اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان در محاصره کرونا/ کمبود دارو و سرم و وضعیت سیاه گلستان در پیک پنجم کرونا

کمبود دارو و سرم در زمانی که مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند آستانه تحمل آنها را به شدت پایین آورده و نارضایتی‎‌های بیشماری را ایجاد کرده است.

گلستان در محاصره کرونا/ کمبود دارو و سرم و وضعیت سیاه گلستان در پیک پنجم کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پیک پنجم کرونا با سویه دلتا هم چنان در گلستان می‎تازد و هر رور بر مشکلات موجود در خصوص مدیریت و مهار کرونا افزوده می‎شود،آمار مبتلایان به کرونا هر روز بیش از روز  قبل اعلام می‎شود،تعداد فوتی دو رقمی شده و این روزها گلستان در محاصره کرونا دلتا در وضعیت سیاهی به سر می‎برد.

افزایش مبتلایان به کرونا چالش‎های جدید و بیشتری را در حوزه درمان ایجاد کرده است کمبود تخت،خستگی کادر درمان، کند بودن واکسیناسیون و این روزها کمبود دارو و سرم بر مشکلات موجود اضافه کرده است.

بیماران کرونایی در گلستان نیازمند سرم و دارو هستند و این روزها خانواده‎های بیماران کرونایی  باید ساعت‎ها در داروخانه‎های مختلف برای پیدا کردن دارو و سرم سرگردان باشند،کمبود دارو و سرم در زمانی که مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند آستانه تحمل آن‎ها را به شدت پایین آورده و نارضایتی‎های بیشماری را ایجاد کرده است.

*کمبود دارو و سرم آستانه تحمل مردم را به شدت پایین آورده است/ مردم از وضعیت موجود خسته و ناراضی هستند

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت کمبود سرم و دارو در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه یکی از اعضای خانواده من مبتلا به کرونا شده است و پزشک‌معالج داروی «فاویپیراویر» که یک داروی ضد ویروسی برای بیماران کرونایی است تجویز کردند.

آقای سعیدی تصریح کرد: بعد از مراجعه به چندین داروخانه در گرگان نتوانستم داروی مورد نظر و حتی سرم تهیه کنم از این‎رو با راهنمایی یکی از آشنایان به یکی از شهرهای نزدیک گرگان رفتم و دارو را دریافت کردم.

وی بیان کرد: سرم و داروهای ضدویروسی برای مبتلایان به کرونا لازم و ضروری است کمبود این نوع داروها نگرانی خانواده‎های مبتلایان به کرونا را بیش از گذشته می‎کند.

شهروند گلستانی با بیان اینکه در شرایط کنونی فشار زیادی روی دوش کادر درمان است، افزود: کادر درمان خسته است و بابت تمام زحمات این بزرگواران از آنها تشکر می‎کنیم اما مردم هم خسته هستند.

سعیدی گفت: مشکلات اقتصادی و از سویی روند کند واکسیناسیون و کمبود دارو و سرم آستانه تحمل مردم را به شدت پایین آورده است،در شهر که راه می‌روی همه مردم عصبی و ناراضی هستند.

وی گفت: هر چند عدم رعایت شیوه‌نامه‎های بهداشتی از سوی مردم موجب خیز پیک پنجم کرونا شده است اما مدیران و مسوولان حوزه بهداشت و درمان هم باید دارو و سرم به اندازه کافی در داروخانه‎ها توزیع کنند تا مردم حداقل از بابت تأمین دارو در مضیقه قرار نگیرند.

*افزایش ۶ برابری مصرف سرم در پیک پنجم کرونا/ تلاش برای افزایش ظرفیت تولید سرم و داروی کرونا

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان کمبود سرم در داروخانه‎های استان را مربوط به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا عنوان کرد و گفت: افزایش بسیار زیاد تعداد بیماران کرونایی چه در بحث بستری و سرپایی که قطعأ محدود به استان نبوده و در کل کشور مطرح است، مصرف در باب سرم بیماران کرونایی را حداقل به پنج برابر تا ۶ برابر رسانده است.

پانیذ صدرایی  با بیان اینکه در حال حاضر حجم سرمی که توزیع می‎شود در درجه اول برای بخش بستری بیمارستان‎ها در نظر گرفته شده است، افزود: در بخش بستری در خصوص داروهای کرونایی و توزیع سرم مشکلی نداریم اما در بخش سرپایی توزیع‎ها محدودتر است و سعی می‎کنیم در داروخانه‎ها سری به سری توزیع سرم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برای رفاه حال بیماران حداقل دو تا پنج داروخانه کشیک در شهرهای استان خارج از ساعت کاری خودشان به مردم ارائه خدمت می‎کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پز شکی گلستان وضعیت شیوع کرونا  در گلستان را بحرانی عنوان کرد و گفت: اگر شیب بیماری به همین سرعت بالا رود و بی‎توجهی به شیوه‌نامه‎ها و ساده‌انگاری را داشته باشیم در بحث تخت بستری، ویزیت بیماران و تأمین داروها و ملزومات مثل اکسیژن نیز دچار مشکل خواهیم شد با این وجود تلاش بر این است تا ظرفیت تولید سرم و داروهای کرونا افزایش پیدا کند.

*  در گلستان وضعیت مصرف سرم چندان حاد نیست توزیع سرم در کل داروخانه‌‎های استان وجود دارد

صدرایی بیان کرد: تولید سرم در شرایط فعلی کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست مصرف سرم در کشور حداقل ۶ برابر افزایش داشته است در واقع وضعیت سرم در کل کشور مشکل دارد و در گلستان وضعیت چندان حاد نیست توزیع سرم در کل داروخانه‎های استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید سرم افزایش یافته است، افزود: دو هفته بعد از تولید هر کارخانه‎ای سازمان زمان لازم دارد تا آن فرآورده را آزمایش و بازسازی کند از هفته آینده نیز یک خط تولید سرم که مدت‌ها فعال نبود دوباره وارد خط تولید شده است و آزادسازی فرآورده را خواهیم داشت.

انتهای پیام/83017/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول