی مرکز اسناد محسوب می‌شود.

* ملک محمدی: در سخن مختصر و موجز و در کار کردن مطول هستم

حمیدرضا ملک‌محمدی در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از حضور در جمع پژوهشگران و محققان مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ضمن ارج نهادن به فعالیت‌های پژوهشی مرکز گفت: بنده در سخن مختصر و موجز و در کار کردن مطول هستم. کار کردن در بین دوستان مرکز اسناد انقلاب اسلامی لذت‌بخش است. در مجموعه‌ای که همه دانا هستند به قول شاعر «بر بساط نکته‌دانان خودفروشی شرط نیست / یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش». 

وی تصریح کرد: آقای اسماعیلی همکار ما در دانشگاه هستند. ایشان به بخشی از کارها و فعالیت‌های معاونت پژوهشی اشاره کردند که البته فکر می‌کنم کارها خیلی بیشتر از این بوده است. از زحمات ایشان سپاسگزارم.

* «اسماعیلی» از مرکز اسناد انقلاب خداحافظی کرد و «ملک محمدی» آمد

در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی حکمی «حمیدرضا ملک‌محمدی» را به عنوان معاون پژوهشی این مرکز و رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی منصوب کرد. در این حکم بر استفاده از همه توان و تجربه علمی و عملی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تخصصی و بکارگیری نیروهای محقق و متخصص تاکید شده است.

گفتنی است، ملک‌محمدی استاد دانشگاه و صاحب تالیفات متعدد است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین از زحمات و تلاش‌های چهار‌ساله‌ دکتر محمدمهدی اسماعیلی معاون سابق پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی تقدیر کرد.

در پی تلاش‌های دکتر اسماعیلی از سال ۱۳۹۶ در سِمتِ معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، فعالیت‌های متعددی صورت گرفت؛ راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی، انتشار فصلنامه «جستارهای انقلاب اسلامی»، تهیه و تولید بیست جلد از مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی»، اتمام چهارده جلد از مجموعه «تاریخ تحولات جمهوری اسلامی»، تحول در چاپ و انتشار کتب تاریخ محلی انقلاب اسلامی و ... بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول