اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

درخواست برای حل مشکل ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش خواستند با صدور بخشنامه ­های قاطع، مدارس و ادارات آموزش و پرورش را توجیه و ملزم به ثبت نام کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران کند.

درخواست برای حل مشکل ثبت‌نام کودکان افغانستانی در مدارس

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.» تاکید کردند: متاسفانه در طول شش سال گذشته اقدامات کوتاه مدت و بی‌برنامۀ سازمان‌‌ها و نهادهای مختلف کشور در خصوص تحصیل کودکان افغانستانی باعث شده که در حال حاضر هنوز هم مشکلات تحصیل این عزیزان به طور کامل رفع نشده باشد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امیر المؤمنین علی علیه السلام:

«مَن لَم یَتَعَلَّم فِى الصِّغَرِ، لَم یَتَقَدَّم فِى الکِبَرِ»

«هر کس در کودکى تعلیم نبیند، در بزرگى به مقام ارجمندی نمی‌رسد.»
(غررالحکم، ۸۹۳۷)

جناب آقای محسن حاجی میرزایی، وزیر محترم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همان­طور که مستحضر هستید رسیدگی صحیح به امر تعلیم و تربیت، ایجاد امکان تحصیل و آموزش همگانی و اهمیت به حقوق مستضعفان و مظلومان، از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بوده و هست. در کنار این موارد، فرمان صریح مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ مبنی بر این­که:«هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.» اهمیت و لزوم ایجاد امکان تحصیل و ثبت نام برای کودکان مهاجر افغانستانی را بر ما روشن می‌سازد.

اما متاسفانه در طول شش سال گذشته اقدامات کوتاه مدت و بی‌برنامۀ سازمان‌­ها و نهادهای مختلف کشور در خصوص تحصیل کودکان افغانستانی باعث شده است که در حال حاضر هنوز هم مشکلات تحصیل این عزیزان به طور کامل رفع نشده باشد و روند ثبت‌نام آن­ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دچار مشکلات و اختلالاتی باشد.

برخی از این موانع مربوط به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی می‌شد که با مساعدت این اداره و وزارت کشور، تا حدی برطرف شده‌اند. اما دانش آموزان دارای مدارک لازم و یا برگه حمایت تحصیلی در مراحل بعدی با عدم همکاری متولیان امر در ادارات آموزش و پرورش، و عدم ثبت ­نام در مدارس مواجه می‌شوند. دلیل این ناهماهنگی و عدم همکاری در امر ثبت‌نام کودکان مهاجر افغانستانی، برخورد سلیقه‌ای مدارس و یا بهانه ­هایی مثل تکمیل ظرفیت کلاس­ها، عنوان شده است.

متاسفانه با توجه به موارد مذکور، تعداد قابل توجهی از کودکان افغانستانی موفق به ثبت نام در مدارس نشده‌ و از ورود به عرصۀ مهم تعلیم و تربیت بازمانده‌­اند. لذا از شما درخواست داریم که در اسرع وقت نسبت به این امر اقدامات لازم را انجام داده و با صدور بخشنامه ­های قاطع به مدارس و ادارات آموزش و پرورش استان­ها، خصوصا چهار استان پرجمعیت تهران، اصفهان، خراسان رضوی و قم، مدارس را توجیه و ملزم به ثبت نام کودکان دارای مدارک کافی و برگۀ حمایت تحصیلی بنمایید.

به نظر می‌رسد نظارت دقیق بر اجرای بخشنامه‌ها در مدارس باید به طور قاطع انجام شود، ایضا ایجاد مرکزی برای رسیدگی به موانع ثبت‌نام کودکان افغاستانی در مدارس و دسته بندی مشکلات آنان می‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ زیرا اصل مشکل این افراد و مرجع این افراد برای حل مشکلاتشان، ادارات آموزش و پرورش استان­ها هستند. هم­چنین با توجه به گذر زمان و سپری شدن مقدار قابل توجهی از بازۀ ثبت‌نامی، لزوم ایجاد فرصتی دوباره برای ثبت نام کردن افراد جامانده از تحصیل، در شهریور ماه ضروری به­نظر می‌‌رسد.

ما دانشجویان امید داریم که اقدامات سریع، به موقع و مثبت شما در خصوص موارد مطروحه بتواند نقص­ها و کاستی‌های مدیریتی گذشته را جبران نماید. ان­شالله با اقدامات مناسب در آینده نیز بتوان این مشکلات را به صورت بلندمدت و ریشه­ای حل نمود.

و السلام علی من اتبع الهدی

امضا کنندگان:

بسیج دانشجویی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
بسیج دانشجویی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
هستۀ بین‌المللی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول