اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ساخت پست برق با مشارکت بخش خصوصی و عمومی برای اولین بار در ایران

قائم مقام معاون فنی و مهندسی پارک فناوری پردیس گفت: به منظور تامین پایدار انرژی برق شرکت های مستقر در پارک با مشارکت بخش خصوصی پست 63/20 کیلوولت پارک فناوری پردیس با ظرفیت 80 مگاولت آمپر بهره‌برداری شد که ظرفیت برق ما را تا 15 برابر افزایش می‌دهد.

ساخت پست برق با مشارکت بخش خصوصی و عمومی برای اولین بار در ایران

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، حمید خردنیا در این خصوص گفت: روند رو به رشد جذب شرکت‌ها و استقرار آنها در پارک فناوری و در کنار آن افزایش مصرف شرکت‌های موجود در حوزه برق و انرژی و برنامه‌های گسترش و توسعه پارک فناوری پردیس، ما را بر آن داشت که برنامه‌ریزی بلند مدتی برای تامین و افزایش ظرفیت برق انجام دهیم.

او به مشکل تامین برق با وجود این موارد از مسیر قبلی اشاره کرد و ادامه داد: برای تامین انرژی برق رایزنی‌هایی با مجموعه شرکت برق منطقه‌ای تهران که متولی این بخش از سمت دولت است، انجام گرفت و در نهایت منتهی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شد که به موجب آن، قرارداد طرح افزایش ظرفیت برق پارک فناوری پردیس در چهار فاز کلید خورد.

مشاور رئیس  پارک فناوری پردیس افزود: فاز اول این پروژه در برگیرنده توسعه شبکه فوق توزیع شرکت برق منطقه‌ای تهران برای ایجاد امکان استحصال توان مورد نیاز پارک فناوری پردیس از طریق توسعه دو فیدر خط 63 کیلوولت در پست 400/63 کیلوولت پردیس به همراه 4.5 کیلومتر خط دومداره 63 کیلوولت بود که در سال 1396 آغاز و در سال 1397 تکمیل شد.

 

او با اشاره به زمانبر بودن احداث طرح نهایی و ضرورت بالابردن قابلیت اطمینان شبکه داخلی گفت: در فاز دوم، پروژه موقت تامین و نصب یک دستگاه پست سیار 63/20 کیلوولت با ظرفیت 15 مگاولت آمپر با مشارکت شرکت برق منطقه‌ای تهران برای تامین نیاز فعلی مصرف کنندگان در تابستان 1397 به بهره‌برداری رسید.

خردنیا ادامه داد: با اجرای این پروژه، شبکه توزیع پارک فناوری از شبکه توزیع محلی تفکیک گردیده و با تامین انرژی موردنیاز پارک از محل شبکه فوق توزیع، خاموشی های ناشی از بروز خطا در شبکه 20 کیلوولت محلی مرتفع گردید.

قائم مقام معاون فنی و مهندسی پارک فناوری پردیس افزود: در فاز سوم پروژه، احداث پست دائم 63/20 کیلوولت با دو فیدر خط و دو ترانسفورماتور با مجموع ظرفیت 80 مگاولت آمپر در تابستان سال 1398 از طریق برگزاری مناقصه بصورت  EPCبه پیمانکار واگذار و در پاییز همان سال تحویل زمین جهت آغاز عملیات اجرایی صورت پذیرفت.

 

پیش بینی انرژی مورد نیاز فاز 3 پارک در پروژه های تامین برق

 

خردنیا گفت: در مرحله انجام طراحی‌های اولیه با توجه به آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی محوطه فاز سوم پارک فناوری پردیس، برآورد بار در فاز سوم نیز انجام و با تغییر طرح و محل اجرای پروژه امکان توسعه ترانسفورماتور سوم نیز در پروژه گنجانده شد.

مشاور رئیس  پارک فناوری پردیس ضمن اشاره به تغییرات شدید قیمت ارز و افزایش هزینه‌ها خصوصا در بخش تامین تجهیزات و همچنین مشکلات به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا افزود: این پروژه علیرغم این مشکلات با کمترین انحراف از برنامه زمان بندی تعریف شده و بودجه پیش‌بینی شده تکمیل شده است.

او گفت: در مرحله راه‌اندازی پست با توجه به وجود برخی اشکالات در شبکه بالادست، با هماهنگی‌های انجام گرفته از سوی مدیریت ارشد پارک فناوری پردیس با مدیریت عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، معضلات موجود مرتفع گردید.

 

 

اولین پروژه با مدل تامین مالی مشارکت بخش عمومی-خصوصی PPP در پارک فناوری پردیس

 

خردنیا به دیگر خصوصیات منحصر به فرد این پروژه زیرساختی اشاره کرد و گفت:  مدل تامین مالی این پروژه به صورت مشارکت عمومی و خصوصی (در قالب پروژه ppp) صورت پذیرفته است، میزان مشارکت بخش خصوصی (43 مجموعه دانش‌بنیان و فناور متقاضی افزایش آمپراژ) در این پروژه حدود 75% و میزان تامین مالی صورت گرفته توسط دولت 25% بوده است.

گفتنی است این پروژه در مجموع با هزینه 600 میلیارد ریال (با ارزش فعلی 1200 میلیارد ریال) و در مدت 20 ماه به منظور دستیابی به زیرساخت مطمئن برای تامین انرژی موردنیاز فازهای پارک فناوری پردیس با ظرفیت کامل احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

 پست دائم پارک فناوری پردیس شامل دو فیدر خط 63 کیلوولت، دو فیدر ترانسفورماتور هر یک با ظرفیت 40 مگاولت آمپر، دوازده فیدر خروجی 20 کیلوولت و دو فیدر بانک خازنی به ظرفیت 4.8 مگاوار می‌باشد.

 

 این پروژه با رعایت آخرین استانداردهای بین المللی (IEC) و با استفاده حداکثری از توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی در بخش‌های مختلف به سرانجام رسیده است و در نهم مردادماه توسط معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد.

لازم به ذکر است فاز چهارم پروژه که توسعه فیدر سوم ترانسفورماتور و افزایش 40 مگاولت آمپر به ظرفیت پست برای تامین نیاز فاز سوم و دیگر فازهای آتی پارک می‌باشد نیز از ابتدای امسال آغاز گردیده و با طی مراحل مهندسی در فاز تامین تجهیزات قراردارد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول