اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

ایجاد و پایدارسازی ۸۱ هزار فرصت شغلی/پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تسهیل می‌شود

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آخرین نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در دولت دوازدهم با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور اظهار داشت: بانک مرکزی، پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب و به وزارتخانه اعلام کرده که به زودی توزیع بانکی-استانی آن توسط وزارتخانه تعیین و به استانها ابلاغ می‌شود.

ایجاد و پایدارسازی ۸۱ هزار  فرصت شغلی/پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تسهیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری توضیح داد:   30 درصد این منابع در اختیار ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و ۷۰ درصد بر اساس سهمیه استانی تخصیص می یابد.

وی از همه دستگاه‌ها در توجه به توسعه مشاغل به ویژه تلاش جهاد دانشگاهی در اجرای موفق الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی این طرح قدردانی کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای نقش مهمی در اجرای این طرح ایفا کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان این که بیش از ۳۵۰ هزار نفر در بخش خانگی به دنبال دریافت تسهیلات بودند که بخش عمده این افراد را بانوان تشکیل می دهند، گفت:  روند نزولی پرداخت تسهیلات در بخش خانگی متوقف و روند صعودی آغاز شده است.

به گفته وی،  پرداخت تسهیلات و توسعه اشتغال خانگی در محل زندگی، این امکان را فراهم می‌کند که محصولی تولید شود و گسترش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: این بنیاد به عنوان نهادی تخصصی در سه بخش اصلی پژوهش، آموزش و توسعه‌ بازار  خدمات ارائه می دهد.

وی گفت: ایجاد و توسعه پلتفرم های پرورش نیروی انسانی متخصص، ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوآور، توسعه بازار در داخل و خارج کشور و سازماندهی اجزای زیست ‌بوم توسعه کسب وکار مبتنی بر فناوری‌های نوین، از جمله اهداف راه اندازی این بنیاد ملی به شمار می رود.

شریعتمداری گفت : در کشورهای توسعه یافته یک لوکوموتیو پیشران، خطی از فعالیت‌های تولیدی راه می‌اندازند و واگن های متعددی مثل استارتاپ ها که جزو مشاغل خانگی هستند را سازماندهی  و  زنجیره را تکمیل می‌کنند.

شریعتمداری با تاکید بر این که مشاغل خانگی اکنون در حوزه های صنعت و فناوری فعال شده اند، گفت: مشاغل خانگی تنها  به تولید محصولات خانگی اختصاص ندارد بلکه فراتر رفته  و در خانه ها نیز شاهد تولیدهای نوین هستیم.

وی با بیان این که سال گذشته ۲میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان در اختیار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر برای حمایت از روستاییان قرار گرفت، گفت: در این دولت افراد تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری از ۶۴۰ هزار نفر به ۲میلیون نفر افزایش یافت.

وی با اشاره این که بخشی از منابع صندوق امید و پست بانک از سوی بانک مرکزی اختصاص نیافته است، گفت: سه هزار میلیارد تومان منابع بازپرداختی  داریم که با توقف در این منابع، تحت فشار هستیم و باید شرایطی برای پرداخت این منابع فراهم شود.

 ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار وارد کرده اند

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در این نشست  گفت: ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار وارد کرده‌اند که از این تعداد ۹ میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شدند.

وی اظهار داشت: یک میلیون نفر در نوبت دریافت کد شغلی هستند که در حال بررسی آن هستیم.

منصوری افزود: اکنون در کشور کد ملی و کدپستی وجود دارد و در صدد هستیم تا کد شغلی را نیز فراگیر کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این بستر کاملا آماده  و بر اساس هوش مصنوعی در حال اجراست که امیدواریم در دوره بعد توسعه یابد.

وی با اشاره به این که ۴ و نیم  میلیون بنگاه در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار ثبت شدند، گفت: این فرایند همچنان ادامه دارد.

منصوری اظهار داشت: یک سامانه ملی مشاغل نیز زیر پوشش این سامانه وجود دارد که بزودی، اطلاعات کامل افراد دارای مشاغل خانگی را در آن اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر روی نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و جهاد دانشگاهی است  تا زمینه مشاغل خانگی را پیگیری کنند از این رو این طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان به صورت مقدماتی اجرا شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه اشتغال خانگی گفت: پیش از این رویکرد منفعل بود و منتظر بودیم تا درخواست کنندگان به دنبال مجوز و تسهیلات بیایند که از این رویکرد به سمت فعال حرکت کردیم.

وی گفت: در مرحله اول  بانک اطلاعاتی نیاز داشتیم که در همین راستا سامانه ملی اشتغال و کسب و کار شکل گرفت.

منصوری افزود: در ادامه ، به دنبال آن هستیم که از مجوز محوری به سمت گواهی محوری برویم و  هم اکنون صدور الکترونیکی مجوز‌ها را پیگیری کرده و اجرا نمودیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه های اشتغال در کشور ایجاد شده است و اکنون هر سیاستی و برنامه ای در خصوص اشتغال پایش می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین کتابی در خصوص عملکرد اجرای سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری خبر داد.

وی با اشاره به بحث اشتغال زایی روستایی اظهار داشت: با شفاف سازی و نظارت چندلایه، انحراف در این حوزه به چهار درصد رسیده که تاکنون سابقه نداشته است.

منصوری افزود :  در عرصه مشاغل خانگی  اقدامات مهمی برای شناسایی، توانمندسازی، آموزش و اتصال  متقاضیان به بازار کار ایجاد شده است که امیدواریم در ادامه، اقدامات ارزنده و استمرار این روند را شاهد باشیم تا سیاست گذاری خوبی در حوزه اشتغال ایجاد شود.

 دنیا به سمت مشاغل خانگی حرکت می کند

ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز  در این نشست  با اشاره به تصویب پرداخت ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات سالانه به مشاغل خانگی، گفت: این موضوع بارها از سوی مجلس پیگیری شده بود و ثمره این امر نشانگر اهتمام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی از عملکرد محمد شریعتمداری  در این خصوص  قدردانی کرد و اظهار داشت: همه نهادها باید دست به دست هم داده و با ارایه تسهیلات و سیاست‌های تشویقی، گرایش به مشاغل خانگی را افزایش دهند.

وی افزود: دنیا به سمت مشاغل خانگی حرکت می کند و ما نیز باید پیش از گذشته، موضوع مهم اشتغال را در بخش خانگی دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که شاهد سیر صعودی مشاغل خانگی هستیم، گفت: این مشاغل ضمن این که امنیت برای خانواده ها به وجود می آورد، از آسیب های اجتماعی می کاهد.

وی تاکید کرد: در مرحله اول باید در عمل، دولت افزایش سقف تسهیلات خانگی را مورد توجه قرار دهد تا با تامین شغل، جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری گرایش پیدا کنند.

اسماعیلی افزود: اکنون با استانداردهای جهانی در مشاغل خانگی فاصله داریم از این رو  باید برنامه هایی تدوین و به این بخش توجه شود.

۷۶ درصد متقاضیان در مشاغل خانگی زن هستند

مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه  ستاد مشاغل خانگی نیز گزارشی از نمای کلی مشاغل خانگی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۷ درصد در کشور در حوزه صنعت، حدود ۴۳ درصد نیز در حوزه خدمات و ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی مشغول  هستند.

 وی افزود : در اغلب کشورهای توسعه یافته حدود ۱۰ درصد از اشتغال را حوزه مشاغل خانگی تشکیل می‌دهد ،  این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۴ درصد از اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است که در کشورمان نیز تقریباً همین رقم است.

 رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت رسیدن به دو و نیم میلیون شغل در کشور در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد.

امامدادی  گفت : طی سال های ۹۲ تا۹۹ مجموعا  ۵۲۵  هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار نفر پرداخت شده  که موجب اشتغال ۳۷۵ هزار نفر در کشور شده است.

 امامدادی افزود : حدود ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به محصولات مشاغل خانگی است. طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ نزدیک به ۳ میلیون نفر به سامانه مشاغل خانگی مراجعه داشته و ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر موفق به دریافت مجوز مشاغل خانگی شده‌اند.

وی افزود:  همچنین ۷۷۲ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده ‌اند که این تعداد توانستند ۸۵۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

 امامدادی توضیح داد : تمامی اطلاعات مربوطه نیز در سامانه بارگذاری شده و در اختیار همگان قرار دارد.

 وی درباره ترکیب سنی و جنسی متقاضیان مشاغل خانگی نیز گفت: ۷۶ درصد متقاضیان در مشاغل خانگی را زنان و ۲۴ درصد  را مردان تشکیل می‌دهند، از ۷۶ درصد زنان نیز بخش اعظم آن  یعنی ۴۸ درصد آنان سرپرست خانوار هستند.

به گفته وی،  به لحاظ سنی نیز ۵۲ درصد از کل متقاضیان بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۳ درصد آنان بین ۴۰ تا ۶۰ سال و 5 درصد آنان نیز ۶۰ سال به بالا هستند.

 امامدادی افزود : سعی کردیم در بحث صدور مجوز مشاغل خانگی تسهیل‌گری داشته باشیم و مدت زمان اعتبار مجوز ها را از ۲ سال به ۵ سال افزایش دادیم، به غیر از رشته‌های ستاره‌دار که همان رشته های مربوط به مواد غذایی  که همچنان دو سال است

امامدادی در ادامه توضیحاتی پیرامون الکترونیکی شدن صدور مجوز مشاغل خانگی که موجب شده زمان صدور این مجوزها ، از دو الی سه هفته به دو الی سه روز کاهش یابد - تسهیلگری در صدور تاییدیه بهداشتی برای رشته های موادغذایی در مشاغل خانگی - بهره مندی متقاضیان مشاغل خانگی از بیمه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر- اعطای تسهیلات به تعدادی از کسب و کارهای خانگی آسیب دیده در کرونا  ارائه کرد.

* ایجاد و پایدارسازی ۸۱ هزار  فرصت شغلی

محمد صادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست  با اشاره به این که فرایند اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در کشور شامل 3 فاز است ، افزود: در سال 1396 فرآیندهای اجرایی کسب و کارهای خانگی و تجارب حاصله و مطالعات تطبیقی ارزیابی و بازنگری شد و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ستاد مشاغل خانگی  پیشنهاد شده و پس از تصویب در ستاد ، اجرای آن طی قراردادی به جهاددانشگاهی بعنوان نهاد توسعه ای واگذار شد. در اجرای ملی توسعه مشاغل خانگی از تجارب کشورهای موفق در این زمینه استفاده کردیم،

 بیجندی با تصریح این که، در قالب این الگو سه طرح ملی برای ایجاد و پایدارسازی ۸۱ هزار  فرصت شغلی پیگیری شده است، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای از تمامی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی به منظور ایجاد و توسعه شبکه‌های کسب‌وکار، راهنمایی، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، تنوع شیوه‌های آموزشی، توجه به آموزش‌های تخصصی بازار محور، میدان دادن به پیشرانان، برندسازی، توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، هدفمندی حمایت ها و استفاده از ظرفیت واحدهای فناور با هدف تزریق فناوری به کسب وکارهای خرد برای اجرای این طرح استفاده نمود.

وی اتصال به بازار را مهمترین بخش طرح توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و اظهار داشت: در فرایند توانمند‌سازی و اتصال به بازار، کارآفرینان، برندها و کسب و کارهای نوپا به عنوان پیشران، نقش محوری ایفا می کنند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به این که همکاران جهاد دانشگاهی در این طرح 1019مزیت مبتنی بر نیازهای ملی و استانی را شناسایی کردند، گفت: نکته مهم برای ما در این طرح، ایجاد برند و شبکه است و تعداد 2100 فروشگاه مجازی در بستر مکان ایجادشده است.

بیجندی با اشاره به این که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در 31 استان موجب ایجاد فرصت شغلی (شغل جدید، احیا و پایدارسازی مشاغل) برای 54 هزار و 800 نفر شده است، ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با تیم های اجرایی و تخصصی که در سراسر کشور ایجاد شده با حمایت مجلس و دولت آینده ادامه پیدا کند.‌

محمد باقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت : در حوزه مهارت‌آموزی ارتباط خوبی میان  حوزه معاونت اشتغال وزارتخانه و اصناف وجود دارد.

وی افزود :  اتاق اصناف آمادگی دارد تا دوره های آموزشی و آزمون را در حوزه مشاغل خانگی برگزار کند.

مجتبایی تصریح کرد :  کد انطباق رشته‌ها از سوی ستاد مشاغل خانگی  بر مبنای ایسکو اعلام شده این در حالی است که رشته ها در اصناف  برمبنای آیسیک است که امیدواریم انطباق یا وحدت رویه را در این حوزه شاهد باشیم .

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ رشته شغل را با شرایط صنفی تعریف کرده و عنوان شغلی  داریم.

 دبیر کل اتاق اصناف ایران در خصوص شبکه سازی نیز گفت : لازم است که رفتار و ساختار هوشمند با شبکه فروش و بازار و توزیع مشاغل خانگی ایجاد شود، در سیاست‌های حمایتی نباید به یک جز پرداخته شود و  لازم است پایدارسازی و توجه به شبکه سازی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد :  در طرح  الگوی نوین سازی توسعه مشاغل خانگی نیز  اشتغالزایی کمی برجسته شده است که باید به اشتغالزائی طرح‌های بازارسازی توجه شود .

مجتبایی افزود:  ۴۸۰ هزار نفر یعنی ۱۷ درصد از بانوان اصناف کارآفرین، بانوان صنفی هستند. اگر ایجاد رابطه سازمان یافته بین مشاغل خانگی و بانوان اصناف ایجاد شود یک عنصر الفت خوبی اتفاق خواهد افتاد.

وی توضیح داد:  هم اکنون اصناف در ۲۹۸۰ نوع فعالیت در گستره کل کشور مشغول به کارند .

علی لشکری نماینده اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در این نشست گفت:  حوزه تسهیلات و مجوز ها بر اساس حوزه های کاری و مشاغل مختلف نشان داده شود و  اتصال واحدهای کوچک مشاغل خانگی به واحدهای بزرگ با حل مسائل بیمه ای  مدنظر قرار گیرد.

محمد خالدی، مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست اظهارداشت:  واحدهایی که مستقل هستند تمایل دارند که پیشرفت داشته باشند اما وجود برخی موانع از توسعه این واحدها جلوگیری می کند که نیازمند اصلاح برخی قوانین و مجوزها هستیم، پیشنهاد می کنیم که اصلاح قوانین و مقررات  مورد توجه قرار گیرد.

شهرزاد دانشمندی،رئیس اداره اعتبارات بانک مرکزی خاطرنشان کرد:  در رابطه با تسهیلات بانکی متاسفانه تکالیف سیستم بانکی بابت منابع قرض الحسنه از سال ۹۳ افزایش یافته و به گونه‌ای پیش رفته که علاوه بر تکالیفی که تعیین می‌شود حتی به سقف فردی تسهیلات مثل ازدواج و غیره قانون‌گذار ورود پیدا می‌کند. این در حالی است که این موارد قبلا برعهده شورای پول و اعتبار بود.

 وی تصریح کرد : امسال پیش‌بینی کرده ایم اگر منابع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است تکالیف قرض‌الحسنه ۲۲۰ هزار میلیارد تومان باشد که با افزایش سقف مشاغل خانگی تکالیف به ۲۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده این  که منابع  کمتر از  تکالیف است بنابراین نمی توانیم سقف های فردی تسهیلات  را اجرا کنیم.

وی افزود : در خصوص طرح صیانت از خانواده نیز پیش‌بینی شده که  از منابع قرض‌الحسنه تسهیلات پرداخت شود.  به نظر می رسد  اگر اشتغال افراد اولویت پیدا کند موضوع ازدواج و غیره نیز به همراه خواهد داشت.

حجت اله  عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)  در ادامه این نشست گفت :  سال گذشته از مجموع ۱۹۷ هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی که به‌طور مستقیم در کمیته امداد ایجاد شده  21هزار و ۴۸۱ شغل مربوط به مشاغل خانگی است.

به گفته وی، بیش از ۱۰ درصد منابع مربوط به مشاغل خانگی بوده که  ۹۰ درصد آن مربوط به زنان و زنان سرپرست خانوار است .

 اصغر نوراله زاده،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز گفت:  در طول 8سال گذشته ۸۷ هزار و 568  فرد را در حوزه مشاغل خانگی با اعتباری بالغ بر 614 میلیارد تومان مورد حمایت مالی قرار داده‌ایم.

 وی افزود : همچنین در این سال ها  برندی را با عنوان «هر خانه یک کارخانه » ثبت کرده ایم و تلاش داریم  بخش منابع را در حوزه کسب و کارهای پشتیبان حمایت مالی کنیم.

محمد سالاری، مدیرعامل تامین اجتماعی نیز گفت:  در بحث تخفیف‌های حق بیمه‌ای خویش فرمایی آمادگی داریم که از طریق سازمان برنامه موضوع را پیگیری کنیم.

‌مصوبات نشست مشاغل خانگی

در پایان این نشست نیز مصوبات  به تایید اعضای ستاد مشاغل خانگی رسید . 

بر همین اساس مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منابع مورد نیاز برای تسهیلات و کمک های فنی اعتباری برای توسعه مشاغل خانگی را با هماهنگی دستگاه های عضو ستاد در بودجه سالانه ذیل بند ب ماده 16 قانون بودجه کشور پیشنهاد  کند.

علاوه بر این به منظور برخورداری صاحبان مجوز مشاغل خانگی از تعرفه های حمایتی حامل های انرژی،(آب، برق، گاز ) دبیرخانه ستاد با هماهنگی دستگاه های اجرایی ذیربط فهرست رشته های انرژی برمشاغل خانگی را تعیین نموده وبا هماهنگی وزارت نیرو ترتیبی اتخاذ می گردد تا متقاضیان فعال در این رشته ها تا زمانی که مجوز/گواهی آنان دارای اعتبار بوده و با تایید دستگاه اجرایی ذیربط فعال هستند از تعرفه های حمایتی حامل های انرژی،(آب، برق، گاز )بهره مند شوند .

همچنین پذیرش مهارت ، تجربه کاری و صدور مجوز  برای متقاضیان مشاغل خانگی فاقدگواهی مهارتی با تأیید دستگاه اجرایی ذیربط، مطابق مفاد شیوه نامه پذیرش مهارت و تجربه کاری متقاضیان مشاغل خانگی فاقد گواهی مهارتی، امکان پذیر است.

 بر اساس مصوبات ستاد مشاغل خانگی قرار شد  به منظور کاهش تعرفه صدور و تمدید شناسه نظارت بهداشتی فعالیت های مشاغل خانگی، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان ترتیبی اتخاذ شود تا تعرفه های صدور پروانه بهداشتی فعالیت های مشاغل خانگی از فعالیت های مرتبط با کارخانه ها و لوازم آرایشی وبهداشتی متمایز شود.‌

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی 

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و  ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست، از نمایشگاه دستاوردهای  طرح ملی مشاغل خانگی بازدید کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول